Den svenska järnvägsbranschen har ett gemensamt mål om att 95 procent av tågen ska komma fram i tid. Dit är det just nu långt. Så här sena var tågen vid stationerna i Stockholms kommun förra månaden.
Av omkring 18 600 tåg som passerade någon av stationerna i Stockholms kommun i maj var 2 937 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 16 procent, en bra bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.
16 procent är marginellt mer än månaden innan, och kan jämföras med 15 procent i maj 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.
Sju av tio tåg i Stockholm var pendeltåg, och bland dem var sju procent mer än fem minuter sena.

Ladda ner i fler format
Ladda ner grafen som bild:
- Lågupplöst: pngwebpjpgsvgpdf
- Högupplöst: pngwebpjpgsvgpdf
- 4:3: pngwebpjpgsvgpdf
- 16:9: pngwebpjpgsvgpdf
- 4:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 16:9, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 8:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- Med ram (30px): pngwebpjpg
- Med ram (60px): pngwebpjpg
Kopiera data för egna grafverktyg:
Ladda ner data för egna grafverktyg:
Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
Dagen med flest sena tåg var onsdag den 14 maj, när 51 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 550 (SJ Snabbtåg), mellan Malmö C och Stockholm C, som var 7 timmar och 43 minuter sent när det passerade Stockholms kommun på morgonen torsdag den 22:a. De senaste meddelandena vi sparat från det tåget löd: Olycka och Sen tågvänd..
Störst andel förseningar under maj drabbades SJ EuroNight-tågen mellan Stockholm C och Berlin av. 88 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).
Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten. Till undantagen hör pendeltågstrafiken runt Stockholm, som har relativt stora förseningar i relation till de små avstånden.
Sträcka (båda håll) | Bolag/tågtyp | Andel sena tåg | Genomsnittlig försening | Avstånd |
---|---|---|---|---|
Berlin–Stockholm C | SJ EuroNight | 88 % (23 av 26 tåg) | 1 timme och 8 minuter | 81 mil |
Oslo S–Stockholm C | SJ InterCity | 59 % (13 av 22 tåg) | 33 minuter och 35 sekunder | 42 mil |
Mora C–Stockholm C | SJ InterCity | 58 % (38 av 66 tåg) | 15 minuter och 15 sekunder | 27 mil |
Narvik–Stockholm C | SJ Nattåg | 52 % (13 av 25 tåg) | 34 minuter och 55 sekunder | 101 mil |
Göteborg C–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 47 % (150 av 317 tåg) | 16 minuter och 42 sekunder | 40 mil |
Norrköping C–Stockholm C | Mälartåg | 46 % (178 av 385 tåg) | 7 minuter och 41 sekunder | 13 mil |
Malmö C–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 42 % (175 av 421 tåg) | 12 minuter och 6 sekunder | 51 mil |
Malmö C–Stockholm C | SJ Nattåg | 38 % (10 av 26 tåg) | 16 minuter och 28 sekunder | 51 mil |
Oslo S–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 37 % (14 av 38 tåg) | 22 minuter och 58 sekunder | 42 mil |
Falun C–Stockholm C | SJ InterCity | 36 % (63 av 175 tåg) | 10 minuter och 3 sekunder | 20 mil |
Stockholm C–Umeå C | SJ Snabbtåg | 36 % (31 av 87 tåg) | 10 minuter och 22 sekunder | 51 mil |
Göteborg C–Stockholm C | VR Snabbtåg | 35 % (60 av 172 tåg) | 14 minuter och 35 sekunder | 40 mil |
Stockholm C–Östersund C | SJ Snabbtåg | 34 % (10 av 29 tåg) | 6 minuter och 17 sekunder | 46 mil |
Linköping C–Ljusdal | SJ InterCity | 34 % (46 av 137 tåg) | 8 minuter och 18 sekunder | 38 mil |
Duved–Stockholm C | SJ InterCity | 33 % (20 av 60 tåg) | 13 minuter och 13 sekunder | 53 mil |
Gävle C–Stockholm C | SJ InterCity | 32 % (12 av 37 tåg) | 5 minuter och 37 sekunder | 16 mil |
Göteborg C–Solna station | VR Snabbtåg | 30 % (7 av 23 tåg) | 28 minuter och 10 sekunder | 40 mil |
Stockholm C–Vingåkers station | Mälartåg | 29 % (11 av 38 tåg) | 5 minuter och 28 sekunder | 13 mil |
Stockholm C–Sundsvall C | SJ Snabbtåg | 29 % (50 av 173 tåg) | 7 minuter och 32 sekunder | 34 mil |
Ljusdal–Stockholm C | SJ InterCity | 28 % (9 av 32 tåg) | 6 minuter och 11 sekunder | 30 mil |
Karlstad C–Stockholm C | SJ InterCity | 27 % (12 av 44 tåg) | 12 minuter och 25 sekunder | 26 mil |
Linköping C–Stockholm C | SJ InterCity | 27 % (6 av 22 tåg) | 12 minuter och 3 sekunder | 17 mil |
Eskilstuna C–Stockholm C | Mälartåg | 26 % (25 av 98 tåg) | 5 minuter och 39 sekunder | 9 mil |
Hallsbergs station–Stockholm C | Mälartåg | 25 % (55 av 216 tåg) | 5 minuter och 29 sekunder | 17 mil |
Luleå–Stockholm C | SJ Nattåg | 25 % (8 av 32 tåg) | 6 minuter och 37 sekunder | 73 mil |
Göteborg C–Stockholm C | SJ Regional | 25 % (56 av 224 tåg) | 7 minuter och 31 sekunder | 40 mil |
Köpenhamn H–Stockholm C | Snälltåget | 24 % (7 av 29 tåg) | 5 minuter och 6 sekunder | 52 mil |
Gävle C–Linköping C | SJ InterCity | 24 % (98 av 407 tåg) | 7 minuter och 15 sekunder | 27 mil |
Kil–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 23 % (7 av 31 tåg) | 19 minuter och 45 sekunder | 27 mil |
Uppsala C–Örebro S | Mälartåg | 23 % (76 av 337 tåg) | 5 minuter och 13 sekunder | 15 mil |
Nyköping C–Stockholm C | Mälartåg | 20 % (16 av 79 tåg) | 3 minuter och 34 sekunder | 9 mil |
Kallhäll–Nynäshamn | SL Pendeltåg, 43X | 18 % (207 av 1 131 tåg) | 2 minuter och 53 sekunder | 6 mil |
Bro–Nynäshamn | SL Pendeltåg, 43X | 18 % (7 av 40 tåg) | 2 minuter och 39 sekunder | 7 mil |
Arboga station–Uppsala C | Mälartåg | 17 % (68 av 405 tåg) | 4 minuter och 13 sekunder | 11 mil |
Alingsås–Stockholm C | SJ Regional | 17 % (7 av 42 tåg) | 2 minuter och 13 sekunder | 36 mil |
Tumba–Uppsala C | SL Pendeltåg, 40 | 16 % (95 av 592 tåg) | 2 minuter och 52 sekunder | 7 mil |
Hallsbergs station–Stockholm C | SJ Regional | 15 % (28 av 190 tåg) | 2 minuter och 51 sekunder | 17 mil |
Bålsta station–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 13 % (192 av 1 435 tåg) | 2 minuter och 52 sekunder | 6 mil |
Linköping C–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 13 % (3 av 23 tåg) | 2 minuter och 39 sekunder | 17 mil |
Märsta–Södertälje Centrum | SL Pendeltåg, 41 | 13 % (450 av 3 545 tåg) | 2 minuter och 25 sekunder | 5 mil |
Södertälje Centrum–Uppsala C | SL Pendeltåg, 40 | 11 % (134 av 1 226 tåg) | 1 minut och 57 sekunder | 7 mil |
Duved–Stockholm C | SJ Nattåg | 10 % (3 av 29 tåg) | 3 minuter och 33 sekunder | 53 mil |
Arboga station–Stockholm C | SJ Regional | 10 % (3 av 31 tåg) | 2 minuter och 3 sekunder | 13 mil |
Tumba–Upplands Väsby | SL Pendeltåg, 41 | 9 % (38 av 422 tåg) | 1 minut och 46 sekunder | 4 mil |
Kungsängen–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 9 % (179 av 2 034 tåg) | 1 minut och 39 sekunder | 4 mil |
Stockholm C–Västerås C | SJ Regional | 9 % (15 av 174 tåg) | 1 minut och 24 sekunder | 9 mil |
Eskilstuna C–Uppsala C | Mälartåg | 8 % (18 av 213 tåg) | 1 minut och 29 sekunder | 8 mil |
Stockholm C–Uppsala C | Mälartåg | 8 % (50 av 616 tåg) | 1 minut och 31 sekunder | 6 mil |
Bro–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 7 % (4 av 60 tåg) | 46 sekunder | 5 mil |
Handen–Kallhäll | SL Pendeltåg, 43 | 6 % (7 av 110 tåg) | 1 minut och 37 sekunder | 4 mil |
Upplands Väsby–Älvsjö | SL Pendeltåg, 41 | 4 % (1 av 25 tåg) | 42 sekunder | 3 mil |
Uppsala C–Älvsjö | SL Pendeltåg, 40 | 4 % (17 av 464 tåg) | 40 sekunder | 7 mil |
Bålsta station–Nynäshamn | SL Pendeltåg, 43 | 3 % (25 av 905 tåg) | 29 sekunder | 8 mil |
Stockholm City–Uppsala C | SL Pendeltåg, 40 | 2 % (1 av 43 tåg) | 1 minut och 8 sekunder | 6 mil |
Märsta–Älvsjö | SL Pendeltåg, 41 | 2 % (3 av 151 tåg) | 29 sekunder | 4 mil |
Uppsala C–Östertälje | SL Pendeltåg, 40 | 2 % (1 av 55 tåg) | 19 sekunder | 7 mil |
Märsta–Östertälje | SL Pendeltåg, 41 | 1 % (3 av 252 tåg) | 17 sekunder | 5 mil |
Märsta–Stockholm City | SL Pendeltåg, 41 | 0 % (0 av 30 tåg) | 4 sekunder | 3 mil |
Södertälje Centrum–Uppsala C | SL Pendeltåg, 41 | 0 % (0 av 27 tåg) | 13 sekunder | 7 mil |
Bålsta station–Stockholm City | SL Pendeltåg, 43 | 0 % (0 av 22 tåg) | 7 sekunder | 4 mil |
Bålsta station–Älvsjö | SL Pendeltåg, 43 | 0 % (0 av 41 tåg) | 9 sekunder | 4 mil |
Kungsängen–Stockholm City | SL Pendeltåg, 43 | 0 % (0 av 25 tåg) | 18 sekunder | 2 mil |
Nynäshamn–Stockholm City | SL Pendeltåg, 43 | 0 % (0 av 35 tåg) | 20 sekunder | 5 mil |
Stockholm City–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 0 % (0 av 25 tåg) | 19 sekunder | 2 mil |
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Stockholms kommun.
Kopiera tabellen (för eget CMS, Datawrapper, Infogram, etc.)
Osäker på hur du kopierar en tabell? Läs mer på www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
I vissa CMS finns ett tabellverktyg där du kan klistra in tabelldata direkt i tabellredigeringsverktyget (ofta som csv eller tsv).
I andra CMS måste du växla till ”källredigering”, ”kodläge” eller liknande, och klistra in tabellen som html.