Ett av sex tåg i Stockholms kommun var sent i maj

Stockholms kommun Järnväg
Lok vid Stockholms central
Leo Wallentin, Newsworthy

Den svenska järnvägsbranschen har ett gemensamt mål om att 95 procent av tågen ska komma fram i tid. Dit är det just nu långt. Så här sena var tågen vid stationerna i Stockholms kommun förra månaden.

Av omkring 18 600 tåg som passerade någon av stationerna i Stockholms kommun i maj var 2 937 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 16 procent, en bra bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.

16 procent är marginellt mer än månaden innan, och kan jämföras med 15 procent i maj 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.

Sju av tio tåg i Stockholm var pendeltåg, och bland dem var sju procent mer än fem minuter sena.

Ladda ner i fler format

Ladda ner grafen som bild:

Kopiera data för egna grafverktyg:

Ladda ner data för egna grafverktyg:

Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

Dagen med flest sena tåg var onsdag den 14 maj, när 51 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 550 (SJ Snabbtåg), mellan Malmö C och Stockholm C, som var 7 timmar och 43 minuter sent när det passerade Stockholms kommun på morgonen torsdag den 22:a. De senaste meddelandena vi sparat från det tåget löd: Olycka och Sen tågvänd..

Störst andel förseningar under maj drabbades SJ EuroNight-tågen mellan Stockholm C och Berlin av. 88 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).

Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten. Till undantagen hör pendeltågstrafiken runt Stockholm, som har relativt stora förseningar i relation till de små avstånden.

Försenade tåg per sträcka
Sträcka (båda håll)Bolag/tågtypAndel sena tågGenomsnittlig förseningAvstånd
Berlin–Stockholm CSJ EuroNight88 %
(23 av 26 tåg)
1 timme och 8 minuter81 mil
Oslo S–Stockholm CSJ InterCity59 %
(13 av 22 tåg)
33 minuter och 35 sekunder42 mil
Mora C–Stockholm CSJ InterCity58 %
(38 av 66 tåg)
15 minuter och 15 sekunder27 mil
Narvik–Stockholm CSJ Nattåg52 %
(13 av 25 tåg)
34 minuter och 55 sekunder101 mil
Göteborg C–Stockholm CSJ Snabbtåg47 %
(150 av 317 tåg)
16 minuter och 42 sekunder40 mil
Norrköping C–Stockholm CMälartåg46 %
(178 av 385 tåg)
7 minuter och 41 sekunder13 mil
Malmö C–Stockholm CSJ Snabbtåg42 %
(175 av 421 tåg)
12 minuter och 6 sekunder51 mil
Malmö C–Stockholm CSJ Nattåg38 %
(10 av 26 tåg)
16 minuter och 28 sekunder51 mil
Oslo S–Stockholm CSJ Snabbtåg37 %
(14 av 38 tåg)
22 minuter och 58 sekunder42 mil
Falun C–Stockholm CSJ InterCity36 %
(63 av 175 tåg)
10 minuter och 3 sekunder20 mil
Stockholm C–Umeå CSJ Snabbtåg36 %
(31 av 87 tåg)
10 minuter och 22 sekunder51 mil
Göteborg C–Stockholm CVR Snabbtåg35 %
(60 av 172 tåg)
14 minuter och 35 sekunder40 mil
Stockholm C–Östersund CSJ Snabbtåg34 %
(10 av 29 tåg)
6 minuter och 17 sekunder46 mil
Linköping C–LjusdalSJ InterCity34 %
(46 av 137 tåg)
8 minuter och 18 sekunder38 mil
Duved–Stockholm CSJ InterCity33 %
(20 av 60 tåg)
13 minuter och 13 sekunder53 mil
Gävle C–Stockholm CSJ InterCity32 %
(12 av 37 tåg)
5 minuter och 37 sekunder16 mil
Göteborg C–Solna stationVR Snabbtåg30 %
(7 av 23 tåg)
28 minuter och 10 sekunder40 mil
Stockholm C–Vingåkers stationMälartåg29 %
(11 av 38 tåg)
5 minuter och 28 sekunder13 mil
Stockholm C–Sundsvall CSJ Snabbtåg29 %
(50 av 173 tåg)
7 minuter och 32 sekunder34 mil
Ljusdal–Stockholm CSJ InterCity28 %
(9 av 32 tåg)
6 minuter och 11 sekunder30 mil
Karlstad C–Stockholm CSJ InterCity27 %
(12 av 44 tåg)
12 minuter och 25 sekunder26 mil
Linköping C–Stockholm CSJ InterCity27 %
(6 av 22 tåg)
12 minuter och 3 sekunder17 mil
Eskilstuna C–Stockholm CMälartåg26 %
(25 av 98 tåg)
5 minuter och 39 sekunder9 mil
Hallsbergs station–Stockholm CMälartåg25 %
(55 av 216 tåg)
5 minuter och 29 sekunder17 mil
Luleå–Stockholm CSJ Nattåg25 %
(8 av 32 tåg)
6 minuter och 37 sekunder73 mil
Göteborg C–Stockholm CSJ Regional25 %
(56 av 224 tåg)
7 minuter och 31 sekunder40 mil
Köpenhamn H–Stockholm CSnälltåget24 %
(7 av 29 tåg)
5 minuter och 6 sekunder52 mil
Gävle C–Linköping CSJ InterCity24 %
(98 av 407 tåg)
7 minuter och 15 sekunder27 mil
Kil–Stockholm CSJ Snabbtåg23 %
(7 av 31 tåg)
19 minuter och 45 sekunder27 mil
Uppsala C–Örebro SMälartåg23 %
(76 av 337 tåg)
5 minuter och 13 sekunder15 mil
Nyköping C–Stockholm CMälartåg20 %
(16 av 79 tåg)
3 minuter och 34 sekunder9 mil
Kallhäll–NynäshamnSL Pendeltåg, 43X18 %
(207 av 1 131 tåg)
2 minuter och 53 sekunder6 mil
Bro–NynäshamnSL Pendeltåg, 43X18 %
(7 av 40 tåg)
2 minuter och 39 sekunder7 mil
Arboga station–Uppsala CMälartåg17 %
(68 av 405 tåg)
4 minuter och 13 sekunder11 mil
Alingsås–Stockholm CSJ Regional17 %
(7 av 42 tåg)
2 minuter och 13 sekunder36 mil
Tumba–Uppsala CSL Pendeltåg, 4016 %
(95 av 592 tåg)
2 minuter och 52 sekunder7 mil
Hallsbergs station–Stockholm CSJ Regional15 %
(28 av 190 tåg)
2 minuter och 51 sekunder17 mil
Bålsta station–VästerhaningeSL Pendeltåg, 4313 %
(192 av 1 435 tåg)
2 minuter och 52 sekunder6 mil
Linköping C–Stockholm CSJ Snabbtåg13 %
(3 av 23 tåg)
2 minuter och 39 sekunder17 mil
Märsta–Södertälje CentrumSL Pendeltåg, 4113 %
(450 av 3 545 tåg)
2 minuter och 25 sekunder5 mil
Södertälje Centrum–Uppsala CSL Pendeltåg, 4011 %
(134 av 1 226 tåg)
1 minut och 57 sekunder7 mil
Duved–Stockholm CSJ Nattåg10 %
(3 av 29 tåg)
3 minuter och 33 sekunder53 mil
Arboga station–Stockholm CSJ Regional10 %
(3 av 31 tåg)
2 minuter och 3 sekunder13 mil
Tumba–Upplands VäsbySL Pendeltåg, 419 %
(38 av 422 tåg)
1 minut och 46 sekunder4 mil
Kungsängen–VästerhaningeSL Pendeltåg, 439 %
(179 av 2 034 tåg)
1 minut och 39 sekunder4 mil
Stockholm C–Västerås CSJ Regional9 %
(15 av 174 tåg)
1 minut och 24 sekunder9 mil
Eskilstuna C–Uppsala CMälartåg8 %
(18 av 213 tåg)
1 minut och 29 sekunder8 mil
Stockholm C–Uppsala CMälartåg8 %
(50 av 616 tåg)
1 minut och 31 sekunder6 mil
Bro–VästerhaningeSL Pendeltåg, 437 %
(4 av 60 tåg)
46 sekunder5 mil
Handen–KallhällSL Pendeltåg, 436 %
(7 av 110 tåg)
1 minut och 37 sekunder4 mil
Upplands Väsby–ÄlvsjöSL Pendeltåg, 414 %
(1 av 25 tåg)
42 sekunder3 mil
Uppsala C–ÄlvsjöSL Pendeltåg, 404 %
(17 av 464 tåg)
40 sekunder7 mil
Bålsta station–NynäshamnSL Pendeltåg, 433 %
(25 av 905 tåg)
29 sekunder8 mil
Stockholm City–Uppsala CSL Pendeltåg, 402 %
(1 av 43 tåg)
1 minut och 8 sekunder6 mil
Märsta–ÄlvsjöSL Pendeltåg, 412 %
(3 av 151 tåg)
29 sekunder4 mil
Uppsala C–ÖstertäljeSL Pendeltåg, 402 %
(1 av 55 tåg)
19 sekunder7 mil
Märsta–ÖstertäljeSL Pendeltåg, 411 %
(3 av 252 tåg)
17 sekunder5 mil
Märsta–Stockholm CitySL Pendeltåg, 410 %
(0 av 30 tåg)
4 sekunder3 mil
Södertälje Centrum–Uppsala CSL Pendeltåg, 410 %
(0 av 27 tåg)
13 sekunder7 mil
Bålsta station–Stockholm CitySL Pendeltåg, 430 %
(0 av 22 tåg)
7 sekunder4 mil
Bålsta station–ÄlvsjöSL Pendeltåg, 430 %
(0 av 41 tåg)
9 sekunder4 mil
Kungsängen–Stockholm CitySL Pendeltåg, 430 %
(0 av 25 tåg)
18 sekunder2 mil
Nynäshamn–Stockholm CitySL Pendeltåg, 430 %
(0 av 35 tåg)
20 sekunder5 mil
Stockholm City–VästerhaningeSL Pendeltåg, 430 %
(0 av 25 tåg)
19 sekunder2 mil
Här visas sträckor med fler än 20 avgångar under månaden.
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Stockholms kommun.
Kopiera tabellen (för eget CMS, Datawrapper, Infogram, etc.)

Ladda ner tabellen som:

Osäker på hur du kopierar en tabell? Läs mer på www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

I vissa CMS finns ett tabellverktyg där du kan klistra in tabelldata direkt i tabellredigeringsverktyget (ofta som csv eller tsv).
I andra CMS måste du växla till ”källredigering”, ”kodläge” eller liknande, och klistra in tabellen som html.

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.