Den svenska järnvägsbranschen har ett gemensamt mål om att 95 procent av tågen ska komma fram i tid. Dit är det just nu långt. Så här sena var tågen vid stationerna i Huddinge kommun förra månaden.
Av omkring 14 100 tåg som passerade någon av stationerna i Huddinge kommun i maj var 1 630 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 12 procent, en bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.
Tolv procent kan jämföras med tio procent månaden innan, och elva procent i maj 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.
Tre av fyra tåg i Huddinge var pendeltåg, och bland dem var sju procent mer än fem minuter sena.

Ladda ner i fler format
Ladda ner grafen som bild:
- Lågupplöst: pngwebpjpgsvgpdf
- Högupplöst: pngwebpjpgsvgpdf
- 4:3: pngwebpjpgsvgpdf
- 16:9: pngwebpjpgsvgpdf
- 4:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 16:9, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 8:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- Med ram (30px): pngwebpjpg
- Med ram (60px): pngwebpjpg
Kopiera data för egna grafverktyg:
Ladda ner data för egna grafverktyg:
Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
Dagen med flest sena tåg var onsdag den 14 maj, när 44 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 283 (SJ InterCity), mellan Gävle C och Linköping C, som var 3 timmar och 49 minuter sent när det passerade Huddinge kommun på kvällen onsdag den 7:e. Det senaste stationsmeddelandet vi sparat från det tåget löd: Signalfel.
Störst andel förseningar under maj drabbades VR Snabbtågen mellan Stockholm C och Göteborg C av. 31 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).
Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten. Till undantagen hör pendeltågstrafiken runt Stockholm, som har relativt stora förseningar i relation till de små avstånden.
Sträcka (båda håll) | Bolag/tågtyp | Andel sena tåg | Genomsnittlig försening | Avstånd |
---|---|---|---|---|
Göteborg C–Stockholm C | VR Snabbtåg | 31 % (32 av 102 tåg) | 10 minuter och 21 sekunder | 40 mil |
Linköping C–Ljusdal | SJ InterCity | 29 % (40 av 136 tåg) | 7 minuter och 37 sekunder | 38 mil |
Norrköping C–Stockholm C | Mälartåg | 25 % (189 av 753 tåg) | 4 minuter och 25 sekunder | 13 mil |
Uppsala C–Örebro S | Mälartåg | 23 % (77 av 342 tåg) | 5 minuter och 54 sekunder | 15 mil |
Gävle C–Linköping C | SJ InterCity | 18 % (74 av 409 tåg) | 5 minuter och 48 sekunder | 27 mil |
Eskilstuna C–Stockholm C | Mälartåg | 16 % (37 av 236 tåg) | 3 minuter och 58 sekunder | 9 mil |
Stockholm C–Vingåkers station | Mälartåg | 15 % (12 av 78 tåg) | 2 minuter och 54 sekunder | 13 mil |
Hallsbergs station–Stockholm C | Mälartåg | 15 % (65 av 446 tåg) | 3 minuter och 43 sekunder | 17 mil |
Arboga station–Uppsala C | Mälartåg | 14 % (57 av 407 tåg) | 3 minuter och 37 sekunder | 11 mil |
Linköping C–Stockholm C | SJ InterCity | 14 % (7 av 51 tåg) | 5 minuter och 36 sekunder | 17 mil |
Bålsta station–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 13 % (182 av 1 416 tåg) | 2 minuter och 44 sekunder | 6 mil |
Tumba–Uppsala C | SL Pendeltåg, 40 | 12 % (72 av 577 tåg) | 2 minuter och 6 sekunder | 7 mil |
Märsta–Södertälje Centrum | SL Pendeltåg, 41 | 11 % (385 av 3 518 tåg) | 2 minuter och 7 sekunder | 5 mil |
Nyköping C–Stockholm C | Mälartåg | 11 % (17 av 159 tåg) | 2 minuter och 2 sekunder | 9 mil |
Södertälje Centrum–Uppsala C | SL Pendeltåg, 40 | 10 % (122 av 1 217 tåg) | 1 minut och 39 sekunder | 7 mil |
Bro–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 8 % (5 av 60 tåg) | 1 minut och 20 sekunder | 5 mil |
Tumba–Upplands Väsby | SL Pendeltåg, 41 | 8 % (34 av 421 tåg) | 1 minut och 41 sekunder | 4 mil |
Kungsängen–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 8 % (159 av 2 014 tåg) | 1 minut och 33 sekunder | 4 mil |
Handen–Kallhäll | SL Pendeltåg, 43 | 7 % (7 av 107 tåg) | 1 minut och 53 sekunder | 4 mil |
Eskilstuna C–Uppsala C | Mälartåg | 6 % (12 av 215 tåg) | 1 minut och 14 sekunder | 8 mil |
Bålsta station–Nynäshamn | SL Pendeltåg, 43 | 2 % (21 av 904 tåg) | 29 sekunder | 8 mil |
Uppsala C–Östertälje | SL Pendeltåg, 40 | 2 % (1 av 54 tåg) | 25 sekunder | 7 mil |
Märsta–Östertälje | SL Pendeltåg, 41 | 1 % (2 av 252 tåg) | 13 sekunder | 5 mil |
Södertälje Centrum–Uppsala C | SL Pendeltåg, 41 | 0 % (0 av 27 tåg) | 19 sekunder | 7 mil |
Nynäshamn–Stockholm City | SL Pendeltåg, 43 | 0 % (0 av 35 tåg) | 21 sekunder | 5 mil |
Stockholm City–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 0 % (0 av 25 tåg) | 6 sekunder | 2 mil |
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Huddinge kommun.
Kopiera tabellen (för eget CMS, Datawrapper, Infogram, etc.)
Osäker på hur du kopierar en tabell? Läs mer på www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
I vissa CMS finns ett tabellverktyg där du kan klistra in tabelldata direkt i tabellredigeringsverktyget (ofta som csv eller tsv).
I andra CMS måste du växla till ”källredigering”, ”kodläge” eller liknande, och klistra in tabellen som html.