Andelen sena tåg vid stationerna i Göteborgs kommun steg förra månaden, och har nu varit på uppåtgående sedan i januari i år.
Av omkring 10 900 tåg som passerade Gamlestaden, Göteborg C eller Liseberg i maj var 1 164 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 11 procent, en bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.
Elva procent kan jämföras med tio procent månaden innan, och elva procent i maj 2024. Maj är den fjärde månaden i rad med ökande förseningar i Göteborg, även om skillnaden från föregående månad var liten. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.
Sex av tio tåg i Göteborg var pendeltåg, och bland dem var fyra procent mer än fem minuter sena.

Ladda ner i fler format
Ladda ner grafen som bild:
- Lågupplöst: pngwebpjpgsvgpdf
- Högupplöst: pngwebpjpgsvgpdf
- 4:3: pngwebpjpgsvgpdf
- 16:9: pngwebpjpgsvgpdf
- 4:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 16:9, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 8:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- Med ram (30px): pngwebpjpg
- Med ram (60px): pngwebpjpg
Kopiera data för egna grafverktyg:
Ladda ner data för egna grafverktyg:
Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
Dagen med flest sena tåg var fredag den 16 maj, när 19 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 421 (SJ Snabbtåg), mellan Stockholm C och Göteborg C, som var 6 timmar och 17 minuter sent när det passerade Göteborgs kommun på eftermiddagen torsdag den 15:e. Det senaste stationsmeddelandet vi sparat från det tåget löd: Elfel.
Störst andel förseningar under maj drabbades VR Snabbtågen mellan Göteborg C och Solna station av. 58 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).
Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten. Till undantagen hör pendeltågstrafiken runt Stockholm, som har relativt stora förseningar i relation till de små avstånden.
Sträcka (båda håll) | Bolag/tågtyp | Andel sena tåg | Genomsnittlig försening | Avstånd |
---|---|---|---|---|
Göteborg C–Solna station | VR Snabbtåg | 58 % (21 av 36 tåg) | 29 minuter och 32 sekunder | 40 mil |
Göteborg C–Stockholm C | VR Snabbtåg | 42 % (56 av 133 tåg) | 21 minuter och 3 sekunder | 40 mil |
Göteborg C–Västerås C | SJ Regional | 41 % (17 av 41 tåg) | 12 minuter och 45 sekunder | 34 mil |
Göteborg C–Stockholm C | SJ Regional | 37 % (76 av 204 tåg) | 9 minuter och 16 sekunder | 40 mil |
Göteborg C–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 30 % (94 av 317 tåg) | 14 minuter och 30 sekunder | 40 mil |
Göteborg C–Ytterby | Västtågen | 29 % (10 av 35 tåg) | 5 minuter | 2 mil |
Göteborg C–Halmstad C | Öresundståg | 22 % (42 av 191 tåg) | 3 minuter och 31 sekunder | 13 mil |
Göteborg C–Kalmar C | SJ Regional | 22 % (20 av 91 tåg) | 6 minuter och 43 sekunder | 29 mil |
Malmö C–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 22 % (18 av 83 tåg) | 4 minuter och 7 sekunder | 51 mil |
Göteborg C–Oslo S | Vy | 19 % (29 av 152 tåg) | 3 minuter och 12 sekunder | 25 mil |
Göteborg C–Skövde C | Västtågen | 19 % (18 av 95 tåg) | 4 minuter och 21 sekunder | 13 mil |
Göteborg C–Mariestad | Västtågen | 18 % (6 av 34 tåg) | 4 minuter och 4 sekunder | 16 mil |
Göteborg C–Karlstad C | SJ Regional | 18 % (16 av 91 tåg) | 4 minuter och 38 sekunder | 21 mil |
Göteborg C–Säffle station | Västtågen | 17 % (22 av 131 tåg) | 2 minuter och 37 sekunder | 17 mil |
Göteborg C–Töreboda station | Västtågen | 16 % (6 av 37 tåg) | 2 minuter och 23 sekunder | 17 mil |
Göteborg C–Kil | SJ Regional | 16 % (4 av 25 tåg) | 7 minuter och 26 sekunder | 21 mil |
Göteborg C–Varberg | Öresundståg | 16 % (22 av 140 tåg) | 3 minuter och 22 sekunder | 7 mil |
Göteborg C–Stenungsund | Västtågen | 15 % (24 av 156 tåg) | 2 minuter och 46 sekunder | 4 mil |
Falköping C–Göteborg C | Västtågen | 13 % (5 av 38 tåg) | 2 minuter och 57 sekunder | 11 mil |
Göteborg C–Örebro C | Västtågen | 13 % (7 av 56 tåg) | 3 minuter och 31 sekunder | 26 mil |
Göteborg C–Strömstad | Västtågen | 11 % (20 av 180 tåg) | 2 minuter och 19 sekunder | 14 mil |
Göteborg C–Uddevalla C | Västtågen | 11 % (45 av 406 tåg) | 2 minuter och 31 sekunder | 7 mil |
Göteborg C–Helsingborg C | Öresundståg | 10 % (3 av 29 tåg) | 2 minuter och 50 sekunder | 19 mil |
Göteborg C–Köpenhamn H | Öresundståg | 10 % (47 av 478 tåg) | 2 minuter och 13 sekunder | 23 mil |
Alingsås–Göteborg C | Västtågen | 10 % (50 av 518 tåg) | 2 minuter och 14 sekunder | 4 mil |
Göteborg C–Malmö C | SJ Snabbtåg | 9 % (13 av 145 tåg) | 1 minut och 58 sekunder | 24 mil |
Göteborg C–Vänersborg C | Västtågen | 9 % (112 av 1 273 tåg) | 1 minut och 56 sekunder | 8 mil |
Borås C–Göteborg C | Västtågen | 8 % (28 av 366 tåg) | 1 minut och 36 sekunder | 6 mil |
Göteborg C–Kungsbacka | Västtågen | 7 % (219 av 3 095 tåg) | 1 minut och 27 sekunder | 3 mil |
Göteborg C–Älvängen | Västtågen | 3 % (70 av 2 203 tåg) | 51 sekunder | 3 mil |
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Göteborgs kommun.
Kopiera tabellen (för eget CMS, Datawrapper, Infogram, etc.)
Osäker på hur du kopierar en tabell? Läs mer på www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
I vissa CMS finns ett tabellverktyg där du kan klistra in tabelldata direkt i tabellredigeringsverktyget (ofta som csv eller tsv).
I andra CMS måste du växla till ”källredigering”, ”kodläge” eller liknande, och klistra in tabellen som html.