Den svenska järnvägsbranschen har ett gemensamt mål om att 95 procent av tågen ska komma fram i tid. Dit är det just nu långt. Så här sena var tågen vid stationerna i Uppsala län förra månaden.
Av omkring 11 700 tåg som passerade någon av stationerna i Uppsala län i maj var 1 248 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 11 procent, en bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.
Elva procent kan jämföras med tolv procent månaden innan, och elva procent i maj 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.
Tre av tio tåg i Uppsala var pendeltåg, och bland dem var tre procent mer än fem minuter sena.

Ladda ner i fler format
Ladda ner grafen som bild:
- Lågupplöst: pngwebpjpgsvgpdf
- Högupplöst: pngwebpjpgsvgpdf
- 4:3: pngwebpjpgsvgpdf
- 16:9: pngwebpjpgsvgpdf
- 4:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 16:9, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 8:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- Med ram (30px): pngwebpjpg
- Med ram (60px): pngwebpjpg
Kopiera data för egna grafverktyg:
Ladda ner data för egna grafverktyg:
Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
Dagen med flest sena tåg var onsdag den 30 april, när 33 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 283 (SJ InterCity), mellan Gävle C och Linköping C, som var 3 timmar och 46 minuter sent när det passerade Uppsala län på kvällen onsdag den 7:e. Det senaste stationsmeddelandet vi sparat från det tåget löd: Signalfel.
Störst andel förseningar under maj drabbades SJ Nattågen mellan Stockholm C och Narvik av. 44 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).
Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten. Till undantagen hör pendeltågstrafiken runt Stockholm, som har relativt stora förseningar i relation till de små avstånden.
Sträcka (båda håll) | Bolag/tågtyp | Andel sena tåg | Genomsnittlig försening | Avstånd |
---|---|---|---|---|
Narvik–Stockholm C | SJ Nattåg | 44 % (11 av 25 tåg) | 33 minuter och 35 sekunder | 101 mil |
Luleå–Stockholm C | SJ Nattåg | 41 % (13 av 32 tåg) | 9 minuter och 28 sekunder | 73 mil |
Mora C–Stockholm C | SJ InterCity | 31 % (40 av 130 tåg) | 7 minuter och 25 sekunder | 27 mil |
Linköping C–Ljusdal | SJ InterCity | 28 % (39 av 138 tåg) | 6 minuter och 23 sekunder | 38 mil |
Uppsala C–Västerås C | Mälartåg | 25 % (79 av 310 tåg) | 5 minuter och 29 sekunder | 7 mil |
Stockholm C–Östersund C | SJ Snabbtåg | 21 % (6 av 29 tåg) | 4 minuter och 4 sekunder | 46 mil |
Sala–Uppsala C | Mälartåg | 20 % (62 av 316 tåg) | 3 minuter och 13 sekunder | 6 mil |
Duved–Stockholm C | SJ InterCity | 19 % (23 av 119 tåg) | 7 minuter och 55 sekunder | 53 mil |
Falun C–Stockholm C | SJ InterCity | 19 % (67 av 353 tåg) | 5 minuter och 39 sekunder | 20 mil |
Uppsala C–Örebro S | Mälartåg | 18 % (59 av 334 tåg) | 3 minuter och 44 sekunder | 15 mil |
Stockholm C–Umeå C | SJ Snabbtåg | 17 % (15 av 86 tåg) | 5 minuter och 31 sekunder | 51 mil |
Hallsbergs station–Stockholm C | Mälartåg | 17 % (5 av 30 tåg) | 2 minuter och 6 sekunder | 17 mil |
Eskilstuna C–Uppsala C | Mälartåg | 17 % (45 av 271 tåg) | 4 minuter och 39 sekunder | 8 mil |
Stockholm C–Sundsvall C | SJ Snabbtåg | 16 % (30 av 193 tåg) | 4 minuter och 15 sekunder | 34 mil |
Bålsta station–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 15 % (103 av 687 tåg) | 3 minuter och 4 sekunder | 6 mil |
Göteborg C–Stockholm C | SJ Regional | 15 % (63 av 431 tåg) | 4 minuter och 39 sekunder | 40 mil |
Ljusdal–Stockholm C | SJ InterCity | 14 % (8 av 59 tåg) | 3 minuter och 45 sekunder | 30 mil |
Gävle C–Linköping C | SJ InterCity | 13 % (53 av 408 tåg) | 4 minuter och 36 sekunder | 27 mil |
Gävle C–Stockholm C | SJ InterCity | 12 % (10 av 84 tåg) | 2 minuter och 10 sekunder | 16 mil |
Arboga station–Uppsala C | Mälartåg | 11 % (44 av 402 tåg) | 2 minuter och 29 sekunder | 11 mil |
Hallsbergs station–Stockholm C | SJ Regional | 10 % (42 av 410 tåg) | 2 minuter och 31 sekunder | 17 mil |
Södertälje Centrum–Uppsala C | SL Pendeltåg, 40 | 10 % (125 av 1 222 tåg) | 1 minut och 47 sekunder | 7 mil |
Tumba–Uppsala C | SL Pendeltåg, 40 | 10 % (58 av 591 tåg) | 1 minut och 47 sekunder | 7 mil |
Laxå station–Stockholm C | SJ Regional | 9 % (2 av 23 tåg) | 53 sekunder | 20 mil |
Alingsås–Stockholm C | SJ Regional | 8 % (6 av 74 tåg) | 1 minut och 6 sekunder | 36 mil |
Duved–Stockholm C | SJ Nattåg | 7 % (2 av 30 tåg) | 3 minuter och 38 sekunder | 53 mil |
Stockholm C–Västerås C | SJ Regional | 6 % (22 av 382 tåg) | 1 minut och 3 sekunder | 9 mil |
Gävle C–Uppsala C | Mälartåg | 6 % (80 av 1 433 tåg) | 1 minut och 15 sekunder | 10 mil |
Stockholm C–Uppsala C | Mälartåg | 5 % (71 av 1 298 tåg) | 1 minut och 8 sekunder | 6 mil |
Bålsta station–Nynäshamn | SL Pendeltåg, 43 | 4 % (19 av 469 tåg) | 37 sekunder | 8 mil |
Södertälje Centrum–Uppsala C | SL Pendeltåg, 41 | 4 % (1 av 27 tåg) | 31 sekunder | 7 mil |
Uppsala C–Älvsjö | SL Pendeltåg, 40 | 3 % (16 av 464 tåg) | 33 sekunder | 7 mil |
Tierp–Uppsala C | Mälartåg | 3 % (13 av 462 tåg) | 35 sekunder | 5 mil |
Stockholm City–Uppsala C | SL Pendeltåg, 40 | 2 % (1 av 43 tåg) | 47 sekunder | 6 mil |
Arboga station–Stockholm C | SJ Regional | 2 % (1 av 60 tåg) | 31 sekunder | 13 mil |
Uppsala C–Östertälje | SL Pendeltåg, 40 | 0 % (0 av 55 tåg) | 9 sekunder | 7 mil |
Bålsta station–Stockholm City | SL Pendeltåg, 43 | 0 % (0 av 22 tåg) | 25 sekunder | 4 mil |
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Uppsala län.
Kopiera tabellen (för eget CMS, Datawrapper, Infogram, etc.)
Osäker på hur du kopierar en tabell? Läs mer på www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
I vissa CMS finns ett tabellverktyg där du kan klistra in tabelldata direkt i tabellredigeringsverktyget (ofta som csv eller tsv).
I andra CMS måste du växla till ”källredigering”, ”kodläge” eller liknande, och klistra in tabellen som html.