Ett av sju tåg i Stockholms län var sent i maj

Stockholms län Järnväg
Järnvägsspår

Den svenska järnvägsbranschen har ett gemensamt mål om att 95 procent av tågen ska komma fram i tid. Dit är det just nu långt. Så här sena var tågen vid stationerna i Stockholms län förra månaden.

Av omkring 21 800 tåg som passerade någon av stationerna i Stockholms län i maj var 2 995 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 14 procent, en bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.

14 procent kan jämföras med 13 procent månaden innan, och 13 procent i maj 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.

Två av tre tåg i Stockholm var pendeltåg, och bland dem var sex procent mer än fem minuter sena.

Ladda ner i fler format

Ladda ner grafen som bild:

Kopiera data för egna grafverktyg:

Ladda ner data för egna grafverktyg:

Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

Dagen med flest sena tåg var onsdag den 14 maj, när 43 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 550 (SJ Snabbtåg), mellan Malmö C och Stockholm C, som var 7 timmar och 43 minuter sent när det passerade Stockholms län på morgonen torsdag den 22:a. De senaste meddelandena vi sparat från det tåget löd: Olycka och Sen tågvänd..

Störst andel förseningar under maj drabbades SJ EuroNight-tågen mellan Stockholm C och Berlin av. 88 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).

Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten. Till undantagen hör pendeltågstrafiken runt Stockholm, som har relativt stora förseningar i relation till de små avstånden.

Försenade tåg per sträcka
Sträcka (båda håll)Bolag/tågtypAndel sena tågGenomsnittlig förseningAvstånd
Berlin–Stockholm CSJ EuroNight88 %
(23 av 26 tåg)
1 timme och 8 minuter81 mil
Oslo S–Stockholm CSJ InterCity59 %
(13 av 22 tåg)
32 minuter och 53 sekunder42 mil
Narvik–Stockholm CSJ Nattåg48 %
(12 av 25 tåg)
33 minuter och 48 sekunder101 mil
Göteborg C–Stockholm CSJ Snabbtåg46 %
(146 av 317 tåg)
16 minuter och 7 sekunder40 mil
Oslo S–Stockholm CSJ Snabbtåg41 %
(16 av 39 tåg)
30 minuter och 21 sekunder42 mil
Malmö C–Stockholm CSJ Snabbtåg40 %
(169 av 421 tåg)
11 minuter och 55 sekunder51 mil
Malmö C–Stockholm CSJ Nattåg38 %
(10 av 26 tåg)
16 minuter och 28 sekunder51 mil
Göteborg C–Stockholm CVR Snabbtåg35 %
(61 av 172 tåg)
14 minuter och 39 sekunder40 mil
Mora C–Stockholm CSJ InterCity35 %
(46 av 132 tåg)
9 minuter och 39 sekunder27 mil
Stockholm C–Östersund CSJ Snabbtåg31 %
(9 av 29 tåg)
5 minuter och 53 sekunder46 mil
Göteborg C–Solna stationVR Snabbtåg30 %
(7 av 23 tåg)
27 minuter och 56 sekunder40 mil
Göteborg C–Stockholm CSJ Regional28 %
(63 av 225 tåg)
7 minuter och 23 sekunder40 mil
Stockholm C–Umeå CSJ Snabbtåg28 %
(24 av 87 tåg)
9 minuter och 8 sekunder51 mil
Linköping C–LjusdalSJ InterCity28 %
(38 av 138 tåg)
7 minuter och 12 sekunder38 mil
Norrköping C–Stockholm CMälartåg27 %
(208 av 758 tåg)
4 minuter och 39 sekunder13 mil
Karlstad C–Stockholm CSJ InterCity27 %
(12 av 44 tåg)
11 minuter och 10 sekunder26 mil
Stockholm C–Sundsvall CSJ Snabbtåg26 %
(46 av 174 tåg)
6 minuter och 23 sekunder34 mil
Luleå–Stockholm CSJ Nattåg25 %
(8 av 32 tåg)
6 minuter och 19 sekunder73 mil
Falun C–Stockholm CSJ InterCity24 %
(84 av 356 tåg)
6 minuter och 22 sekunder20 mil
Kil–Stockholm CSJ Snabbtåg23 %
(7 av 31 tåg)
18 minuter och 42 sekunder27 mil
Uppsala C–Örebro SMälartåg22 %
(75 av 345 tåg)
5 minuter och 15 sekunder15 mil
Köpenhamn H–Stockholm CSnälltåget21 %
(6 av 29 tåg)
4 minuter och 48 sekunder52 mil
Duved–Stockholm CSJ InterCity20 %
(24 av 120 tåg)
7 minuter och 46 sekunder53 mil
Gävle C–Linköping CSJ InterCity20 %
(81 av 415 tåg)
6 minuter och 33 sekunder27 mil
Kallhäll–NynäshamnSL Pendeltåg, 43X18 %
(202 av 1 137 tåg)
3 minuter och 1 sekund6 mil
Ljusdal–Stockholm CSJ InterCity17 %
(10 av 59 tåg)
3 minuter och 31 sekunder30 mil
Gävle C–Stockholm CSJ InterCity17 %
(14 av 84 tåg)
2 minuter och 53 sekunder16 mil
Alingsås–Stockholm CSJ Regional17 %
(7 av 42 tåg)
2 minuter och 8 sekunder36 mil
Linköping C–Stockholm CSJ Snabbtåg17 %
(4 av 24 tåg)
3 minuter och 56 sekunder17 mil
Hallsbergs station–Stockholm CMälartåg16 %
(71 av 447 tåg)
3 minuter och 54 sekunder17 mil
Eskilstuna C–Stockholm CMälartåg16 %
(37 av 237 tåg)
4 minuter och 10 sekunder9 mil
Stockholm C–Vingåkers stationMälartåg15 %
(12 av 78 tåg)
2 minuter och 51 sekunder13 mil
Hallsbergs station–Stockholm CSJ Regional15 %
(29 av 190 tåg)
2 minuter och 38 sekunder17 mil
Bro–NynäshamnSL Pendeltåg, 43X15 %
(6 av 40 tåg)
3 minuter och 4 sekunder7 mil
Tumba–Uppsala CSL Pendeltåg, 4015 %
(89 av 595 tåg)
2 minuter och 34 sekunder7 mil
Arboga station–Uppsala CMälartåg14 %
(59 av 412 tåg)
3 minuter och 34 sekunder11 mil
Linköping C–Stockholm CSJ InterCity14 %
(7 av 51 tåg)
5 minuter och 41 sekunder17 mil
Bålsta station–VästerhaningeSL Pendeltåg, 4313 %
(193 av 1 435 tåg)
2 minuter och 42 sekunder6 mil
Märsta–Södertälje CentrumSL Pendeltåg, 4112 %
(428 av 3 557 tåg)
2 minuter och 19 sekunder5 mil
Nyköping C–Stockholm CMälartåg11 %
(18 av 159 tåg)
1 minut och 58 sekunder9 mil
Södertälje Centrum–Uppsala CSL Pendeltåg, 4011 %
(133 av 1 227 tåg)
1 minut och 52 sekunder7 mil
Stockholm C–Västerås CSJ Regional11 %
(19 av 180 tåg)
1 minut och 27 sekunder9 mil
Duved–Stockholm CSJ Nattåg10 %
(3 av 30 tåg)
3 minuter och 33 sekunder53 mil
Arboga station–Stockholm CSJ Regional10 %
(4 av 40 tåg)
2 minuter och 4 sekunder13 mil
Kungsängen–VästerhaningeSL Pendeltåg, 438 %
(168 av 2 035 tåg)
1 minut och 34 sekunder4 mil
Upplands Väsby–ÄlvsjöSL Pendeltåg, 418 %
(2 av 25 tåg)
53 sekunder3 mil
Tumba–Upplands VäsbySL Pendeltåg, 418 %
(33 av 424 tåg)
1 minut och 38 sekunder4 mil
Handen–KallhällSL Pendeltåg, 436 %
(7 av 110 tåg)
1 minut och 35 sekunder4 mil
Stockholm C–Uppsala CMälartåg6 %
(77 av 1 317 tåg)
1 minut och 17 sekunder6 mil
Bro–VästerhaningeSL Pendeltåg, 435 %
(3 av 60 tåg)
47 sekunder5 mil
Uppsala C–ÄlvsjöSL Pendeltåg, 404 %
(18 av 465 tåg)
39 sekunder7 mil
Eskilstuna C–Uppsala CMälartåg4 %
(8 av 215 tåg)
1 minut och 2 sekunder8 mil
Gnesta station–Södertälje CentrumSL Pendeltåg, 483 %
(28 av 1 005 tåg)
46 sekunder2 mil
Märsta–ÄlvsjöSL Pendeltåg, 413 %
(4 av 152 tåg)
38 sekunder4 mil
Bålsta station–ÄlvsjöSL Pendeltåg, 432 %
(1 av 42 tåg)
21 sekunder4 mil
Stockholm City–Uppsala CSL Pendeltåg, 402 %
(1 av 43 tåg)
1 minut och 10 sekunder6 mil
Bålsta station–NynäshamnSL Pendeltåg, 432 %
(21 av 907 tåg)
32 sekunder8 mil
Uppsala C–ÖstertäljeSL Pendeltåg, 402 %
(1 av 55 tåg)
17 sekunder7 mil
Järna–Södertälje CentrumSL Pendeltåg, 481 %
(1 av 72 tåg)
19 sekunder1 mil
Märsta–ÖstertäljeSL Pendeltåg, 410 %
(1 av 252 tåg)
16 sekunder5 mil
Märsta–Stockholm CitySL Pendeltåg, 410 %
(0 av 31 tåg)
8 sekunder3 mil
Södertälje Centrum–Uppsala CSL Pendeltåg, 410 %
(0 av 27 tåg)
17 sekunder7 mil
Bålsta station–Stockholm CitySL Pendeltåg, 430 %
(0 av 22 tåg)
5 sekunder4 mil
Kungsängen–Stockholm CitySL Pendeltåg, 430 %
(0 av 25 tåg)
16 sekunder2 mil
Nynäshamn–Stockholm CitySL Pendeltåg, 430 %
(0 av 36 tåg)
22 sekunder5 mil
Stockholm City–VästerhaningeSL Pendeltåg, 430 %
(0 av 25 tåg)
11 sekunder2 mil
Här visas sträckor med fler än 20 avgångar under månaden.
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Stockholms län.
Kopiera tabellen (för eget CMS, Datawrapper, Infogram, etc.)

Ladda ner tabellen som:

Osäker på hur du kopierar en tabell? Läs mer på www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

I vissa CMS finns ett tabellverktyg där du kan klistra in tabelldata direkt i tabellredigeringsverktyget (ofta som csv eller tsv).
I andra CMS måste du växla till ”källredigering”, ”kodläge” eller liknande, och klistra in tabellen som html.

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.