Den svenska järnvägsbranschen har ett gemensamt mål om att 95 procent av tågen ska komma fram i tid. Dit är det just nu långt. Så här sena var tågen vid stationerna i Stockholms län förra månaden.
Av omkring 21 800 tåg som passerade någon av stationerna i Stockholms län i maj var 2 995 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 14 procent, en bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.
14 procent kan jämföras med 13 procent månaden innan, och 13 procent i maj 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.
Två av tre tåg i Stockholm var pendeltåg, och bland dem var sex procent mer än fem minuter sena.

Ladda ner i fler format
Ladda ner grafen som bild:
- Lågupplöst: pngwebpjpgsvgpdf
- Högupplöst: pngwebpjpgsvgpdf
- 4:3: pngwebpjpgsvgpdf
- 16:9: pngwebpjpgsvgpdf
- 4:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 16:9, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 8:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- Med ram (30px): pngwebpjpg
- Med ram (60px): pngwebpjpg
Kopiera data för egna grafverktyg:
Ladda ner data för egna grafverktyg:
Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
Dagen med flest sena tåg var onsdag den 14 maj, när 43 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 550 (SJ Snabbtåg), mellan Malmö C och Stockholm C, som var 7 timmar och 43 minuter sent när det passerade Stockholms län på morgonen torsdag den 22:a. De senaste meddelandena vi sparat från det tåget löd: Olycka och Sen tågvänd..
Störst andel förseningar under maj drabbades SJ EuroNight-tågen mellan Stockholm C och Berlin av. 88 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).
Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten. Till undantagen hör pendeltågstrafiken runt Stockholm, som har relativt stora förseningar i relation till de små avstånden.
Sträcka (båda håll) | Bolag/tågtyp | Andel sena tåg | Genomsnittlig försening | Avstånd |
---|---|---|---|---|
Berlin–Stockholm C | SJ EuroNight | 88 % (23 av 26 tåg) | 1 timme och 8 minuter | 81 mil |
Oslo S–Stockholm C | SJ InterCity | 59 % (13 av 22 tåg) | 32 minuter och 53 sekunder | 42 mil |
Narvik–Stockholm C | SJ Nattåg | 48 % (12 av 25 tåg) | 33 minuter och 48 sekunder | 101 mil |
Göteborg C–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 46 % (146 av 317 tåg) | 16 minuter och 7 sekunder | 40 mil |
Oslo S–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 41 % (16 av 39 tåg) | 30 minuter och 21 sekunder | 42 mil |
Malmö C–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 40 % (169 av 421 tåg) | 11 minuter och 55 sekunder | 51 mil |
Malmö C–Stockholm C | SJ Nattåg | 38 % (10 av 26 tåg) | 16 minuter och 28 sekunder | 51 mil |
Göteborg C–Stockholm C | VR Snabbtåg | 35 % (61 av 172 tåg) | 14 minuter och 39 sekunder | 40 mil |
Mora C–Stockholm C | SJ InterCity | 35 % (46 av 132 tåg) | 9 minuter och 39 sekunder | 27 mil |
Stockholm C–Östersund C | SJ Snabbtåg | 31 % (9 av 29 tåg) | 5 minuter och 53 sekunder | 46 mil |
Göteborg C–Solna station | VR Snabbtåg | 30 % (7 av 23 tåg) | 27 minuter och 56 sekunder | 40 mil |
Göteborg C–Stockholm C | SJ Regional | 28 % (63 av 225 tåg) | 7 minuter och 23 sekunder | 40 mil |
Stockholm C–Umeå C | SJ Snabbtåg | 28 % (24 av 87 tåg) | 9 minuter och 8 sekunder | 51 mil |
Linköping C–Ljusdal | SJ InterCity | 28 % (38 av 138 tåg) | 7 minuter och 12 sekunder | 38 mil |
Norrköping C–Stockholm C | Mälartåg | 27 % (208 av 758 tåg) | 4 minuter och 39 sekunder | 13 mil |
Karlstad C–Stockholm C | SJ InterCity | 27 % (12 av 44 tåg) | 11 minuter och 10 sekunder | 26 mil |
Stockholm C–Sundsvall C | SJ Snabbtåg | 26 % (46 av 174 tåg) | 6 minuter och 23 sekunder | 34 mil |
Luleå–Stockholm C | SJ Nattåg | 25 % (8 av 32 tåg) | 6 minuter och 19 sekunder | 73 mil |
Falun C–Stockholm C | SJ InterCity | 24 % (84 av 356 tåg) | 6 minuter och 22 sekunder | 20 mil |
Kil–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 23 % (7 av 31 tåg) | 18 minuter och 42 sekunder | 27 mil |
Uppsala C–Örebro S | Mälartåg | 22 % (75 av 345 tåg) | 5 minuter och 15 sekunder | 15 mil |
Köpenhamn H–Stockholm C | Snälltåget | 21 % (6 av 29 tåg) | 4 minuter och 48 sekunder | 52 mil |
Duved–Stockholm C | SJ InterCity | 20 % (24 av 120 tåg) | 7 minuter och 46 sekunder | 53 mil |
Gävle C–Linköping C | SJ InterCity | 20 % (81 av 415 tåg) | 6 minuter och 33 sekunder | 27 mil |
Kallhäll–Nynäshamn | SL Pendeltåg, 43X | 18 % (202 av 1 137 tåg) | 3 minuter och 1 sekund | 6 mil |
Ljusdal–Stockholm C | SJ InterCity | 17 % (10 av 59 tåg) | 3 minuter och 31 sekunder | 30 mil |
Gävle C–Stockholm C | SJ InterCity | 17 % (14 av 84 tåg) | 2 minuter och 53 sekunder | 16 mil |
Alingsås–Stockholm C | SJ Regional | 17 % (7 av 42 tåg) | 2 minuter och 8 sekunder | 36 mil |
Linköping C–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 17 % (4 av 24 tåg) | 3 minuter och 56 sekunder | 17 mil |
Hallsbergs station–Stockholm C | Mälartåg | 16 % (71 av 447 tåg) | 3 minuter och 54 sekunder | 17 mil |
Eskilstuna C–Stockholm C | Mälartåg | 16 % (37 av 237 tåg) | 4 minuter och 10 sekunder | 9 mil |
Stockholm C–Vingåkers station | Mälartåg | 15 % (12 av 78 tåg) | 2 minuter och 51 sekunder | 13 mil |
Hallsbergs station–Stockholm C | SJ Regional | 15 % (29 av 190 tåg) | 2 minuter och 38 sekunder | 17 mil |
Bro–Nynäshamn | SL Pendeltåg, 43X | 15 % (6 av 40 tåg) | 3 minuter och 4 sekunder | 7 mil |
Tumba–Uppsala C | SL Pendeltåg, 40 | 15 % (89 av 595 tåg) | 2 minuter och 34 sekunder | 7 mil |
Arboga station–Uppsala C | Mälartåg | 14 % (59 av 412 tåg) | 3 minuter och 34 sekunder | 11 mil |
Linköping C–Stockholm C | SJ InterCity | 14 % (7 av 51 tåg) | 5 minuter och 41 sekunder | 17 mil |
Bålsta station–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 13 % (193 av 1 435 tåg) | 2 minuter och 42 sekunder | 6 mil |
Märsta–Södertälje Centrum | SL Pendeltåg, 41 | 12 % (428 av 3 557 tåg) | 2 minuter och 19 sekunder | 5 mil |
Nyköping C–Stockholm C | Mälartåg | 11 % (18 av 159 tåg) | 1 minut och 58 sekunder | 9 mil |
Södertälje Centrum–Uppsala C | SL Pendeltåg, 40 | 11 % (133 av 1 227 tåg) | 1 minut och 52 sekunder | 7 mil |
Stockholm C–Västerås C | SJ Regional | 11 % (19 av 180 tåg) | 1 minut och 27 sekunder | 9 mil |
Duved–Stockholm C | SJ Nattåg | 10 % (3 av 30 tåg) | 3 minuter och 33 sekunder | 53 mil |
Arboga station–Stockholm C | SJ Regional | 10 % (4 av 40 tåg) | 2 minuter och 4 sekunder | 13 mil |
Kungsängen–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 8 % (168 av 2 035 tåg) | 1 minut och 34 sekunder | 4 mil |
Upplands Väsby–Älvsjö | SL Pendeltåg, 41 | 8 % (2 av 25 tåg) | 53 sekunder | 3 mil |
Tumba–Upplands Väsby | SL Pendeltåg, 41 | 8 % (33 av 424 tåg) | 1 minut och 38 sekunder | 4 mil |
Handen–Kallhäll | SL Pendeltåg, 43 | 6 % (7 av 110 tåg) | 1 minut och 35 sekunder | 4 mil |
Stockholm C–Uppsala C | Mälartåg | 6 % (77 av 1 317 tåg) | 1 minut och 17 sekunder | 6 mil |
Bro–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 5 % (3 av 60 tåg) | 47 sekunder | 5 mil |
Uppsala C–Älvsjö | SL Pendeltåg, 40 | 4 % (18 av 465 tåg) | 39 sekunder | 7 mil |
Eskilstuna C–Uppsala C | Mälartåg | 4 % (8 av 215 tåg) | 1 minut och 2 sekunder | 8 mil |
Gnesta station–Södertälje Centrum | SL Pendeltåg, 48 | 3 % (28 av 1 005 tåg) | 46 sekunder | 2 mil |
Märsta–Älvsjö | SL Pendeltåg, 41 | 3 % (4 av 152 tåg) | 38 sekunder | 4 mil |
Bålsta station–Älvsjö | SL Pendeltåg, 43 | 2 % (1 av 42 tåg) | 21 sekunder | 4 mil |
Stockholm City–Uppsala C | SL Pendeltåg, 40 | 2 % (1 av 43 tåg) | 1 minut och 10 sekunder | 6 mil |
Bålsta station–Nynäshamn | SL Pendeltåg, 43 | 2 % (21 av 907 tåg) | 32 sekunder | 8 mil |
Uppsala C–Östertälje | SL Pendeltåg, 40 | 2 % (1 av 55 tåg) | 17 sekunder | 7 mil |
Järna–Södertälje Centrum | SL Pendeltåg, 48 | 1 % (1 av 72 tåg) | 19 sekunder | 1 mil |
Märsta–Östertälje | SL Pendeltåg, 41 | 0 % (1 av 252 tåg) | 16 sekunder | 5 mil |
Märsta–Stockholm City | SL Pendeltåg, 41 | 0 % (0 av 31 tåg) | 8 sekunder | 3 mil |
Södertälje Centrum–Uppsala C | SL Pendeltåg, 41 | 0 % (0 av 27 tåg) | 17 sekunder | 7 mil |
Bålsta station–Stockholm City | SL Pendeltåg, 43 | 0 % (0 av 22 tåg) | 5 sekunder | 4 mil |
Kungsängen–Stockholm City | SL Pendeltåg, 43 | 0 % (0 av 25 tåg) | 16 sekunder | 2 mil |
Nynäshamn–Stockholm City | SL Pendeltåg, 43 | 0 % (0 av 36 tåg) | 22 sekunder | 5 mil |
Stockholm City–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 0 % (0 av 25 tåg) | 11 sekunder | 2 mil |
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Stockholms län.
Kopiera tabellen (för eget CMS, Datawrapper, Infogram, etc.)
Osäker på hur du kopierar en tabell? Läs mer på www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
I vissa CMS finns ett tabellverktyg där du kan klistra in tabelldata direkt i tabellredigeringsverktyget (ofta som csv eller tsv).
I andra CMS måste du växla till ”källredigering”, ”kodläge” eller liknande, och klistra in tabellen som html.