Ett av fem tåg i Karlstad var sent i maj

Karlstads kommun Järnväg
Karlstads centralstation
Leo Wallentin, Newsworthy

Den svenska järnvägsbranschen har ett gemensamt mål om att 95 procent av tågen ska komma fram i tid. Dit är det just nu långt. Så här sena var tågen vid stationerna i Karlstads kommun förra månaden.

Av knappt 1 200 tåg som passerade Karlstad C, Välsviken eller Väse i maj var 249 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 21 procent, en bra bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.

21 procent är marginellt mer än månaden innan, och kan jämföras med 26 procent i maj 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.

Ladda ner i fler format

Ladda ner grafen som bild:

Kopiera data för egna grafverktyg:

Ladda ner data för egna grafverktyg:

Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

Dagen med flest sena tåg var måndag den 26 maj, när 39 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 643 (SJ Snabbtåg), mellan Stockholm C och Kil, som var 5 timmar och 32 minuter sent när det passerade Karlstads kommun på natten torsdag den 8:e. Det senaste stationsmeddelandet vi sparat från det tåget löd: Tågkö.

Störst andel förseningar under maj drabbades SJ InterCity-tågen mellan Stockholm C och Oslo S av. 56 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).

Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten. Till undantagen hör pendeltågstrafiken runt Stockholm, som har relativt stora förseningar i relation till de små avstånden.

Försenade tåg per sträcka
Sträcka (båda håll)Bolag/tågtypAndel sena tågGenomsnittlig förseningAvstånd
Oslo S–Stockholm CSJ InterCity56 %
(25 av 45 tåg)
22 minuter och 43 sekunder42 mil
Karlstad C–Stockholm CSJ InterCity39 %
(18 av 46 tåg)
16 minuter och 56 sekunder26 mil
Göteborg C–KristinehamnSJ Regional36 %
(17 av 47 tåg)
5 minuter och 5 sekunder22 mil
Oslo S–Stockholm CSJ Snabbtåg36 %
(28 av 78 tåg)
17 minuter och 11 sekunder42 mil
Arvika–Karlstad CVTAB35 %
(8 av 23 tåg)
8 minuter och 37 sekunder6 mil
Kil–Stockholm CSJ Snabbtåg33 %
(13 av 40 tåg)
23 minuter och 9 sekunder27 mil
Charlottenberg–KristinehamnVTAB25 %
(56 av 227 tåg)
3 minuter och 49 sekunder12 mil
Göteborg C–Karlstad CSJ Regional22 %
(24 av 111 tåg)
5 minuter och 14 sekunder21 mil
Karlstad C–TorsbyVTAB14 %
(20 av 140 tåg)
2 minuter och 46 sekunder9 mil
Arvika–KristinehamnVTAB13 %
(5 av 38 tåg)
2 minuter och 57 sekunder9 mil
Kil–KristinehamnVTAB4 %
(2 av 46 tåg)
1 minut och 40 sekunder5 mil
Karlstad C–KristinehamnVTAB4 %
(4 av 111 tåg)
43 sekunder4 mil
Här visas sträckor med fler än 20 avgångar under månaden.
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Karlstads kommun.
Kopiera tabellen (för eget CMS, Datawrapper, Infogram, etc.)

Ladda ner tabellen som:

Osäker på hur du kopierar en tabell? Läs mer på www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

I vissa CMS finns ett tabellverktyg där du kan klistra in tabelldata direkt i tabellredigeringsverktyget (ofta som csv eller tsv).
I andra CMS måste du växla till ”källredigering”, ”kodläge” eller liknande, och klistra in tabellen som html.

Händelser som kan ha påverkat trafiken i Karlstad under maj
TidSenaste meddelande om händelsen
5 mars 10.21–6 maj 4.303/3 - 1/5 nattetid under olika tider är vissa tåg ersatt med buss eller lokaltrafik på hela eller delar av sträckan
1 maj 2.00–5 maj 2.00Från 1/5 kl 02:00 till 5/5 kl 02:00 är det förändringar i tågtrafiken mellan Stockholm C och Katrineholm samt mellan Södertälje centrum och Gnesta
5 maj 17.23–20.00Stopp i tågtrafiken genom Arvika på grund av signalfel
7 maj 5.02–7.00Förseningar i tågtrafiken på grund av växelfel mellan Södertälje syd övre och Flemingsberg
7 maj 6.01–10.00Stopp i tågtrafiken mellan Kil och Grums sedan kl 06:00 på grund av fordonsfel
7 maj 13.58–16.00Förseningar på grund av tidigare brofel mellan Mellerud och Åmål
8 maj 15.18–16.40Stopp i tågtrafiken genom Mellerud sedan kl
15 maj 5.48–22.00Stopp i tågtrafiken mellan Hallsberg rangerbangård och Laxå på grund av elfel
19 maj 19.24–20.20Stopp i tågtrafiken vid Flen sedan kl 19:25 på grund av obehöriga i spårområdet
20 maj 14.00–23 maj 14.00Från 20/5 till 23/5 under olika tider är tågtrafik inställd på delar av sträckan
22 maj 18.09–19.30Stopp i tågtrafiken mellan Kil och Grums sedan kl 18:35 på grund av obehöriga i spårområdet
27 maj 15.07–1.00Stopp i tågtrafiken mellan Degerfors och Laxå sedan kl 15:10 på grund av olycka
27 maj 21.02–22.00Stopp i tågtrafiken på grund av elfel
28 maj 11.08–13.00Göteborg-Trollhättan-Vänersborg/Oslo/Karlstad: Förseningar på grund av tidigare stopp i Trollhättan
28 maj 12.05–16.00Stopp i tågtrafiken mellan Trollhättan och Öxnered sedan kl 12:05 på grund av brofel
28 maj 20.00–6 juni 5.00Från 28/5 kl 20:00 till 6/6 kl 05:00, under olika perioder, är tågtrafiken mellan Göteborg och Vänersborg ersatt med buss enligt tillfällig tidtabell på hela eller delar av sträckan
Kopiera tabellen (för eget CMS, Datawrapper, Infogram, etc.)

Ladda ner tabellen som:

Osäker på hur du kopierar en tabell? Läs mer på www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

I vissa CMS finns ett tabellverktyg där du kan klistra in tabelldata direkt i tabellredigeringsverktyget (ofta som csv eller tsv).
I andra CMS måste du växla till "källredigering", "kodläge" eller liknande, och klistra in tabellen som html.

Här visas några meddelanden som kan ha påverkat punktligheten för tågen i Karlstad under maj. Listan är inte fullständig.

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.