Den svenska järnvägsbranschen har ett gemensamt mål om att 95 procent av tågen ska komma fram i tid. Dit är det just nu långt. Så här sena var tågen vid stationerna i Karlstads kommun förra månaden.
Av knappt 1 200 tåg som passerade Karlstad C, Välsviken eller Väse i maj var 249 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 21 procent, en bra bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.
21 procent är marginellt mer än månaden innan, och kan jämföras med 26 procent i maj 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.

Ladda ner i fler format
Ladda ner grafen som bild:
- Lågupplöst: pngwebpjpgsvgpdf
- Högupplöst: pngwebpjpgsvgpdf
- 4:3: pngwebpjpgsvgpdf
- 16:9: pngwebpjpgsvgpdf
- 4:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 16:9, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 8:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- Med ram (30px): pngwebpjpg
- Med ram (60px): pngwebpjpg
Kopiera data för egna grafverktyg:
Ladda ner data för egna grafverktyg:
Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
Dagen med flest sena tåg var måndag den 26 maj, när 39 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 643 (SJ Snabbtåg), mellan Stockholm C och Kil, som var 5 timmar och 32 minuter sent när det passerade Karlstads kommun på natten torsdag den 8:e. Det senaste stationsmeddelandet vi sparat från det tåget löd: Tågkö.
Störst andel förseningar under maj drabbades SJ InterCity-tågen mellan Stockholm C och Oslo S av. 56 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).
Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten. Till undantagen hör pendeltågstrafiken runt Stockholm, som har relativt stora förseningar i relation till de små avstånden.
Sträcka (båda håll) | Bolag/tågtyp | Andel sena tåg | Genomsnittlig försening | Avstånd |
---|---|---|---|---|
Oslo S–Stockholm C | SJ InterCity | 56 % (25 av 45 tåg) | 22 minuter och 43 sekunder | 42 mil |
Karlstad C–Stockholm C | SJ InterCity | 39 % (18 av 46 tåg) | 16 minuter och 56 sekunder | 26 mil |
Göteborg C–Kristinehamn | SJ Regional | 36 % (17 av 47 tåg) | 5 minuter och 5 sekunder | 22 mil |
Oslo S–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 36 % (28 av 78 tåg) | 17 minuter och 11 sekunder | 42 mil |
Arvika–Karlstad C | VTAB | 35 % (8 av 23 tåg) | 8 minuter och 37 sekunder | 6 mil |
Kil–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 33 % (13 av 40 tåg) | 23 minuter och 9 sekunder | 27 mil |
Charlottenberg–Kristinehamn | VTAB | 25 % (56 av 227 tåg) | 3 minuter och 49 sekunder | 12 mil |
Göteborg C–Karlstad C | SJ Regional | 22 % (24 av 111 tåg) | 5 minuter och 14 sekunder | 21 mil |
Karlstad C–Torsby | VTAB | 14 % (20 av 140 tåg) | 2 minuter och 46 sekunder | 9 mil |
Arvika–Kristinehamn | VTAB | 13 % (5 av 38 tåg) | 2 minuter och 57 sekunder | 9 mil |
Kil–Kristinehamn | VTAB | 4 % (2 av 46 tåg) | 1 minut och 40 sekunder | 5 mil |
Karlstad C–Kristinehamn | VTAB | 4 % (4 av 111 tåg) | 43 sekunder | 4 mil |
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Karlstads kommun.
Kopiera tabellen (för eget CMS, Datawrapper, Infogram, etc.)
Osäker på hur du kopierar en tabell? Läs mer på www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
I vissa CMS finns ett tabellverktyg där du kan klistra in tabelldata direkt i tabellredigeringsverktyget (ofta som csv eller tsv).
I andra CMS måste du växla till ”källredigering”, ”kodläge” eller liknande, och klistra in tabellen som html.
Tid | Senaste meddelande om händelsen |
---|---|
5 mars 10.21–6 maj 4.30 | 3/3 - 1/5 nattetid under olika tider är vissa tåg ersatt med buss eller lokaltrafik på hela eller delar av sträckan |
1 maj 2.00–5 maj 2.00 | Från 1/5 kl 02:00 till 5/5 kl 02:00 är det förändringar i tågtrafiken mellan Stockholm C och Katrineholm samt mellan Södertälje centrum och Gnesta |
5 maj 17.23–20.00 | Stopp i tågtrafiken genom Arvika på grund av signalfel |
7 maj 5.02–7.00 | Förseningar i tågtrafiken på grund av växelfel mellan Södertälje syd övre och Flemingsberg |
7 maj 6.01–10.00 | Stopp i tågtrafiken mellan Kil och Grums sedan kl 06:00 på grund av fordonsfel |
7 maj 13.58–16.00 | Förseningar på grund av tidigare brofel mellan Mellerud och Åmål |
8 maj 15.18–16.40 | Stopp i tågtrafiken genom Mellerud sedan kl |
15 maj 5.48–22.00 | Stopp i tågtrafiken mellan Hallsberg rangerbangård och Laxå på grund av elfel |
19 maj 19.24–20.20 | Stopp i tågtrafiken vid Flen sedan kl 19:25 på grund av obehöriga i spårområdet |
20 maj 14.00–23 maj 14.00 | Från 20/5 till 23/5 under olika tider är tågtrafik inställd på delar av sträckan |
22 maj 18.09–19.30 | Stopp i tågtrafiken mellan Kil och Grums sedan kl 18:35 på grund av obehöriga i spårområdet |
27 maj 15.07–1.00 | Stopp i tågtrafiken mellan Degerfors och Laxå sedan kl 15:10 på grund av olycka |
27 maj 21.02–22.00 | Stopp i tågtrafiken på grund av elfel |
28 maj 11.08–13.00 | Göteborg-Trollhättan-Vänersborg/Oslo/Karlstad: Förseningar på grund av tidigare stopp i Trollhättan |
28 maj 12.05–16.00 | Stopp i tågtrafiken mellan Trollhättan och Öxnered sedan kl 12:05 på grund av brofel |
28 maj 20.00–6 juni 5.00 | Från 28/5 kl 20:00 till 6/6 kl 05:00, under olika perioder, är tågtrafiken mellan Göteborg och Vänersborg ersatt med buss enligt tillfällig tidtabell på hela eller delar av sträckan |
Kopiera tabellen (för eget CMS, Datawrapper, Infogram, etc.)
Osäker på hur du kopierar en tabell? Läs mer på www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
I vissa CMS finns ett tabellverktyg där du kan klistra in tabelldata direkt i tabellredigeringsverktyget (ofta som csv eller tsv).
I andra CMS måste du växla till "källredigering", "kodläge" eller liknande, och klistra in tabellen som html.