Ett av sex tåg vid Borlänge C var sent i maj

Borlänge kommun Järnväg
Järnvägsspår

Den svenska järnvägsbranschen har ett gemensamt mål om att 95 procent av tågen ska komma fram i tid. Dit är det just nu långt. Så här sena var tågen vid Borlänge C förra månaden.

Av omkring 1 600 tåg som passerade Borlänge C i maj var 285 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 18 procent, en bra bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.

18 procent kan jämföras med 13 procent månaden innan, och 20 procent i maj 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.

Ladda ner i fler format

Ladda ner grafen som bild:

Kopiera data för egna grafverktyg:

Ladda ner data för egna grafverktyg:

Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

Dagen med flest sena tåg var onsdag den 28 maj, när 33 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 8182 (TiB), mellan Mjölby och Borlänge C, som var 2 timmar och 23 minuter sent när det nådde Borlänge C klockan 2.231 torsdag den 15:e. Det senaste stationsmeddelandet vi sparat från det tåget löd: Brofel.

Störst andel förseningar under maj drabbades TiB-tågen mellan Gävle C och Hallsbergs station av. 30 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).

Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten. Till undantagen hör pendeltågstrafiken runt Stockholm, som har relativt stora förseningar i relation till de små avstånden.

Försenade tåg per sträcka
Sträcka (båda håll)Bolag/tågtypAndel sena tågGenomsnittlig förseningAvstånd
Gävle C–Hallsbergs stationTiB30 %
(39 av 130 tåg)
6 minuter och 8 sekunder21 mil
Gävle C–Örebro CTiB25 %
(73 av 290 tåg)
5 minuter och 35 sekunder19 mil
Borlänge C–MjölbyTiB25 %
(7 av 28 tåg)
9 minuter och 43 sekunder24 mil
Mora C–Stockholm CSJ InterCity22 %
(29 av 130 tåg)
7 minuter27 mil
Borlänge C–Gävle CTiB22 %
(15 av 68 tåg)
5 minuter och 35 sekunder10 mil
Falun C–Stockholm CSJ InterCity18 %
(62 av 349 tåg)
4 minuter och 16 sekunder20 mil
Gävle C–MjölbyTiB12 %
(27 av 231 tåg)
2 minuter och 45 sekunder29 mil
Borlänge C–Mora CTiB11 %
(14 av 127 tåg)
2 minuter och 55 sekunder8 mil
Borlänge C–MorastrandTiB6 %
(12 av 199 tåg)
1 minut och 20 sekunder8 mil
Här visas sträckor med fler än 20 avgångar under månaden.
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Borlänge kommun.
Kopiera tabellen (för eget CMS, Datawrapper, Infogram, etc.)

Ladda ner tabellen som:

Osäker på hur du kopierar en tabell? Läs mer på www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

I vissa CMS finns ett tabellverktyg där du kan klistra in tabelldata direkt i tabellredigeringsverktyget (ofta som csv eller tsv).
I andra CMS måste du växla till ”källredigering”, ”kodläge” eller liknande, och klistra in tabellen som html.

Förseningar per avgångsstation
Karta över förseningar vid olika avgångsstationer.

Andel försenade tåg från olika avgångsstationer till Borlänge C.
🟥 >10 procent
🟨 5–10 procent
🟩 <5 procent
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Borlänge kommun.
Här visas stationer med fler än tio avgångar under månaden.

Kartdata från Mapbox, Newsworthy, OpenStreetMap och Trafikverket. Uppgifter om sträckor med passagerartrafik från jarnvag.net.

Ladda ner i fler format

Kopiera koordinater till egna kartverktyg:

Ladda ner koordinater till egna kartverktyg:

Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

Händelser som kan ha påverkat trafiken vid Borlänge C under maj
TidSenaste meddelande om händelsen
10 april 15.17–5 maj 6.0021 april till 5 maj, nattetid: Det är ändringar i tågtrafiken på grund av ett banarbete mellan Borlänge och Frövi
3 maj 16.37–17.30Förseningar förekommer efter tidigare obehöriga i spårområdet mellan Stockholm C/Stockholm Odenplan och Sundbyberg/Solna
6 maj 15.50–7 maj 4.00Stopp i tågtrafiken på grund av riven kontaktledning och brand mellan Örebro och Frövi
8 maj 15.10–16.20Stopp i tågtrafiken mellan Kumla och Örebro S sedan kl 15:20 på grund av vandalism
8 maj 17.00–14 maj 4.0012-13 maj: Det är ändringar i tågtrafiken på grund av ett planerat banarbete
14 maj 16.23–21.00Störningar i tågtrafiken förbi Gävle C på grund av elfel
15 maj 20.22–23.30Stopp i tågtrafiken Förbi Motala på grund av ett brofel
16 maj 7.14–8.30Det är förseningar i tågtrafiken på grund av ett signalfel utanför Falun
18 maj 13.34–15.00Stopp i tågtrafiken i Avesta Krylbo sedan kl 13:35 på grund av signalfel
19 maj 16.09–20.00Stopp i tågtrafiken på grund av spårfel mellan Borlänge och Säter
21 maj 6.16–7.10Stopp i tågtrafiken vid Uppsala C sedan kl 06:18 på grund av brand
22 maj 6.07–16.00Förseningar förekommer på grund av ett växelfel i Örebro
22 maj 17.10–23.59Förseningar i tågtrafiken på grund av signalfel vid Sala
26 maj 13.28–17.30Stopp i tågtrafiken mellan Avesta Krylbo och Borlänge sedan kl 13:30 p
27 maj 8.49–11.00Stopp i tågtrafiken mellan Sandviken och Gävle sedan kl 08
Kopiera tabellen (för eget CMS, Datawrapper, Infogram, etc.)

Ladda ner tabellen som:

Osäker på hur du kopierar en tabell? Läs mer på www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

I vissa CMS finns ett tabellverktyg där du kan klistra in tabelldata direkt i tabellredigeringsverktyget (ofta som csv eller tsv).
I andra CMS måste du växla till "källredigering", "kodläge" eller liknande, och klistra in tabellen som html.

Här visas några meddelanden som kan ha påverkat punktligheten för tågen vid Borlänge C under maj. Listan är inte fullständig.

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.