Den svenska järnvägsbranschen har ett gemensamt mål om att 95 procent av tågen ska komma fram i tid. Dit är det just nu långt. Så här sena var tågen vid stationerna i Stockholms län förra månaden.
Av omkring 21 600 tåg som passerade någon av stationerna i Stockholms län i april var 2 778 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 13 procent, en bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.
13 procent är kan jämföras med elva procent månaden innan, och tolv procent i april 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.
Två av tre tåg i Stockholm var pendeltåg, och bland dem var fem procent mer än fem minuter sena.

Ladda ner i fler format
Ladda ner grafen som bild:
- Lågupplöst: pngwebpjpgsvgpdf
- Högupplöst: pngwebpjpgsvgpdf
- 4:3: pngwebpjpgsvgpdf
- 16:9: pngwebpjpgsvgpdf
- 4:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 16:9, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 8:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- Med ram (30px): pngwebpjpg
- Med ram (60px): pngwebpjpg
Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
Dagen med flest sena tåg var måndag den 14 april, när 34 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 3942 (Snälltåget) mellan Köpenhamn H och Stockholm C, som var 4 timmar och 18 minuter sent när det passerade Stockholms län på natten torsdag den 24:e. Det senaste stationsmeddelandet vi sparat från det tåget löd: Olycka.
Störst andel förseningar under april drabbades SJ Snabbtågen mellan Stockholm C och Oslo S av. 58 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).
Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten. Till undantagen hör pendeltågstrafiken runt Stockholm, som har relativt stora förseningar i relation till de små avstånden. Nattågen mellan Göteborg och Duved – som nu läggs ner – har å andra sidan haft relativt små förseningar, trots den långa sträckan. (Även det sista tåget från Duved var i tid när det ankomst Göteborg den 28 april.)
Sträcka (båda håll) | Bolag/tågtyp | Andel sena tåg | Genomsnittlig försening | Avstånd |
---|---|---|---|---|
Oslo S–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 58 % (30 av 52 tåg) | 14 minuter och 43 sekunder | 42 mil |
Stockholm C–Umeå C | SJ Snabbtåg | 56 % (45 av 81 tåg) | 17 minuter och 46 sekunder | 51 mil |
Ljusdal–Stockholm C | SJ InterCity | 53 % (23 av 43 tåg) | 11 minuter och 9 sekunder | 30 mil |
Narvik–Stockholm C | SJ Nattåg | 50 % (14 av 28 tåg) | 21 minuter och 25 sekunder | 101 mil |
Malmö C–Stockholm C | SJ Nattåg | 48 % (10 av 21 tåg) | 13 minuter och 29 sekunder | 51 mil |
Stockholm C–Sundsvall C | SJ Snabbtåg | 47 % (85 av 180 tåg) | 10 minuter och 27 sekunder | 34 mil |
Stockholm C–Östersund C | SJ Snabbtåg | 44 % (12 av 27 tåg) | 12 minuter och 11 sekunder | 46 mil |
Malmö C–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 44 % (166 av 375 tåg) | 16 minuter och 37 sekunder | 51 mil |
Linköping C–Ljusdal | SJ InterCity | 42 % (59 av 140 tåg) | 6 minuter och 55 sekunder | 38 mil |
Duved–Stockholm C | SJ InterCity | 42 % (40 av 95 tåg) | 11 minuter och 48 sekunder | 53 mil |
Malmö C–Stockholm C | Snälltåget | 40 % (14 av 35 tåg) | 11 minuter och 25 sekunder | 51 mil |
Göteborg C–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 38 % (126 av 329 tåg) | 8 minuter och 43 sekunder | 40 mil |
Göteborg C–Solna station | VR Snabbtåg | 38 % (13 av 34 tåg) | 5 minuter och 26 sekunder | 40 mil |
Oslo S–Stockholm C | SJ InterCity | 38 % (14 av 37 tåg) | 7 minuter och 21 sekunder | 42 mil |
Arboga station–Stockholm C | SJ Regional | 37 % (10 av 27 tåg) | 5 minuter och 14 sekunder | 13 mil |
Mora C–Stockholm C | SJ InterCity | 36 % (44 av 121 tåg) | 8 minuter och 41 sekunder | 27 mil |
Kil–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 34 % (11 av 32 tåg) | 4 minuter och 48 sekunder | 27 mil |
Karlstad C–Stockholm C | SJ InterCity | 33 % (13 av 40 tåg) | 5 minuter och 36 sekunder | 26 mil |
Göteborg C–Stockholm C | VR Snabbtåg | 30 % (53 av 175 tåg) | 8 minuter och 22 sekunder | 40 mil |
Alingsås–Stockholm C | SJ Regional | 29 % (9 av 31 tåg) | 9 minuter och 27 sekunder | 36 mil |
Göteborg C–Stockholm C | SJ Regional | 28 % (51 av 179 tåg) | 9 minuter och 31 sekunder | 40 mil |
Norrköping C–Stockholm C | Mälartåg | 26 % (215 av 817 tåg) | 4 minuter och 14 sekunder | 13 mil |
Hallsbergs station–Stockholm C | SJ Regional | 23 % (32 av 141 tåg) | 4 minuter och 15 sekunder | 17 mil |
Falun C–Stockholm C | SJ InterCity | 23 % (74 av 327 tåg) | 6 minuter och 10 sekunder | 20 mil |
Gävle C–Linköping C | SJ InterCity | 22 % (96 av 431 tåg) | 4 minuter och 5 sekunder | 27 mil |
Luleå–Stockholm C | SJ Nattåg | 21 % (6 av 28 tåg) | 3 minuter och 25 sekunder | 73 mil |
Duved–Stockholm C | SJ Nattåg | 19 % (5 av 27 tåg) | 2 minuter och 14 sekunder | 53 mil |
Uppsala C–Örebro S | Mälartåg | 16 % (56 av 350 tåg) | 3 minuter och 38 sekunder | 15 mil |
Arboga station–Uppsala C | Mälartåg | 15 % (62 av 417 tåg) | 2 minuter och 49 sekunder | 11 mil |
Gävle C–Stockholm C | SJ InterCity | 15 % (5 av 34 tåg) | 9 minuter och 30 sekunder | 16 mil |
Hallsbergs station–Stockholm C | Mälartåg | 15 % (65 av 448 tåg) | 2 minuter och 57 sekunder | 17 mil |
Kallhäll–Nynäshamn | SL Pendeltåg, 43X | 14 % (145 av 1 022 tåg) | 2 minuter och 42 sekunder | 6 mil |
Eskilstuna C–Stockholm C | Mälartåg | 13 % (30 av 227 tåg) | 3 minuter och 21 sekunder | 9 mil |
Stockholm C–Vingåkers station | Mälartåg | 13 % (10 av 79 tåg) | 2 minuter och 20 sekunder | 13 mil |
Bro–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 12 % (6 av 51 tåg) | 1 minut och 16 sekunder | 5 mil |
Bro–Nynäshamn | SL Pendeltåg, 43X | 11 % (4 av 36 tåg) | 3 minuter och 3 sekunder | 7 mil |
Eskilstuna C–Uppsala C | Mälartåg | 11 % (17 av 161 tåg) | 2 minuter och 16 sekunder | 8 mil |
Tumba–Uppsala C | SL Pendeltåg, 40 | 10 % (54 av 527 tåg) | 1 minut och 54 sekunder | 7 mil |
Bålsta station–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 10 % (126 av 1 266 tåg) | 2 minuter och 16 sekunder | 6 mil |
Stockholm C–Västerås C | SJ Regional | 10 % (16 av 166 tåg) | 1 minut och 50 sekunder | 9 mil |
Södertälje Centrum–Uppsala C | SL Pendeltåg, 40 | 9 % (108 av 1 213 tåg) | 1 minut och 49 sekunder | 7 mil |
Märsta–Södertälje Centrum | SL Pendeltåg, 41 | 8 % (304 av 3 611 tåg) | 2 minuter och 4 sekunder | 5 mil |
Kungsängen–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 8 % (139 av 1 661 tåg) | 1 minut och 57 sekunder | 4 mil |
Uppsala C–Östertälje | SL Pendeltåg, 40 | 8 % (5 av 61 tåg) | 1 minut och 52 sekunder | 7 mil |
Nyköping C–Stockholm C | Mälartåg | 8 % (15 av 190 tåg) | 2 minuter och 32 sekunder | 9 mil |
Linköping C–Stockholm C | SJ InterCity | 8 % (4 av 52 tåg) | 1 minut och 29 sekunder | 17 mil |
Tumba–Upplands Väsby | SL Pendeltåg, 41 | 8 % (35 av 460 tåg) | 1 minut och 14 sekunder | 4 mil |
Stockholm C–Uppsala C | Mälartåg | 7 % (92 av 1 234 tåg) | 1 minut och 36 sekunder | 6 mil |
Katrineholm C–Stockholm C | Mälartåg | 7 % (6 av 84 tåg) | 1 minut och 24 sekunder | 11 mil |
Uppsala C–Älvsjö | SL Pendeltåg, 40 | 6 % (26 av 447 tåg) | 1 minut och 15 sekunder | 7 mil |
Stockholm City–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 5 % (2 av 37 tåg) | 39 sekunder | 2 mil |
Märsta–Östertälje | SL Pendeltåg, 41 | 5 % (3 av 56 tåg) | 1 minut och 15 sekunder | 5 mil |
Kungsängen–Stockholm City | SL Pendeltåg, 43 | 4 % (1 av 24 tåg) | 1 minut och 8 sekunder | 2 mil |
Handen–Kallhäll | SL Pendeltåg, 43 | 4 % (4 av 103 tåg) | 46 sekunder | 4 mil |
Märsta–Älvsjö | SL Pendeltåg, 41 | 3 % (5 av 143 tåg) | 1 minut och 9 sekunder | 4 mil |
Bålsta station–Nynäshamn | SL Pendeltåg, 43 | 3 % (21 av 661 tåg) | 43 sekunder | 8 mil |
Märsta–Stockholm City | SL Pendeltåg, 41 | 3 % (1 av 37 tåg) | 1 minut och 8 sekunder | 3 mil |
Stockholm City–Uppsala C | SL Pendeltåg, 40 | 3 % (2 av 76 tåg) | 57 sekunder | 6 mil |
Gnesta station–Södertälje Centrum | SL Pendeltåg, 48 | 3 % (29 av 1 125 tåg) | 39 sekunder | 2 mil |
Nynäshamn–Spånga | SL Pendeltåg, 43 | 2 % (6 av 322 tåg) | 27 sekunder | 5 mil |
Spånga–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 1 % (2 av 383 tåg) | 11 sekunder | 3 mil |
Bålsta station–Jakobsberg | SL Pendeltåg, 43 | 0 % (1 av 405 tåg) | 5 sekunder | 2 mil |
Stockholm City–Södertälje Centrum | SL Pendeltåg, 40 | 0 % (0 av 29 tåg) | 19 sekunder | 3 mil |
Upplands Väsby–Älvsjö | SL Pendeltåg, 41 | 0 % (0 av 24 tåg) | 45 sekunder | 3 mil |
Bålsta station–Stockholm City | SL Pendeltåg, 43 | 0 % (0 av 22 tåg) | 44 sekunder | 4 mil |
Nynäshamn–Stockholm City | SL Pendeltåg, 43 | 0 % (0 av 57 tåg) | 14 sekunder | 5 mil |
Järna–Södertälje Centrum | SL Pendeltåg, 48 | 0 % (0 av 120 tåg) | 2 sekunder | 1 mil |
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Stockholms län.
Kopiera tabellen (för eget CMS, Datawrapper, Infogram, etc.)
Osäker på hur du kopierar en tabell? Läs mer på www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
I vissa CMS finns ett tabellverktyg där du kan klistra in tabelldata direkt i tabellredigeringsverktyget (ofta som csv eller tsv).
I andra CMS måste du växla till ”källredigering”, ”kodläge” eller liknande, och klistra in tabellen som html.