Den svenska järnvägsbranschen har ett gemensamt mål om att 95 procent av tågen ska komma fram i tid. Dit är det just nu långt. Så här sena var tågen vid stationerna i Nässjö kommun förra månaden.
Av 3 700 tåg som passerade någon av stationerna i Nässjö kommun i april var 425 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 11 procent, en bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.
Elva procent är kan jämföras med sju procent månaden innan, och elva procent i april 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.

Ladda ner i fler format
Ladda ner grafen som bild:
- Lågupplöst: pngwebpjpgsvgpdf
- Högupplöst: pngwebpjpgsvgpdf
- 4:3: pngwebpjpgsvgpdf
- 16:9: pngwebpjpgsvgpdf
- 4:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 16:9, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 8:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- Med ram (30px): pngwebpjpg
- Med ram (60px): pngwebpjpg
Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
Dagen med flest sena tåg var måndag den 7 april, när 25 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 3942 (Snälltåget) mellan Köpenhamn H och Stockholm C, som var 4 timmar och 12 minuter sent när det passerade Nässjö kommun på kvällen torsdag den 24:e. Det senaste stationsmeddelandet vi sparat från det tåget löd: Olycka.
Störst andel förseningar under april drabbades SJ Nattågen mellan Stockholm C och Malmö C av. 50 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).
Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten. Till undantagen hör pendeltågstrafiken runt Stockholm, som har relativt stora förseningar i relation till de små avstånden. Nattågen mellan Göteborg och Duved – som nu läggs ner – har å andra sidan haft relativt små förseningar, trots den långa sträckan. (Även det sista tåget från Duved var i tid när det ankomst Göteborg den 28 april.)
Sträcka (båda håll) | Bolag/tågtyp | Andel sena tåg | Genomsnittlig försening | Avstånd |
---|---|---|---|---|
Malmö C–Stockholm C | SJ Nattåg | 50 % (19 av 38 tåg) | 10 minuter och 43 sekunder | 51 mil |
Köpenhamn H–Stockholm C | Snälltåget | 47 % (20 av 43 tåg) | 18 minuter och 21 sekunder | 52 mil |
Malmö C–Stockholm C | Snälltåget | 40 % (23 av 57 tåg) | 9 minuter och 29 sekunder | 51 mil |
Alvesta–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 39 % (11 av 28 tåg) | 5 minuter och 51 sekunder | 34 mil |
Malmö C–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 31 % (212 av 685 tåg) | 8 minuter och 37 sekunder | 51 mil |
Jönköping C–Växjö | Krösatågen | 7 % (37 av 498 tåg) | 1 minut och 42 sekunder | 11 mil |
Nässjö C–Vaggeryd | Krösatågen | 6 % (5 av 81 tåg) | 37 sekunder | 4 mil |
Halmstad C–Nässjö C | Krösatågen | 4 % (6 av 135 tåg) | 49 sekunder | 16 mil |
Jönköping C–Nässjö C | Krösatågen | 4 % (9 av 235 tåg) | 58 sekunder | 3 mil |
Nässjö C–Tranås station | Krösatågen | 3 % (7 av 255 tåg) | 33 sekunder | 5 mil |
Nässjö C–Skövde C | Västtågen | 3 % (20 av 741 tåg) | 44 sekunder | 10 mil |
Jönköping C–Tranås station | Krösatågen | 3 % (5 av 188 tåg) | 50 sekunder | 6 mil |
Nässjö C–Vetlanda | Krösatågen | 2 % (2 av 115 tåg) | 27 sekunder | 3 mil |
Eksjö–Nässjö C | Krösatågen | 1 % (4 av 332 tåg) | 16 sekunder | 2 mil |
Falköping C–Nässjö C | Västtågen | 0 % (0 av 63 tåg) | 10 sekunder | 9 mil |
Nässjö C–Töreboda station | Västtågen | 0 % (0 av 42 tåg) | 38 sekunder | 12 mil |
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Nässjö kommun.
Kopiera tabellen (för eget CMS, Datawrapper, Infogram, etc.)
Osäker på hur du kopierar en tabell? Läs mer på www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
I vissa CMS finns ett tabellverktyg där du kan klistra in tabelldata direkt i tabellredigeringsverktyget (ofta som csv eller tsv).
I andra CMS måste du växla till ”källredigering”, ”kodläge” eller liknande, och klistra in tabellen som html.
Tid | Orsak | Senaste meddelande om händelsen |
---|---|---|
19 mars 19.14–25 april 16.00 | fel i skyltningssystemet | Tillfälliga tekniska problem med skyltnings systemet i stationen |
1 april 8.51–9.50 | obehöriga i spårområdet | Stopp i tågtrafiken mellan Norrköping och Linköping på grund av obehöriga i spårområdet |
2 april 15.35–17.20 | växelfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av växelfel mellan Flemingsberg och Södertälje syd |
2 april 23.58–3 april 16.00 | avgrävd kabel | Förseningar i tågtrafiken på grund av signalfel mellan Alvesta och Vislanda |
3 april 10.45–13.00 | obehöriga i spårområdet | Förseningar i tågtrafiken mellan Huskvarna och Forserum sedan kl 10:50 på grund av tidigare stopp begärt av polis |
3 april 15.49–17.30 | signalfel | Följdförseningar i tågtrafiken efter ett tidigare signalfel mellan Stehag och Eslöv |
3 april 17.24–18.40 | obehöriga i spårområdet | Stopp i tågtrafiken mellan Norrköping C och Kimstad sedan kl 17:27 på grund av obehöriga i spårområdet |
3 april 17.58–19.40 | signalfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av ett signalfel mellan Alvesta och Gemla |
4 april 4.45–7.15 | signalfel | Förseningar kan förekomma i pendeltågstrafiken på grund av signalfel vid Huddinge |
4 april 14.12–16.40 | fordonsfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av fordonsfel mellan Moheda och Lammhult |
6 april 9.44–11.40 | växelfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av växelfel mellan Värnamo och Klevshult |
6 april 21.48–8 april 10.00 | signalfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av signalfel vid Linköpings C |
7 april 2.01–12 april 23.59 | signalfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av signalfel mellan Sävsjö och Bodafors |
7 april 18.57–19.50 | olycka | Tågtrafiken är åter igång vid Tranås sedan kl 19:30 efter tidigare stopp på grund av obehöriga i spårområdet |
8 april 6.04–8.30 | fordonsfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av stillastående godståg med fordonsfel i Osby |
9 april 19.11–21.00 | obehöriga i spårområdet | Förseningar i tågtrafiken på grund av obehöriga i spårområdet mellan Norrköping C och Kimstad |
10 april 20.36–11 april 2.15 | signalfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av signalfel genom Eslöv |
10 april 21.54–23.20 | obehöriga i spårområdet | Tågtrafiken återupptas mellan Hässleholm och Stehag efter tidigare trafikstopp orsakat av obehöriga i spårområdet |
11 april 9.13–10.40 | tillbud | Stopp i tågtrafiken vid Norrköping sedan kl 09:15 grund av ett tillbud |
11 april 11.12–13.30 | brand | Stopp i tågtrafiken mellan Tranås och Nässjö sedan kl 11:15 på grund av en brand i Aneby |
11 april 12.32–15.00 | signalfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av signalfel vid Järna |
14 april 4.34–8.00 | avgrävd elkabel | Förseningar i tågtrafiken på grund av elfel mellan Katrineholm och Norrköping |
14 april 4.58–8.30 | fordonsfel | Förseningar kan förekomma i tågtrafiken på grund av ett stillastående tåg med fordonsfel som blockerar spår 2 i Älmhult |
14 april 21.20–23.00 | signalfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av signalfel mellan Nässjö och Bodafors |
15 april 9.25–10.00 | fordonsfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av stillastående tåg mellan Hästveda och Osby |
16 april 8.22–11.40 | urspårning | Stopp i tågtrafiken mellan Alvesta och Moheda sedan klockan 08:25 på grund av incident |
17 april 4.40–12.00 | signalfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av ett signalfel mellan Alvesta och Vislanda |
17 april 13.29–15.00 | fordonsfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av ett stillastående tåg med fordonsfel norr om Nässjö |
18 april 2.00–22 april 2.00 | banarbete | Göteborg-Alingsås-Stockholm/Mariestad/Nässjö: Från 18/4 kl 02:00 till 22/4 kl 02:00 är viss tågtrafik ersatt med buss eller lokaltrafik på hela eller delar av sträckan |
18 april 22.00–21 april 3.00 | banarbete | Från 18/4 kl 22:00 till 21/4 kl 03:00 är tågtrafiken mellan Nässjö och Vaggeryd inställd och ersatt med buss enligt tillfällig tidtabell |
19 april 20.02–22.50 | olycka | Stopp i tågtrafiken mellan Hästveda och Osby sedan klockan 20:04 på grund av en befarad olycka |
23 april 9.56–12.20 | signalfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av signalfel mellan Tranås och Nässjö |
23 april 15.10–16.40 | olycka | Trafiken är åter igång efter tidigare obehöriga i spårområdet vid Tranås |
24 april 2.51–12.00 | växelfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av spårväxelfel i Hässleholm |
24 april 6.21–7.20 | olycka | Förseningar i tågtrafiken genom Lund på grund av obehörig i spårområdet |
24 april 7.12–11.30 | fordonsfel | Stopp i tågtrafiken mellan Mölnbo och Gnesta sedan kl 08:25 på grund av ett stillastående tåg |
24 april 14.35–18.30 | fordonsfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av ett stillastående tåg med fordonsfel som blockerar det ena spåret i Osby |
24 april 15.48–22.00 | olycka | Stopp i tågtrafiken mellan Malmö C och Lund sedan kl 15 |
26 april 5.00–28 april 3.15 | banarbete | Från 26/4 klockan 05:00 till 28/4 klockan 03:15 är tågtrafiken mellan Hässleholm-Vislanda/Alvesta ersatt med buss |
28 april 16.09–18.30 | obehöriga i spårområdet | Följdförseningar i tågtrafiken efter tidigare obehöriga i spårområdet mellan Osby och Ballingslöv |
28 april 23.00–23.59 | brand | Stopp i tågtrafiken mellan Tranås och Nässjö på grund av en brand nära spårområdet |
29 april 11.43–14.10 | fordonsfel | Tågtrafiken är åter igång efter tidigare stopp mellan Växjö och Gemla |
Kopiera tabellen (för eget CMS, Datawrapper, Infogram, etc.)
Osäker på hur du kopierar en tabell? Läs mer på www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
I vissa CMS finns ett tabellverktyg där du kan klistra in tabelldata direkt i tabellredigeringsverktyget (ofta som csv eller tsv).
I andra CMS måste du växla till ”källredigering”, ”kodläge” eller liknande, och klistra in tabellen som html.