Den svenska järnvägsbranschen har ett gemensamt mål om att 95 procent av tågen ska komma fram i tid. Dit är det just nu långt. Så här sena var tågen vid stationerna i Södertälje kommun förra månaden.
Av omkring 10 100 tåg som passerade någon av stationerna i Södertälje kommun i april var 1 083 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 11 procent, en bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.
Elva procent är kan jämföras med tio procent månaden innan, och tio procent i april 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.
Sex av tio tåg i Södertälje var pendeltåg, och bland dem var fyra procent mer än fem minuter sena.

Ladda ner i fler format
Ladda ner grafen som bild:
- Lågupplöst: pngwebpjpgsvgpdf
- Högupplöst: pngwebpjpgsvgpdf
- 4:3: pngwebpjpgsvgpdf
- 16:9: pngwebpjpgsvgpdf
- 4:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 16:9, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 8:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- Med ram (30px): pngwebpjpg
- Med ram (60px): pngwebpjpg
Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
Dagen med flest sena tåg var onsdag den 2 april, när 24 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 3942 (Snälltåget) mellan Köpenhamn H och Stockholm C, som var 4 timmar och 18 minuter sent när det passerade Södertälje kommun på natten torsdag den 24:e. Det senaste stationsmeddelandet vi sparat från det tåget löd: Olycka.
Störst andel förseningar under april drabbades SJ Snabbtågen mellan Stockholm C och Oslo S av. 54 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).
Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten. Till undantagen hör pendeltågstrafiken runt Stockholm, som har relativt stora förseningar i relation till de små avstånden. Nattågen mellan Göteborg och Duved – som nu läggs ner – har å andra sidan haft relativt små förseningar, trots den långa sträckan. (Även det sista tåget från Duved var i tid när det ankomst Göteborg den 28 april.)
Sträcka (båda håll) | Bolag/tågtyp | Andel sena tåg | Genomsnittlig försening | Avstånd |
---|---|---|---|---|
Oslo S–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 54 % (28 av 52 tåg) | 13 minuter och 58 sekunder | 42 mil |
Malmö C–Stockholm C | Snälltåget | 40 % (14 av 35 tåg) | 10 minuter och 58 sekunder | 51 mil |
Oslo S–Stockholm C | SJ InterCity | 38 % (14 av 37 tåg) | 6 minuter och 29 sekunder | 42 mil |
Malmö C–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 33 % (37 av 111 tåg) | 13 minuter och 35 sekunder | 51 mil |
Karlstad C–Stockholm C | SJ InterCity | 28 % (11 av 40 tåg) | 4 minuter och 54 sekunder | 26 mil |
Linköping C–Ljusdal | SJ InterCity | 27 % (38 av 139 tåg) | 6 minuter och 2 sekunder | 38 mil |
Göteborg C–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 27 % (26 av 96 tåg) | 7 minuter och 59 sekunder | 40 mil |
Norrköping C–Stockholm C | Mälartåg | 22 % (176 av 817 tåg) | 3 minuter och 51 sekunder | 13 mil |
Uppsala C–Örebro S | Mälartåg | 16 % (57 av 346 tåg) | 3 minuter och 37 sekunder | 15 mil |
Gävle C–Linköping C | SJ InterCity | 15 % (65 av 428 tåg) | 3 minuter och 35 sekunder | 27 mil |
Märsta–Östertälje | SL Pendeltåg, 41 | 14 % (5 av 35 tåg) | 1 minut och 57 sekunder | 5 mil |
Arboga station–Uppsala C | Mälartåg | 14 % (58 av 412 tåg) | 2 minuter och 43 sekunder | 11 mil |
Hallsbergs station–Stockholm C | Mälartåg | 13 % (57 av 448 tåg) | 2 minuter och 47 sekunder | 17 mil |
Uppsala C–Östertälje | SL Pendeltåg, 40 | 13 % (6 av 48 tåg) | 2 minuter och 32 sekunder | 7 mil |
Eskilstuna C–Stockholm C | Mälartåg | 12 % (28 av 227 tåg) | 3 minuter och 16 sekunder | 9 mil |
Eskilstuna C–Uppsala C | Mälartåg | 11 % (18 av 160 tåg) | 2 minuter och 12 sekunder | 8 mil |
Linköping C–Stockholm C | SJ InterCity | 10 % (5 av 52 tåg) | 1 minut och 24 sekunder | 17 mil |
Katrineholm C–Stockholm C | Mälartåg | 8 % (7 av 84 tåg) | 1 minut och 21 sekunder | 11 mil |
Stockholm C–Vingåkers station | Mälartåg | 8 % (6 av 78 tåg) | 1 minut och 47 sekunder | 13 mil |
Märsta–Södertälje Centrum | SL Pendeltåg, 41 | 8 % (267 av 3 555 tåg) | 1 minut och 38 sekunder | 5 mil |
Södertälje Centrum–Uppsala C | SL Pendeltåg, 40 | 7 % (86 av 1 192 tåg) | 1 minut och 21 sekunder | 7 mil |
Nyköping C–Stockholm C | Mälartåg | 5 % (10 av 189 tåg) | 2 minuter och 11 sekunder | 9 mil |
Gnesta station–Södertälje Centrum | SL Pendeltåg, 48 | 3 % (29 av 1 125 tåg) | 39 sekunder | 2 mil |
Stockholm City–Södertälje Centrum | SL Pendeltåg, 40 | 0 % (0 av 29 tåg) | 27 sekunder | 3 mil |
Järna–Södertälje Centrum | SL Pendeltåg, 48 | 0 % (0 av 120 tåg) | 2 sekunder | 1 mil |
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Södertälje kommun.
Kopiera tabellen (för eget CMS, Datawrapper, Infogram, etc.)
Osäker på hur du kopierar en tabell? Läs mer på www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
I vissa CMS finns ett tabellverktyg där du kan klistra in tabelldata direkt i tabellredigeringsverktyget (ofta som csv eller tsv).
I andra CMS måste du växla till ”källredigering”, ”kodläge” eller liknande, och klistra in tabellen som html.