Den svenska järnvägsbranschen har ett gemensamt mål om att 95 procent av tågen ska komma fram i tid. Dit är det just nu långt. Så här sena var tågen vid stationerna i Stockholms kommun förra månaden.
Av omkring 18 000 tåg som passerade någon av stationerna i Stockholms kommun i april var 2 803 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 16 procent, en bra bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.
16 procent är kan jämföras med 13 procent månaden innan, och 14 procent i april 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.
Sju av tio tåg i Stockholm var pendeltåg, och bland dem var sex procent mer än fem minuter sena.

Ladda ner i fler format
Ladda ner grafen som bild:
- Lågupplöst: pngwebpjpgsvgpdf
- Högupplöst: pngwebpjpgsvgpdf
- 4:3: pngwebpjpgsvgpdf
- 16:9: pngwebpjpgsvgpdf
- 4:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 16:9, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 8:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- Med ram (30px): pngwebpjpg
- Med ram (60px): pngwebpjpg
Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
Dagen med flest sena tåg var måndag den 14 april, när 39 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 2637 (SL Pendeltåg, 41) mellan Märsta och Södertälje Centrum, som var 4 timmar och 24 minuter sent när det passerade Stockholms kommun på eftermiddagen måndag den 14:e.
Störst andel förseningar under april drabbades SJ InterCity-tågen mellan Stockholm C och Ljusdal av. 88 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).
Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten. Till undantagen hör pendeltågstrafiken runt Stockholm, som har relativt stora förseningar i relation till de små avstånden. Nattågen mellan Göteborg och Duved – som nu läggs ner – har å andra sidan haft relativt små förseningar, trots den långa sträckan. (Även det sista tåget från Duved var i tid när det ankomst Göteborg den 28 april.)
Sträcka (båda håll) | Bolag/tågtyp | Andel sena tåg | Genomsnittlig försening | Avstånd |
---|---|---|---|---|
Ljusdal–Stockholm C | SJ InterCity | 88 % (23 av 26 tåg) | 18 minuter och 35 sekunder | 30 mil |
Stockholm C–Umeå C | SJ Snabbtåg | 67 % (54 av 81 tåg) | 20 minuter och 44 sekunder | 51 mil |
Oslo S–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 63 % (33 av 52 tåg) | 15 minuter och 28 sekunder | 42 mil |
Mora C–Stockholm C | SJ InterCity | 60 % (38 av 63 tåg) | 15 minuter och 27 sekunder | 27 mil |
Stockholm C–Östersund C | SJ Snabbtåg | 56 % (15 av 27 tåg) | 13 minuter och 51 sekunder | 46 mil |
Duved–Stockholm C | SJ InterCity | 54 % (27 av 50 tåg) | 11 minuter och 38 sekunder | 53 mil |
Stockholm C–Sundsvall C | SJ Snabbtåg | 53 % (95 av 180 tåg) | 12 minuter och 12 sekunder | 34 mil |
Narvik–Stockholm C | SJ Nattåg | 50 % (14 av 28 tåg) | 22 minuter och 36 sekunder | 101 mil |
Norrköping C–Stockholm C | Mälartåg | 48 % (200 av 418 tåg) | 7 minuter och 32 sekunder | 13 mil |
Malmö C–Stockholm C | SJ Nattåg | 48 % (10 av 21 tåg) | 13 minuter och 29 sekunder | 51 mil |
Oslo S–Stockholm C | SJ InterCity | 46 % (17 av 37 tåg) | 8 minuter och 13 sekunder | 42 mil |
Malmö C–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 46 % (172 av 375 tåg) | 16 minuter och 57 sekunder | 51 mil |
Linköping C–Ljusdal | SJ InterCity | 45 % (61 av 136 tåg) | 7 minuter och 18 sekunder | 38 mil |
Malmö C–Stockholm C | Snälltåget | 43 % (15 av 35 tåg) | 11 minuter och 51 sekunder | 51 mil |
Göteborg C–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 40 % (131 av 328 tåg) | 9 minuter och 2 sekunder | 40 mil |
Göteborg C–Solna station | VR Snabbtåg | 38 % (13 av 34 tåg) | 5 minuter och 56 sekunder | 40 mil |
Arboga station–Stockholm C | SJ Regional | 38 % (9 av 24 tåg) | 5 minuter och 59 sekunder | 13 mil |
Falun C–Stockholm C | SJ InterCity | 37 % (60 av 162 tåg) | 9 minuter och 45 sekunder | 20 mil |
Karlstad C–Stockholm C | SJ InterCity | 35 % (14 av 40 tåg) | 6 minuter och 18 sekunder | 26 mil |
Kil–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 34 % (11 av 32 tåg) | 5 minuter och 17 sekunder | 27 mil |
Göteborg C–Stockholm C | VR Snabbtåg | 30 % (53 av 175 tåg) | 8 minuter och 14 sekunder | 40 mil |
Gävle C–Linköping C | SJ InterCity | 29 % (124 av 424 tåg) | 5 minuter och 1 sekund | 27 mil |
Göteborg C–Stockholm C | SJ Regional | 28 % (51 av 179 tåg) | 9 minuter och 46 sekunder | 40 mil |
Alingsås–Stockholm C | SJ Regional | 26 % (8 av 31 tåg) | 9 minuter och 29 sekunder | 36 mil |
Hallsbergs station–Stockholm C | Mälartåg | 24 % (52 av 220 tåg) | 4 minuter och 25 sekunder | 17 mil |
Hallsbergs station–Stockholm C | SJ Regional | 22 % (31 av 140 tåg) | 4 minuter och 35 sekunder | 17 mil |
Nyköping C–Stockholm C | Mälartåg | 20 % (19 av 94 tåg) | 4 minuter och 20 sekunder | 9 mil |
Uppsala C–Örebro S | Mälartåg | 19 % (66 av 340 tåg) | 4 minuter och 5 sekunder | 15 mil |
Stockholm C–Vingåkers station | Mälartåg | 19 % (8 av 42 tåg) | 3 minuter och 50 sekunder | 13 mil |
Katrineholm C–Stockholm C | Mälartåg | 19 % (6 av 32 tåg) | 2 minuter och 51 sekunder | 11 mil |
Luleå–Stockholm C | SJ Nattåg | 18 % (5 av 28 tåg) | 4 minuter och 28 sekunder | 73 mil |
Eskilstuna C–Stockholm C | Mälartåg | 17 % (16 av 94 tåg) | 4 minuter och 5 sekunder | 9 mil |
Bro–Nynäshamn | SL Pendeltåg, 43X | 17 % (6 av 36 tåg) | 2 minuter och 26 sekunder | 7 mil |
Arboga station–Uppsala C | Mälartåg | 16 % (66 av 408 tåg) | 3 minuter och 23 sekunder | 11 mil |
Duved–Stockholm C | SJ Nattåg | 15 % (4 av 26 tåg) | 1 minut och 52 sekunder | 53 mil |
Kallhäll–Nynäshamn | SL Pendeltåg, 43X | 14 % (144 av 1 021 tåg) | 2 minuter och 39 sekunder | 6 mil |
Tumba–Uppsala C | SL Pendeltåg, 40 | 13 % (66 av 523 tåg) | 2 minuter och 17 sekunder | 7 mil |
Eskilstuna C–Uppsala C | Mälartåg | 11 % (17 av 157 tåg) | 2 minuter och 36 sekunder | 8 mil |
Bålsta station–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 11 % (135 av 1 265 tåg) | 2 minuter och 25 sekunder | 6 mil |
Stockholm C–Uppsala C | Mälartåg | 10 % (60 av 580 tåg) | 2 minuter och 1 sekund | 6 mil |
Märsta–Södertälje Centrum | SL Pendeltåg, 41 | 10 % (361 av 3 601 tåg) | 2 minuter och 15 sekunder | 5 mil |
Bro–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 10 % (5 av 51 tåg) | 1 minut och 11 sekunder | 5 mil |
Södertälje Centrum–Uppsala C | SL Pendeltåg, 40 | 9 % (115 av 1 211 tåg) | 2 minuter | 7 mil |
Stockholm C–Västerås C | SJ Regional | 9 % (15 av 161 tåg) | 1 minut och 46 sekunder | 9 mil |
Märsta–Östertälje | SL Pendeltåg, 41 | 9 % (5 av 56 tåg) | 1 minut och 18 sekunder | 5 mil |
Kungsängen–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 8 % (139 av 1 661 tåg) | 2 minuter och 1 sekund | 4 mil |
Uppsala C–Östertälje | SL Pendeltåg, 40 | 8 % (5 av 61 tåg) | 1 minut och 56 sekunder | 7 mil |
Tumba–Upplands Väsby | SL Pendeltåg, 41 | 7 % (32 av 459 tåg) | 1 minut och 11 sekunder | 4 mil |
Stockholm City–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 5 % (2 av 37 tåg) | 51 sekunder | 2 mil |
Handen–Kallhäll | SL Pendeltåg, 43 | 5 % (5 av 103 tåg) | 47 sekunder | 4 mil |
Bålsta station–Stockholm City | SL Pendeltåg, 43 | 5 % (1 av 22 tåg) | 53 sekunder | 4 mil |
Linköping C–Stockholm C | SJ InterCity | 4 % (1 av 23 tåg) | 1 minut och 26 sekunder | 17 mil |
Upplands Väsby–Älvsjö | SL Pendeltåg, 41 | 4 % (1 av 24 tåg) | 1 minut och 8 sekunder | 3 mil |
Kungsängen–Stockholm City | SL Pendeltåg, 43 | 4 % (1 av 24 tåg) | 1 minut | 2 mil |
Stockholm City–Uppsala C | SL Pendeltåg, 40 | 4 % (3 av 75 tåg) | 1 minut | 6 mil |
Uppsala C–Älvsjö | SL Pendeltåg, 40 | 4 % (16 av 437 tåg) | 58 sekunder | 7 mil |
Märsta–Älvsjö | SL Pendeltåg, 41 | 3 % (5 av 143 tåg) | 1 minut och 23 sekunder | 4 mil |
Bålsta station–Nynäshamn | SL Pendeltåg, 43 | 3 % (19 av 658 tåg) | 34 sekunder | 8 mil |
Märsta–Stockholm City | SL Pendeltåg, 41 | 3 % (1 av 37 tåg) | 1 minut och 14 sekunder | 3 mil |
Nynäshamn–Stockholm City | SL Pendeltåg, 43 | 2 % (1 av 56 tåg) | 10 sekunder | 5 mil |
Nynäshamn–Spånga | SL Pendeltåg, 43 | 2 % (5 av 322 tåg) | 18 sekunder | 5 mil |
Spånga–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 1 % (4 av 383 tåg) | 13 sekunder | 3 mil |
Stockholm City–Södertälje Centrum | SL Pendeltåg, 40 | 0 % (0 av 29 tåg) | 14 sekunder | 3 mil |
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Stockholms kommun.
Kopiera tabellen (för eget CMS, Datawrapper, Infogram, etc.)
Osäker på hur du kopierar en tabell? Läs mer på www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
I vissa CMS finns ett tabellverktyg där du kan klistra in tabelldata direkt i tabellredigeringsverktyget (ofta som csv eller tsv).
I andra CMS måste du växla till ”källredigering”, ”kodläge” eller liknande, och klistra in tabellen som html.