Ett av sex tåg i Stockholms kommun var sent i april

Stockholms kommun Järnväg
Lok vid Stockholms central
Leo Wallentin, Newsworthy

Den svenska järnvägsbranschen har ett gemensamt mål om att 95 procent av tågen ska komma fram i tid. Dit är det just nu långt. Så här sena var tågen vid stationerna i Stockholms kommun förra månaden.

Av omkring 18 000 tåg som passerade någon av stationerna i Stockholms kommun i april var 2 803 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 16 procent, en bra bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.

16 procent är kan jämföras med 13 procent månaden innan, och 14 procent i april 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.

Sju av tio tåg i Stockholm var pendeltåg, och bland dem var sex procent mer än fem minuter sena.

Ladda ner i fler format

Ladda ner grafen som bild:

Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

Dagen med flest sena tåg var måndag den 14 april, när 39 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 2637 (SL Pendeltåg, 41) mellan Märsta och Södertälje Centrum, som var 4 timmar och 24 minuter sent när det passerade Stockholms kommun på eftermiddagen måndag den 14:e.

Störst andel förseningar under april drabbades SJ InterCity-tågen mellan Stockholm C och Ljusdal av. 88 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).

Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten. Till undantagen hör pendeltågstrafiken runt Stockholm, som har relativt stora förseningar i relation till de små avstånden. Nattågen mellan Göteborg och Duved – som nu läggs ner – har å andra sidan haft relativt små förseningar, trots den långa sträckan. (Även det sista tåget från Duved var i tid när det ankomst Göteborg den 28 april.)

Försenade tåg per sträcka
Sträcka (båda håll)Bolag/tågtypAndel sena tågGenomsnittlig förseningAvstånd
Ljusdal–Stockholm CSJ InterCity88 %
(23 av 26 tåg)
18 minuter och 35 sekunder30 mil
Stockholm C–Umeå CSJ Snabbtåg67 %
(54 av 81 tåg)
20 minuter och 44 sekunder51 mil
Oslo S–Stockholm CSJ Snabbtåg63 %
(33 av 52 tåg)
15 minuter och 28 sekunder42 mil
Mora C–Stockholm CSJ InterCity60 %
(38 av 63 tåg)
15 minuter och 27 sekunder27 mil
Stockholm C–Östersund CSJ Snabbtåg56 %
(15 av 27 tåg)
13 minuter och 51 sekunder46 mil
Duved–Stockholm CSJ InterCity54 %
(27 av 50 tåg)
11 minuter och 38 sekunder53 mil
Stockholm C–Sundsvall CSJ Snabbtåg53 %
(95 av 180 tåg)
12 minuter och 12 sekunder34 mil
Narvik–Stockholm CSJ Nattåg50 %
(14 av 28 tåg)
22 minuter och 36 sekunder101 mil
Norrköping C–Stockholm CMälartåg48 %
(200 av 418 tåg)
7 minuter och 32 sekunder13 mil
Malmö C–Stockholm CSJ Nattåg48 %
(10 av 21 tåg)
13 minuter och 29 sekunder51 mil
Oslo S–Stockholm CSJ InterCity46 %
(17 av 37 tåg)
8 minuter och 13 sekunder42 mil
Malmö C–Stockholm CSJ Snabbtåg46 %
(172 av 375 tåg)
16 minuter och 57 sekunder51 mil
Linköping C–LjusdalSJ InterCity45 %
(61 av 136 tåg)
7 minuter och 18 sekunder38 mil
Malmö C–Stockholm CSnälltåget43 %
(15 av 35 tåg)
11 minuter och 51 sekunder51 mil
Göteborg C–Stockholm CSJ Snabbtåg40 %
(131 av 328 tåg)
9 minuter och 2 sekunder40 mil
Göteborg C–Solna stationVR Snabbtåg38 %
(13 av 34 tåg)
5 minuter och 56 sekunder40 mil
Arboga station–Stockholm CSJ Regional38 %
(9 av 24 tåg)
5 minuter och 59 sekunder13 mil
Falun C–Stockholm CSJ InterCity37 %
(60 av 162 tåg)
9 minuter och 45 sekunder20 mil
Karlstad C–Stockholm CSJ InterCity35 %
(14 av 40 tåg)
6 minuter och 18 sekunder26 mil
Kil–Stockholm CSJ Snabbtåg34 %
(11 av 32 tåg)
5 minuter och 17 sekunder27 mil
Göteborg C–Stockholm CVR Snabbtåg30 %
(53 av 175 tåg)
8 minuter och 14 sekunder40 mil
Gävle C–Linköping CSJ InterCity29 %
(124 av 424 tåg)
5 minuter och 1 sekund27 mil
Göteborg C–Stockholm CSJ Regional28 %
(51 av 179 tåg)
9 minuter och 46 sekunder40 mil
Alingsås–Stockholm CSJ Regional26 %
(8 av 31 tåg)
9 minuter och 29 sekunder36 mil
Hallsbergs station–Stockholm CMälartåg24 %
(52 av 220 tåg)
4 minuter och 25 sekunder17 mil
Hallsbergs station–Stockholm CSJ Regional22 %
(31 av 140 tåg)
4 minuter och 35 sekunder17 mil
Nyköping C–Stockholm CMälartåg20 %
(19 av 94 tåg)
4 minuter och 20 sekunder9 mil
Uppsala C–Örebro SMälartåg19 %
(66 av 340 tåg)
4 minuter och 5 sekunder15 mil
Stockholm C–Vingåkers stationMälartåg19 %
(8 av 42 tåg)
3 minuter och 50 sekunder13 mil
Katrineholm C–Stockholm CMälartåg19 %
(6 av 32 tåg)
2 minuter och 51 sekunder11 mil
Luleå–Stockholm CSJ Nattåg18 %
(5 av 28 tåg)
4 minuter och 28 sekunder73 mil
Eskilstuna C–Stockholm CMälartåg17 %
(16 av 94 tåg)
4 minuter och 5 sekunder9 mil
Bro–NynäshamnSL Pendeltåg, 43X17 %
(6 av 36 tåg)
2 minuter och 26 sekunder7 mil
Arboga station–Uppsala CMälartåg16 %
(66 av 408 tåg)
3 minuter och 23 sekunder11 mil
Duved–Stockholm CSJ Nattåg15 %
(4 av 26 tåg)
1 minut och 52 sekunder53 mil
Kallhäll–NynäshamnSL Pendeltåg, 43X14 %
(144 av 1 021 tåg)
2 minuter och 39 sekunder6 mil
Tumba–Uppsala CSL Pendeltåg, 4013 %
(66 av 523 tåg)
2 minuter och 17 sekunder7 mil
Eskilstuna C–Uppsala CMälartåg11 %
(17 av 157 tåg)
2 minuter och 36 sekunder8 mil
Bålsta station–VästerhaningeSL Pendeltåg, 4311 %
(135 av 1 265 tåg)
2 minuter och 25 sekunder6 mil
Stockholm C–Uppsala CMälartåg10 %
(60 av 580 tåg)
2 minuter och 1 sekund6 mil
Märsta–Södertälje CentrumSL Pendeltåg, 4110 %
(361 av 3 601 tåg)
2 minuter och 15 sekunder5 mil
Bro–VästerhaningeSL Pendeltåg, 4310 %
(5 av 51 tåg)
1 minut och 11 sekunder5 mil
Södertälje Centrum–Uppsala CSL Pendeltåg, 409 %
(115 av 1 211 tåg)
2 minuter7 mil
Stockholm C–Västerås CSJ Regional9 %
(15 av 161 tåg)
1 minut och 46 sekunder9 mil
Märsta–ÖstertäljeSL Pendeltåg, 419 %
(5 av 56 tåg)
1 minut och 18 sekunder5 mil
Kungsängen–VästerhaningeSL Pendeltåg, 438 %
(139 av 1 661 tåg)
2 minuter och 1 sekund4 mil
Uppsala C–ÖstertäljeSL Pendeltåg, 408 %
(5 av 61 tåg)
1 minut och 56 sekunder7 mil
Tumba–Upplands VäsbySL Pendeltåg, 417 %
(32 av 459 tåg)
1 minut och 11 sekunder4 mil
Stockholm City–VästerhaningeSL Pendeltåg, 435 %
(2 av 37 tåg)
51 sekunder2 mil
Handen–KallhällSL Pendeltåg, 435 %
(5 av 103 tåg)
47 sekunder4 mil
Bålsta station–Stockholm CitySL Pendeltåg, 435 %
(1 av 22 tåg)
53 sekunder4 mil
Linköping C–Stockholm CSJ InterCity4 %
(1 av 23 tåg)
1 minut och 26 sekunder17 mil
Upplands Väsby–ÄlvsjöSL Pendeltåg, 414 %
(1 av 24 tåg)
1 minut och 8 sekunder3 mil
Kungsängen–Stockholm CitySL Pendeltåg, 434 %
(1 av 24 tåg)
1 minut2 mil
Stockholm City–Uppsala CSL Pendeltåg, 404 %
(3 av 75 tåg)
1 minut6 mil
Uppsala C–ÄlvsjöSL Pendeltåg, 404 %
(16 av 437 tåg)
58 sekunder7 mil
Märsta–ÄlvsjöSL Pendeltåg, 413 %
(5 av 143 tåg)
1 minut och 23 sekunder4 mil
Bålsta station–NynäshamnSL Pendeltåg, 433 %
(19 av 658 tåg)
34 sekunder8 mil
Märsta–Stockholm CitySL Pendeltåg, 413 %
(1 av 37 tåg)
1 minut och 14 sekunder3 mil
Nynäshamn–Stockholm CitySL Pendeltåg, 432 %
(1 av 56 tåg)
10 sekunder5 mil
Nynäshamn–SpångaSL Pendeltåg, 432 %
(5 av 322 tåg)
18 sekunder5 mil
Spånga–VästerhaningeSL Pendeltåg, 431 %
(4 av 383 tåg)
13 sekunder3 mil
Stockholm City–Södertälje CentrumSL Pendeltåg, 400 %
(0 av 29 tåg)
14 sekunder3 mil
Här visas sträckor med fler än 20 avgångar under månaden.
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Stockholms kommun.
Kopiera tabellen (för eget CMS, Datawrapper, Infogram, etc.)

Ladda ner tabellen som:

Osäker på hur du kopierar en tabell? Läs mer på www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

I vissa CMS finns ett tabellverktyg där du kan klistra in tabelldata direkt i tabellredigeringsverktyget (ofta som csv eller tsv).
I andra CMS måste du växla till ”källredigering”, ”kodläge” eller liknande, och klistra in tabellen som html.

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.