Den svenska järnvägsbranschen har ett gemensamt mål om att 95 procent av tågen ska komma fram i tid. Dit är det just nu långt. Så här sena var tågen vid Grängesberg och Ludvika förra månaden.
Av drygt 900 tåg som passerade Grängesberg eller Ludvika i april var 189 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 20 procent, en bra bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.
20 procent är kan jämföras med 14 procent månaden innan, och 21 procent i april 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.

Ladda ner i fler format
Ladda ner grafen som bild:
- Lågupplöst: pngwebpjpgsvgpdf
- Högupplöst: pngwebpjpgsvgpdf
- 4:3: pngwebpjpgsvgpdf
- 16:9: pngwebpjpgsvgpdf
- 4:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 16:9, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 8:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- Med ram (30px): pngwebpjpg
- Med ram (60px): pngwebpjpg
Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
Dagen med flest sena tåg var onsdag den 23 april, när 46 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 8170 (TiB) mellan Mjölby och Gävle C, som var 57 minuter sent när det passerade Ludvika kommun på eftermiddagen söndag den 6:e. Det senaste stationsmeddelandet vi sparat från det tåget löd: Olycka.
Störst andel förseningar under april drabbades TiB-tågen mellan Ludvika och Västerås C av. 29 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).
Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten. Till undantagen hör pendeltågstrafiken runt Stockholm, som har relativt stora förseningar i relation till de små avstånden. Nattågen mellan Göteborg och Duved – som nu läggs ner – har å andra sidan haft relativt små förseningar, trots den långa sträckan. (Även det sista tåget från Duved var i tid när det ankomst Göteborg den 28 april.)
Sträcka (båda håll) | Bolag/tågtyp | Andel sena tåg | Genomsnittlig försening | Avstånd |
---|---|---|---|---|
Ludvika–Västerås C | TiB | 29 % (64 av 220 tåg) | 4 minuter och 19 sekunder | 10 mil |
Gävle C–Örebro C | TiB | 20 % (54 av 274 tåg) | 3 minuter och 5 sekunder | 19 mil |
Gävle C–Hallsbergs station | TiB | 19 % (25 av 132 tåg) | 3 minuter och 31 sekunder | 21 mil |
Gävle C–Mjölby | TiB | 18 % (41 av 224 tåg) | 3 minuter och 32 sekunder | 29 mil |
Borlänge C–Mjölby | TiB | 0 % (0 av 28 tåg) | 29 sekunder | 24 mil |
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Ludvika kommun.
Kopiera tabellen (för eget CMS, Datawrapper, Infogram, etc.)
Osäker på hur du kopierar en tabell? Läs mer på www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
I vissa CMS finns ett tabellverktyg där du kan klistra in tabelldata direkt i tabellredigeringsverktyget (ofta som csv eller tsv).
I andra CMS måste du växla till ”källredigering”, ”kodläge” eller liknande, och klistra in tabellen som html.

Andel försenade tåg från olika avgångsstationer till stationerna i Ludvika kommun.
🟥 >10 procent
🟨 5–10 procent
🟩 <5 procent
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Ludvika kommun.
Här visas stationer med fler än tio avgångar under månaden.
Kartdata från Mapbox, Newsworthy, OpenStreetMap och Trafikverket. Uppgifter om sträckor med passagerartrafik från jarnvag.net.
Ladda ner i fler format
- Mindre karta, färre detaljer, 800 px: pngwebpjpg
- Mindre karta, färre detaljer, 1600 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 1280 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 2560 px: pngwebpjpg
- Med ram: pngwebpjpg
- 4:3: pngwebpjpg
- 16:9: pngwebpjpg
- 4:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 16:9, originalformat med padding: pngwebpjpg
Kopiera koordinater till egna kartverktyg:
Ladda ner koordinater till egna kartverktyg:
Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
Tid | Orsak | Senaste meddelande om händelsen |
---|---|---|
7 april 2.19–15.00 | signalfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av signalfel mellan Västerås C och Dingtuna |
10 april 15.17–5 maj 6.00 | banarbete | 21 april till 5 maj, nattetid: Det är ändringar i tågtrafiken på grund av ett banarbete mellan Borlänge och Frövi |
25 april 13.13–18.30 | elfel | Stopp i tågtrafiken mellan Öxnered och Mellerud sedan kl 13:00 på grund av elfel |
25 april 22.30–28 april 5.00 | banarbete | Från 25/4 kl 22:30 till 28/4 kl 05:00 är tågtrafiken mellan Västerås-Kolbäck/Köping/Hallstahammar ersatt med buss |
Kopiera tabellen (för eget CMS, Datawrapper, Infogram, etc.)
Osäker på hur du kopierar en tabell? Läs mer på www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
I vissa CMS finns ett tabellverktyg där du kan klistra in tabelldata direkt i tabellredigeringsverktyget (ofta som csv eller tsv).
I andra CMS måste du växla till ”källredigering”, ”kodläge” eller liknande, och klistra in tabellen som html.