Punktligast tåg sedan april i fjol i Strängnäs

Strängnäs kommun Järnväg
Spår och perrong
Leo Wallentin, Newsworthy

Andelen sena tåg vid Läggesta och Strängnäs sjönk förra månaden, till den lägsta noteringen sedan april i fjol.

Av drygt 1 100 tåg som passerade Läggesta eller Strängnäs i april var 170 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 15 procent, vilket fortfarande är en bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.

Senast andelen förseningar var så låg var i april 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.

Ladda ner i fler format

Ladda ner grafen som bild:

Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

Dagen med flest sena tåg var måndag den 14 april, när 32 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 918 (Mälartåg) mellan Örebro S och Uppsala C, som var 59 minuter sent när det passerade Strängnäs kommun på morgonen fredag den 25:e. Det senaste stationsmeddelandet vi sparat från det tåget löd: Fordonsfel.

Störst andel förseningar under april drabbades Mälartågen mellan Stockholm C och Eskilstuna C av. 17 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).

Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten. Till undantagen hör pendeltågstrafiken runt Stockholm, som har relativt stora förseningar i relation till de små avstånden. Nattågen mellan Göteborg och Duved – som nu läggs ner – har å andra sidan haft relativt små förseningar, trots den långa sträckan. (Även det sista tåget från Duved var i tid när det ankomst Göteborg den 28 april.)

Försenade tåg per sträcka
Sträcka (båda håll)Bolag/tågtypAndel sena tågGenomsnittlig förseningAvstånd
Eskilstuna C–Stockholm CMälartåg17 %
(39 av 227 tåg)
3 minuter och 23 sekunder9 mil
Uppsala C–Örebro SMälartåg15 %
(53 av 347 tåg)
3 minuter och 19 sekunder15 mil
Arboga station–Uppsala CMälartåg14 %
(58 av 412 tåg)
2 minuter och 29 sekunder11 mil
Eskilstuna C–Uppsala CMälartåg13 %
(20 av 159 tåg)
2 minuter och 19 sekunder8 mil
Här visas sträckor med fler än 20 avgångar under månaden.
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Strängnäs kommun.
Kopiera tabellen (för eget CMS, Datawrapper, Infogram, etc.)

Ladda ner tabellen som:

Osäker på hur du kopierar en tabell? Läs mer på www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

I vissa CMS finns ett tabellverktyg där du kan klistra in tabelldata direkt i tabellredigeringsverktyget (ofta som csv eller tsv).
I andra CMS måste du växla till ”källredigering”, ”kodläge” eller liknande, och klistra in tabellen som html.

Förseningar per avgångsstation
Karta över förseningar vid olika avgångsstationer.

Andel försenade tåg från olika avgångsstationer till stationerna i Strängnäs kommun.
🟥 >10 procent
🟨 5–10 procent
🟩 <5 procent
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Strängnäs kommun.
Här visas stationer med fler än tio avgångar under månaden.

Kartdata från Mapbox, Newsworthy, OpenStreetMap och Trafikverket. Uppgifter om sträckor med passagerartrafik från jarnvag.net.

Ladda ner i fler format

Kopiera koordinater till egna kartverktyg:

Ladda ner koordinater till egna kartverktyg:

Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

Händelser som kan ha påverkat trafiken i Strängnäs under april
TidOrsakSenaste meddelande om händelsen
2 april 15.35–17.20växelfelFörseningar i tågtrafiken på grund av växelfel mellan Flemingsberg och Södertälje syd
4 april 4.45–7.15signalfelFörseningar kan förekomma i pendeltågstrafiken på grund av signalfel vid Huddinge
10 april 12.49–14.00obehöriga i spårområdetTågtrafiken är åter igång mellan Nykvarn och Strängnäs sedan kl 13:15 efter tidigare obehöriga i spårområdet
14 april 11.25–15 april 12.00signalfelStopp i tågtrafiken mellan Stockholm City och Solna/Sundbyberg för SL Pendeltåg samt stopp i trafiken mellan Stockholm C och Sundbyberg/Arlanda C/Märsta för fjärr- och regionaltågen sedan kl 12:20 på grund av signalfel
14 april 16.15–17.10olyckaStopp i tågtrafiken vid Eskilstuna sedan kl 16:15 på grund av obehöriga i spårområdet
18 april 10.05–14.00olyckaStopp i tågtrafiken mellan Stockholm C och Arlanda/Märsta på grund av olycka
21 april 18.47–20.30olyckaStopp i tågtrafiken mellan Stockholm C och Arlanda C/Märsta sedan kl 18:45 på grund av olycka
23 april 5.00–8.30befarat spårfelFörseningar i tågtrafiken på grund av stillastående tåg med fordonsfel mellan Stockholm C/Stockholm Odenplan och Solna
23 april 8.20–10.00fordonsfelFörseningar i tågtrafiken på grund av stillastående tåg med fordonsfel mellan Stockholm C och Solna/Sundbyberg
23 april 14.43–17.00anläggningsfelStopp i tågtrafiken mellan Kungsör och Arboga sedan kl 14:45 på grund av brofel
24 april 13.43–15.30växelfelFörseningar i tågtrafiken på grund av ett växelfel mellan Stockholm C och Flemingsberg
25 april 8.53–12.10fordonsfelFörseningar i tågtrafiken på grund av ett stillastående tåg vid Norrviken
Kopiera tabellen (för eget CMS, Datawrapper, Infogram, etc.)

Ladda ner tabellen som:

Osäker på hur du kopierar en tabell? Läs mer på www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

I vissa CMS finns ett tabellverktyg där du kan klistra in tabelldata direkt i tabellredigeringsverktyget (ofta som csv eller tsv).
I andra CMS måste du växla till ”källredigering”, ”kodläge” eller liknande, och klistra in tabellen som html.

Här visas några meddelanden som kan ha påverkat punktligheten för tågen i Strängnäs under april. Listan är inte fullständig.

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.