Den svenska järnvägsbranschen har ett gemensamt mål om att 95 procent av tågen ska komma fram i tid. Dit är det just nu långt. Så här sena var tågen vid stationerna i Västra Götalands län förra månaden.
Av omkring 18 700 tåg som passerade någon av stationerna i Västra Götalands län i april var 1 494 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 8 procent, en bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.
Åtta procent är kan jämföras med sju procent månaden innan, och åtta procent i april 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.
Fyra av tio tåg i Västra Götaland var pendeltåg, och bland dem var två procent mer än fem minuter sena.

Ladda ner i fler format
Ladda ner grafen som bild:
- Lågupplöst: pngwebpjpgsvgpdf
- Högupplöst: pngwebpjpgsvgpdf
- 4:3: pngwebpjpgsvgpdf
- 16:9: pngwebpjpgsvgpdf
- 4:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 16:9, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 8:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- Med ram (30px): pngwebpjpg
- Med ram (60px): pngwebpjpg
Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
Dagen med flest sena tåg var tisdag den 1 april, när 17 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 165 (SJ Regional) mellan Stockholm C och Göteborg C, som var 2 timmar och 31 minuter sent när det passerade Västra Götalands län på eftermiddagen måndag den 7:e. Det senaste stationsmeddelandet vi sparat från det tåget löd: Signalfel.
Störst andel förseningar under april drabbades SJ Regional-tågen mellan Göteborg C och Västerås C av. 31 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).
Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten. Till undantagen hör pendeltågstrafiken runt Stockholm, som har relativt stora förseningar i relation till de små avstånden. Nattågen mellan Göteborg och Duved – som nu läggs ner – har å andra sidan haft relativt små förseningar, trots den långa sträckan. (Även det sista tåget från Duved var i tid när det ankomst Göteborg den 28 april.)
Sträcka (båda håll) | Bolag/tågtyp | Andel sena tåg | Genomsnittlig försening | Avstånd |
---|---|---|---|---|
Göteborg C–Västerås C | SJ Regional | 31 % (22 av 70 tåg) | 6 minuter och 40 sekunder | 34 mil |
Göteborg C–Solna station | VR Snabbtåg | 31 % (22 av 70 tåg) | 7 minuter och 22 sekunder | 40 mil |
Göteborg C–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 29 % (178 av 621 tåg) | 6 minuter och 58 sekunder | 40 mil |
Malmö C–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 27 % (17 av 63 tåg) | 7 minuter och 57 sekunder | 51 mil |
Göteborg C–Stockholm C | SJ Regional | 27 % (95 av 356 tåg) | 7 minuter och 53 sekunder | 40 mil |
Göteborg C–Köpings station | SJ Regional | 23 % (7 av 30 tåg) | 6 minuter och 42 sekunder | 31 mil |
Göteborg C–Stockholm C | VR Snabbtåg | 22 % (70 av 320 tåg) | 4 minuter och 54 sekunder | 40 mil |
Göteborg C–Kristinehamn | SJ Regional | 19 % (11 av 57 tåg) | 3 minuter och 32 sekunder | 22 mil |
Göteborg C–Töreboda station | Västtågen | 16 % (23 av 141 tåg) | 3 minuter och 28 sekunder | 17 mil |
Lerum–Skövde C | Västtågen | 14 % (4 av 28 tåg) | 3 minuter och 57 sekunder | 12 mil |
Göteborg C–Skövde C | Västtågen | 14 % (33 av 234 tåg) | 2 minuter och 18 sekunder | 13 mil |
Göteborg C–Varberg | Öresundståg | 14 % (28 av 203 tåg) | 2 minuter och 33 sekunder | 7 mil |
Göteborg C–Ytterby | Västtågen | 13 % (6 av 46 tåg) | 2 minuter och 47 sekunder | 2 mil |
Göteborg C–Malmö C | SJ Snabbtåg | 13 % (15 av 116 tåg) | 4 minuter och 8 sekunder | 24 mil |
Göteborg C–Oslo S | Vy | 13 % (41 av 318 tåg) | 2 minuter och 55 sekunder | 25 mil |
Göteborg C–Mariestad | Västtågen | 12 % (14 av 113 tåg) | 2 minuter och 17 sekunder | 16 mil |
Göteborg C–Köpenhamn H | Öresundståg | 12 % (76 av 625 tåg) | 2 minuter och 31 sekunder | 23 mil |
Göteborg C–Kalmar C | SJ Regional | 12 % (23 av 194 tåg) | 3 minuter och 32 sekunder | 29 mil |
Göteborg C–Karlstad C | SJ Regional | 12 % (30 av 256 tåg) | 2 minuter och 23 sekunder | 21 mil |
Göteborg C–Kode | Västtågen | 12 % (3 av 26 tåg) | 2 minuter och 12 sekunder | 3 mil |
Göteborg C–Helsingborg C | Öresundståg | 11 % (4 av 38 tåg) | 1 minut och 58 sekunder | 19 mil |
Borås C–Göteborg C | Västtågen | 10 % (37 av 360 tåg) | 2 minuter och 16 sekunder | 6 mil |
Göteborg C–Halmstad C | Öresundståg | 10 % (33 av 329 tåg) | 2 minuter och 12 sekunder | 13 mil |
Göteborg C–Säffle station | Västtågen | 10 % (13 av 132 tåg) | 2 minuter och 45 sekunder | 17 mil |
Vänersborg C–Öxnered | Västtågen | 10 % (3 av 31 tåg) | 1 minut och 41 sekunder | 4 kilometer |
Göteborg C–Hyllie | Öresundståg | 10 % (3 av 31 tåg) | 2 minuter och 45 sekunder | 25 mil |
Göteborg C–Hallsbergs station | SJ Regional | 9 % (2 av 22 tåg) | 2 minuter och 5 sekunder | 24 mil |
Ed station–Uddevalla C | Västtågen | 9 % (3 av 34 tåg) | 1 minut och 6 sekunder | 6 mil |
Göteborg C–Uddevalla C | Västtågen | 8 % (58 av 725 tåg) | 1 minut och 46 sekunder | 7 mil |
Falköping C–Töreboda station | Västtågen | 8 % (5 av 63 tåg) | 1 minut och 45 sekunder | 7 mil |
Herrljunga C–Örebro C | Västtågen | 8 % (3 av 38 tåg) | 2 minuter och 3 sekunder | 18 mil |
Göteborg C–Strömstad | Västtågen | 7 % (25 av 338 tåg) | 1 minut och 35 sekunder | 14 mil |
Alingsås–Stockholm C | SJ Regional | 7 % (4 av 56 tåg) | 3 minuter och 55 sekunder | 36 mil |
Göteborg C–Örebro C | Västtågen | 7 % (5 av 76 tåg) | 3 minuter och 27 sekunder | 26 mil |
Göteborg C–Kungsbacka | Västtågen | 6 % (178 av 2 987 tåg) | 1 minut och 21 sekunder | 3 mil |
Göteborg C–Kil | SJ Regional | 6 % (4 av 70 tåg) | 1 minut och 4 sekunder | 21 mil |
Alingsås–Göteborg C | Västtågen | 6 % (60 av 1 054 tåg) | 1 minut och 19 sekunder | 4 mil |
Göteborg C–Stenungsund | Västtågen | 6 % (17 av 306 tåg) | 1 minut och 31 sekunder | 4 mil |
Jönköping C–Töreboda station | Västtågen | 5 % (3 av 55 tåg) | 1 minut och 5 sekunder | 10 mil |
Nässjö C–Skövde C | Västtågen | 5 % (40 av 738 tåg) | 1 minut och 12 sekunder | 10 mil |
Falköping C–Göteborg C | Västtågen | 5 % (2 av 37 tåg) | 1 minut och 21 sekunder | 11 mil |
Alingsås–Skövde C | Västtågen | 5 % (21 av 418 tåg) | 59 sekunder | 9 mil |
Hallsbergs station–Herrljunga C | Västtågen | 5 % (2 av 40 tåg) | 1 minut och 59 sekunder | 16 mil |
Herrljunga C–Lidköping | Västtågen | 5 % (6 av 120 tåg) | 1 minut och 27 sekunder | 5 mil |
Herrljunga C–Mariestad | Västtågen | 5 % (6 av 120 tåg) | 1 minut och 17 sekunder | 8 mil |
Göteborg C–Vänersborg C | Västtågen | 5 % (68 av 1 393 tåg) | 1 minut och 15 sekunder | 8 mil |
Nässjö C–Töreboda station | Västtågen | 5 % (2 av 42 tåg) | 1 minut och 5 sekunder | 12 mil |
Jönköping C–Skövde C | Västtågen | 5 % (5 av 106 tåg) | 1 minut och 21 sekunder | 7 mil |
Alingsås–Falköping C | Västtågen | 5 % (1 av 22 tåg) | 1 minut och 19 sekunder | 7 mil |
Falköping C–Skövde C | Västtågen | 4 % (9 av 206 tåg) | 1 minut och 9 sekunder | 3 mil |
Uddevalla C–Varberg | Västtågen | 3 % (11 av 348 tåg) | 1 minut och 1 sekund | 14 mil |
Göteborg C–Kungsbacka | Öresundståg | 3 % (2 av 67 tåg) | 1 minut och 4 sekunder | 3 mil |
Göteborg C–Älvängen | Västtågen | 3 % (68 av 2 295 tåg) | 47 sekunder | 3 mil |
Alingsås–Lerum | Västtågen | 3 % (28 av 970 tåg) | 39 sekunder | 2 mil |
Falköping C–Nässjö C | Västtågen | 2 % (1 av 44 tåg) | 50 sekunder | 9 mil |
Borås C–Varberg | Västtågen | 2 % (2 av 99 tåg) | 40 sekunder | 8 mil |
Borås C–Herrljunga C | Västtågen | 2 % (1 av 62 tåg) | 17 sekunder | 4 mil |
Borås C–Uddevalla C | Västtågen | 1 % (1 av 82 tåg) | 46 sekunder | 9 mil |
Herrljunga C–Håkantorp | Västtågen | 1 % (1 av 103 tåg) | 21 sekunder | 3 mil |
Herrljunga C–Varberg | Västtågen | 1 % (1 av 119 tåg) | 30 sekunder | 12 mil |
Alingsås–Partille | Västtågen | 0 % (0 av 87 tåg) | 7 sekunder | 3 mil |
Herrljunga C–Uddevalla C | Västtågen | 0 % (0 av 57 tåg) | 16 sekunder | 7 mil |
Lerum–Töreboda station | Västtågen | 0 % (0 av 54 tåg) | 22 sekunder | 15 mil |
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Västra Götalands län.
Kopiera tabellen (för eget CMS, Datawrapper, Infogram, etc.)
Osäker på hur du kopierar en tabell? Läs mer på www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
I vissa CMS finns ett tabellverktyg där du kan klistra in tabelldata direkt i tabellredigeringsverktyget (ofta som csv eller tsv).
I andra CMS måste du växla till ”källredigering”, ”kodläge” eller liknande, och klistra in tabellen som html.