Den svenska järnvägsbranschen har ett gemensamt mål om att 95 procent av tågen ska komma fram i tid. Dit är det just nu långt. Så här sena var tågen vid Falun C förra månaden.
Av drygt 900 tåg som passerade Falun C i april var 104 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 11 procent, en bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.
Elva procent är kan jämföras med åtta procent månaden innan, och 17 procent i april 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.

Ladda ner i fler format
Ladda ner grafen som bild:
- Lågupplöst: pngwebpjpgsvgpdf
- Högupplöst: pngwebpjpgsvgpdf
- 4:3: pngwebpjpgsvgpdf
- 16:9: pngwebpjpgsvgpdf
- 4:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 16:9, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 8:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- Med ram (30px): pngwebpjpg
- Med ram (60px): pngwebpjpg
Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
Dagen med flest sena tåg var lördag den 12 april, när 22 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 18 (SJ InterCity) mellan Stockholm C och Falun C, som var 1 timme och 37 minuter sent när det nådde Falun C klockan 16.031 fredag den 18:e. Det senaste stationsmeddelandet vi sparat från det tåget löd: Olycka.
Störst andel förseningar under april drabbades SJ InterCity-tågen mellan Stockholm C och Falun C av. 31 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).
Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten. Till undantagen hör pendeltågstrafiken runt Stockholm, som har relativt stora förseningar i relation till de små avstånden. Nattågen mellan Göteborg och Duved – som nu läggs ner – har å andra sidan haft relativt små förseningar, trots den långa sträckan. (Även det sista tåget från Duved var i tid när det ankomst Göteborg den 28 april.)
Sträcka (båda håll) | Bolag/tågtyp | Andel sena tåg | Genomsnittlig försening | Avstånd |
---|---|---|---|---|
Falun C–Stockholm C | SJ InterCity | 31 % (50 av 163 tåg) | 7 minuter och 37 sekunder | 20 mil |
Gävle C–Hallsbergs station | TiB | 11 % (15 av 132 tåg) | 1 minut och 59 sekunder | 21 mil |
Borlänge C–Gävle C | TiB | 7 % (8 av 112 tåg) | 56 sekunder | 10 mil |
Gävle C–Mjölby | TiB | 7 % (15 av 223 tåg) | 2 minuter och 3 sekunder | 29 mil |
Gävle C–Örebro C | TiB | 6 % (16 av 274 tåg) | 1 minut och 12 sekunder | 19 mil |
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Falu kommun.
Kopiera tabellen (för eget CMS, Datawrapper, Infogram, etc.)
Osäker på hur du kopierar en tabell? Läs mer på www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
I vissa CMS finns ett tabellverktyg där du kan klistra in tabelldata direkt i tabellredigeringsverktyget (ofta som csv eller tsv).
I andra CMS måste du växla till ”källredigering”, ”kodläge” eller liknande, och klistra in tabellen som html.

Andel försenade tåg från olika avgångsstationer till Falun C.
🟥 >10 procent
🟨 5–10 procent
🟩 <5 procent
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Falu kommun.
Här visas stationer med fler än tio avgångar under månaden.
Kartdata från Mapbox, Newsworthy, OpenStreetMap och Trafikverket. Uppgifter om sträckor med passagerartrafik från jarnvag.net.
Ladda ner i fler format
- Mindre karta, färre detaljer, 800 px: pngwebpjpg
- Mindre karta, färre detaljer, 1600 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 1280 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 2560 px: pngwebpjpg
- Med ram: pngwebpjpg
- 4:3: pngwebpjpg
- 16:9: pngwebpjpg
- 4:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 16:9, originalformat med padding: pngwebpjpg
Kopiera koordinater till egna kartverktyg:
Ladda ner koordinater till egna kartverktyg:
Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
Tid | Orsak | Senaste meddelande om händelsen |
---|---|---|
14 december 4.00–27 april 5.30 | förseningar med anledning av planerat banarbete | Från 15/12 till 4/2 kan tågtrafiken drabbas av mindre förseningar vid Uppsala central i riktning mot Sala och Gävle central |
7 april 14.46–16.00 | olycka | Tågtrafiken är åter igång vid Sala sedan kl 15:33 efter tidigare stopp på grund av obehöriga i spårområdet |
10 april 15.17–5 maj 6.00 | banarbete | 21 april till 5 maj, nattetid: Det är ändringar i tågtrafiken på grund av ett banarbete mellan Borlänge och Frövi |
10 april 17.26–18.30 | fordonsfel | Stopp i tågtrafiken mellan Gävle och Sandviken sedan kl 17:30 på grund av ett stillastående tåg på sträckan |
14 april 11.25–15 april 12.00 | signalfel | Stopp i tågtrafiken mellan Stockholm City och Solna/Sundbyberg för SL Pendeltåg samt stopp i trafiken mellan Stockholm C och Sundbyberg/Arlanda C/Märsta för fjärr- och regionaltågen sedan kl 12:20 på grund av signalfel |
16 april 7.27–10.00 | signalfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av signalfel vid Sala |
18 april 10.05–14.00 | olycka | Stopp i tågtrafiken mellan Stockholm C och Arlanda/Märsta på grund av olycka |
21 april 18.47–20.30 | olycka | Stopp i tågtrafiken mellan Stockholm C och Arlanda C/Märsta sedan kl 18:45 på grund av olycka |
25 april 12.00–27 april 16.00 | banarbete | Från 25/4 kl 12:00 till 27/4 kl 16:00 är det förändringar i tågtrafiken på sträckan Uppsala C - Morgongåva/Storvreta/Tierp |
25 april 13.13–18.30 | elfel | Stopp i tågtrafiken mellan Öxnered och Mellerud sedan kl 13:00 på grund av elfel |
Kopiera tabellen (för eget CMS, Datawrapper, Infogram, etc.)
Osäker på hur du kopierar en tabell? Läs mer på www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
I vissa CMS finns ett tabellverktyg där du kan klistra in tabelldata direkt i tabellredigeringsverktyget (ofta som csv eller tsv).
I andra CMS måste du växla till ”källredigering”, ”kodläge” eller liknande, och klistra in tabellen som html.