Ett av sex tåg i Avesta var sent i april

Avesta kommun Järnväg
Järnvägsspår i vinterlandskap
Leo Wallentin, Newsworthy

Den svenska järnvägsbranschen har ett gemensamt mål om att 95 procent av tågen ska komma fram i tid. Dit är det just nu långt. Så här sena var tågen vid stationerna i Avesta kommun förra månaden.

Av knappt 600 tåg som passerade Avesta Krylbo, Fors eller Horndals bruk i april var 92 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 16 procent, en bra bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.

16 procent är kan jämföras med 14 procent månaden innan, och 14 procent i april 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.

Ladda ner i fler format

Ladda ner grafen som bild:

Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

Dagen med flest sena tåg var söndag den 27 april, när 36 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 21 (SJ InterCity) mellan Falun C och Stockholm C, som var 2 timmar och 10 minuter sent när det passerade Avesta kommun på eftermiddagen söndag den 13:e. Det senaste stationsmeddelandet vi sparat från det tåget löd: Spårfel.

Störst andel förseningar under april drabbades TiB-tågen mellan Gävle C och Örebro C av. 18 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).

Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten. Till undantagen hör pendeltågstrafiken runt Stockholm, som har relativt stora förseningar i relation till de små avstånden. Nattågen mellan Göteborg och Duved – som nu läggs ner – har å andra sidan haft relativt små förseningar, trots den långa sträckan. (Även det sista tåget från Duved var i tid när det ankomst Göteborg den 28 april.)

Försenade tåg per sträcka
Sträcka (båda håll)Bolag/tågtypAndel sena tågGenomsnittlig förseningAvstånd
Gävle C–Örebro CTiB18 %
(7 av 39 tåg)
3 minuter och 16 sekunder19 mil
Falun C–Stockholm CSJ InterCity18 %
(58 av 330 tåg)
5 minuter och 21 sekunder20 mil
Mora C–Stockholm CSJ InterCity16 %
(20 av 126 tåg)
5 minuter och 9 sekunder27 mil
Fagersta C–Gävle CTiB11 %
(4 av 38 tåg)
2 minuter och 19 sekunder11 mil
Borlänge C–SalaTiB4 %
(1 av 25 tåg)
46 sekunder9 mil
Här visas sträckor med fler än 20 avgångar under månaden.
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Avesta kommun.
Kopiera tabellen (för eget CMS, Datawrapper, Infogram, etc.)

Ladda ner tabellen som:

Osäker på hur du kopierar en tabell? Läs mer på www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

I vissa CMS finns ett tabellverktyg där du kan klistra in tabelldata direkt i tabellredigeringsverktyget (ofta som csv eller tsv).
I andra CMS måste du växla till ”källredigering”, ”kodläge” eller liknande, och klistra in tabellen som html.

Förseningar per avgångsstation
Karta över förseningar vid olika avgångsstationer.

Andel försenade tåg från olika avgångsstationer till stationerna i Avesta kommun.
🟥 >10 procent
🟨 5–10 procent
🟩 <5 procent
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Avesta kommun.
Här visas stationer med fler än tio avgångar under månaden.

Kartdata från Mapbox, Newsworthy, OpenStreetMap och Trafikverket. Uppgifter om sträckor med passagerartrafik från jarnvag.net.

Ladda ner i fler format

Kopiera koordinater till egna kartverktyg:

Ladda ner koordinater till egna kartverktyg:

Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

Händelser som kan ha påverkat trafiken i Avesta under april
TidOrsakSenaste meddelande om händelsen
14 december 4.00–27 april 5.30förseningar med anledning av planerat banarbeteFrån 15/12 till 4/2 kan tågtrafiken drabbas av mindre förseningar vid Uppsala central i riktning mot Sala och Gävle central
3 april 22.42–23.50obehöriga i spårområdetFörseningar i tågtrafiken mellan Ramnäs och Virsbo på grund av obehörig i spår
5 april 10.55–12.50olyckaStopp i tågtrafiken mellan Sala och Avesta Krylbo sedan kl 10:55 på grund av en olycka
7 april 14.46–16.00olyckaTågtrafiken är åter igång vid Sala sedan kl 15:33 efter tidigare stopp på grund av obehöriga i spårområdet
14 april 11.25–15 april 12.00signalfelStopp i tågtrafiken mellan Stockholm City och Solna/Sundbyberg för SL Pendeltåg samt stopp i trafiken mellan Stockholm C och Sundbyberg/Arlanda C/Märsta för fjärr- och regionaltågen sedan kl 12:20 på grund av signalfel
16 april 7.27–10.00signalfelFörseningar i tågtrafiken på grund av signalfel vid Sala
18 april 10.05–14.00olyckaStopp i tågtrafiken mellan Stockholm C och Arlanda/Märsta på grund av olycka
21 april 18.47–20.30olyckaStopp i tågtrafiken mellan Stockholm C och Arlanda C/Märsta sedan kl 18:45 på grund av olycka
23 april 8.20–10.00fordonsfelFörseningar i tågtrafiken på grund av stillastående tåg med fordonsfel mellan Stockholm C och Solna/Sundbyberg
25 april 12.00–27 april 16.00banarbeteFrån 25/4 kl 12:00 till 27/4 kl 16:00 är det förändringar i tågtrafiken på sträckan Uppsala C - Morgongåva/Storvreta/Tierp
Kopiera tabellen (för eget CMS, Datawrapper, Infogram, etc.)

Ladda ner tabellen som:

Osäker på hur du kopierar en tabell? Läs mer på www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

I vissa CMS finns ett tabellverktyg där du kan klistra in tabelldata direkt i tabellredigeringsverktyget (ofta som csv eller tsv).
I andra CMS måste du växla till ”källredigering”, ”kodläge” eller liknande, och klistra in tabellen som html.

Här visas några meddelanden som kan ha påverkat punktligheten för tågen i Avesta under april. Listan är inte fullständig.

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.