Ett av tio tåg i Huddinge var sent i april

Huddinge kommun Järnväg
Järnvägsspår i vinterlandskap
Leo Wallentin, Newsworthy

Den svenska järnvägsbranschen har ett gemensamt mål om att 95 procent av tågen ska komma fram i tid. Dit är det just nu långt. Så här sena var tågen vid stationerna i Huddinge kommun förra månaden.

Av omkring 14 100 tåg som passerade någon av stationerna i Huddinge kommun i april var 1 376 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 10 procent, en bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.

Tio procent är kan jämföras med åtta procent månaden innan, och åtta procent i april 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.

Tre av fyra tåg i Huddinge var pendeltåg, och bland dem var fem procent mer än fem minuter sena.

Ladda ner i fler format

Ladda ner grafen som bild:

Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

Dagen med flest sena tåg var måndag den 14 april, när 31 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 2241 (SL Pendeltåg, 40) mellan Uppsala C och Södertälje Centrum, som var 3 timmar, 57 minuter och 20 sekunder sent när det passerade Huddinge kommun på kvällen måndag den 14:e.

Störst andel förseningar under april drabbades VR Snabbtågen mellan Stockholm C och Göteborg C av. 29 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).

Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten. Till undantagen hör pendeltågstrafiken runt Stockholm, som har relativt stora förseningar i relation till de små avstånden. Nattågen mellan Göteborg och Duved – som nu läggs ner – har å andra sidan haft relativt små förseningar, trots den långa sträckan. (Även det sista tåget från Duved var i tid när det ankomst Göteborg den 28 april.)

Försenade tåg per sträcka
Sträcka (båda håll)Bolag/tågtypAndel sena tågGenomsnittlig förseningAvstånd
Göteborg C–Stockholm CVR Snabbtåg29 %
(34 av 116 tåg)
9 minuter och 16 sekunder40 mil
Linköping C–LjusdalSJ InterCity29 %
(40 av 139 tåg)
6 minuter och 5 sekunder38 mil
Norrköping C–Stockholm CMälartåg25 %
(201 av 817 tåg)
4 minuter och 6 sekunder13 mil
Uppsala C–Örebro SMälartåg18 %
(63 av 347 tåg)
3 minuter och 47 sekunder15 mil
Bro–VästerhaningeSL Pendeltåg, 4318 %
(9 av 51 tåg)
1 minut och 58 sekunder5 mil
Gävle C–Linköping CSJ InterCity15 %
(63 av 428 tåg)
3 minuter och 27 sekunder27 mil
Hallsbergs station–Stockholm CMälartåg14 %
(62 av 448 tåg)
2 minuter och 44 sekunder17 mil
Arboga station–Uppsala CMälartåg13 %
(55 av 412 tåg)
2 minuter och 46 sekunder11 mil
Tumba–Uppsala CSL Pendeltåg, 4011 %
(59 av 519 tåg)
1 minut och 49 sekunder7 mil
Eskilstuna C–Stockholm CMälartåg11 %
(25 av 227 tåg)
2 minuter och 57 sekunder9 mil
Bålsta station–VästerhaningeSL Pendeltåg, 439 %
(118 av 1 253 tåg)
2 minuter och 9 sekunder6 mil
Märsta–ÖstertäljeSL Pendeltåg, 419 %
(5 av 56 tåg)
1 minut och 7 sekunder5 mil
Stockholm C–Vingåkers stationMälartåg9 %
(7 av 79 tåg)
1 minut och 48 sekunder13 mil
Eskilstuna C–Uppsala CMälartåg9 %
(14 av 160 tåg)
1 minut och 59 sekunder8 mil
Uppsala C–ÖstertäljeSL Pendeltåg, 408 %
(5 av 61 tåg)
1 minut och 49 sekunder7 mil
Stockholm City–VästerhaningeSL Pendeltåg, 438 %
(3 av 37 tåg)
42 sekunder2 mil
Södertälje Centrum–Uppsala CSL Pendeltåg, 408 %
(96 av 1 205 tåg)
1 minut och 33 sekunder7 mil
Kungsängen–VästerhaningeSL Pendeltåg, 438 %
(128 av 1 646 tåg)
1 minut och 47 sekunder4 mil
Märsta–Södertälje CentrumSL Pendeltåg, 418 %
(276 av 3 581 tåg)
1 minut och 41 sekunder5 mil
Linköping C–Stockholm CSJ InterCity8 %
(4 av 52 tåg)
1 minut och 35 sekunder17 mil
Tumba–Upplands VäsbySL Pendeltåg, 417 %
(33 av 457 tåg)
55 sekunder4 mil
Katrineholm C–Stockholm CMälartåg7 %
(6 av 84 tåg)
1 minut och 16 sekunder11 mil
Nyköping C–Stockholm CMälartåg7 %
(13 av 189 tåg)
2 minuter och 18 sekunder9 mil
Handen–KallhällSL Pendeltåg, 435 %
(5 av 103 tåg)
58 sekunder4 mil
Stockholm City–Södertälje CentrumSL Pendeltåg, 403 %
(1 av 29 tåg)
20 sekunder3 mil
Bålsta station–NynäshamnSL Pendeltåg, 433 %
(21 av 657 tåg)
37 sekunder8 mil
Nynäshamn–Stockholm CitySL Pendeltåg, 432 %
(1 av 56 tåg)
21 sekunder5 mil
Nynäshamn–SpångaSL Pendeltåg, 431 %
(4 av 319 tåg)
22 sekunder5 mil
Spånga–VästerhaningeSL Pendeltåg, 431 %
(4 av 381 tåg)
13 sekunder3 mil
Här visas sträckor med fler än 20 avgångar under månaden.
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Huddinge kommun.
Kopiera tabellen (för eget CMS, Datawrapper, Infogram, etc.)

Ladda ner tabellen som:

Osäker på hur du kopierar en tabell? Läs mer på www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

I vissa CMS finns ett tabellverktyg där du kan klistra in tabelldata direkt i tabellredigeringsverktyget (ofta som csv eller tsv).
I andra CMS måste du växla till ”källredigering”, ”kodläge” eller liknande, och klistra in tabellen som html.

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.