Den svenska järnvägsbranschen har ett gemensamt mål om att 95 procent av tågen ska komma fram i tid. Dit är det just nu långt. Så här sena var tågen vid stationerna i Huddinge kommun förra månaden.
Av omkring 14 100 tåg som passerade någon av stationerna i Huddinge kommun i april var 1 376 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 10 procent, en bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.
Tio procent är kan jämföras med åtta procent månaden innan, och åtta procent i april 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.
Tre av fyra tåg i Huddinge var pendeltåg, och bland dem var fem procent mer än fem minuter sena.

Ladda ner i fler format
Ladda ner grafen som bild:
- Lågupplöst: pngwebpjpgsvgpdf
- Högupplöst: pngwebpjpgsvgpdf
- 4:3: pngwebpjpgsvgpdf
- 16:9: pngwebpjpgsvgpdf
- 4:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 16:9, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 8:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- Med ram (30px): pngwebpjpg
- Med ram (60px): pngwebpjpg
Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
Dagen med flest sena tåg var måndag den 14 april, när 31 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 2241 (SL Pendeltåg, 40) mellan Uppsala C och Södertälje Centrum, som var 3 timmar, 57 minuter och 20 sekunder sent när det passerade Huddinge kommun på kvällen måndag den 14:e.
Störst andel förseningar under april drabbades VR Snabbtågen mellan Stockholm C och Göteborg C av. 29 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).
Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten. Till undantagen hör pendeltågstrafiken runt Stockholm, som har relativt stora förseningar i relation till de små avstånden. Nattågen mellan Göteborg och Duved – som nu läggs ner – har å andra sidan haft relativt små förseningar, trots den långa sträckan. (Även det sista tåget från Duved var i tid när det ankomst Göteborg den 28 april.)
Sträcka (båda håll) | Bolag/tågtyp | Andel sena tåg | Genomsnittlig försening | Avstånd |
---|---|---|---|---|
Göteborg C–Stockholm C | VR Snabbtåg | 29 % (34 av 116 tåg) | 9 minuter och 16 sekunder | 40 mil |
Linköping C–Ljusdal | SJ InterCity | 29 % (40 av 139 tåg) | 6 minuter och 5 sekunder | 38 mil |
Norrköping C–Stockholm C | Mälartåg | 25 % (201 av 817 tåg) | 4 minuter och 6 sekunder | 13 mil |
Uppsala C–Örebro S | Mälartåg | 18 % (63 av 347 tåg) | 3 minuter och 47 sekunder | 15 mil |
Bro–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 18 % (9 av 51 tåg) | 1 minut och 58 sekunder | 5 mil |
Gävle C–Linköping C | SJ InterCity | 15 % (63 av 428 tåg) | 3 minuter och 27 sekunder | 27 mil |
Hallsbergs station–Stockholm C | Mälartåg | 14 % (62 av 448 tåg) | 2 minuter och 44 sekunder | 17 mil |
Arboga station–Uppsala C | Mälartåg | 13 % (55 av 412 tåg) | 2 minuter och 46 sekunder | 11 mil |
Tumba–Uppsala C | SL Pendeltåg, 40 | 11 % (59 av 519 tåg) | 1 minut och 49 sekunder | 7 mil |
Eskilstuna C–Stockholm C | Mälartåg | 11 % (25 av 227 tåg) | 2 minuter och 57 sekunder | 9 mil |
Bålsta station–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 9 % (118 av 1 253 tåg) | 2 minuter och 9 sekunder | 6 mil |
Märsta–Östertälje | SL Pendeltåg, 41 | 9 % (5 av 56 tåg) | 1 minut och 7 sekunder | 5 mil |
Stockholm C–Vingåkers station | Mälartåg | 9 % (7 av 79 tåg) | 1 minut och 48 sekunder | 13 mil |
Eskilstuna C–Uppsala C | Mälartåg | 9 % (14 av 160 tåg) | 1 minut och 59 sekunder | 8 mil |
Uppsala C–Östertälje | SL Pendeltåg, 40 | 8 % (5 av 61 tåg) | 1 minut och 49 sekunder | 7 mil |
Stockholm City–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 8 % (3 av 37 tåg) | 42 sekunder | 2 mil |
Södertälje Centrum–Uppsala C | SL Pendeltåg, 40 | 8 % (96 av 1 205 tåg) | 1 minut och 33 sekunder | 7 mil |
Kungsängen–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 8 % (128 av 1 646 tåg) | 1 minut och 47 sekunder | 4 mil |
Märsta–Södertälje Centrum | SL Pendeltåg, 41 | 8 % (276 av 3 581 tåg) | 1 minut och 41 sekunder | 5 mil |
Linköping C–Stockholm C | SJ InterCity | 8 % (4 av 52 tåg) | 1 minut och 35 sekunder | 17 mil |
Tumba–Upplands Väsby | SL Pendeltåg, 41 | 7 % (33 av 457 tåg) | 55 sekunder | 4 mil |
Katrineholm C–Stockholm C | Mälartåg | 7 % (6 av 84 tåg) | 1 minut och 16 sekunder | 11 mil |
Nyköping C–Stockholm C | Mälartåg | 7 % (13 av 189 tåg) | 2 minuter och 18 sekunder | 9 mil |
Handen–Kallhäll | SL Pendeltåg, 43 | 5 % (5 av 103 tåg) | 58 sekunder | 4 mil |
Stockholm City–Södertälje Centrum | SL Pendeltåg, 40 | 3 % (1 av 29 tåg) | 20 sekunder | 3 mil |
Bålsta station–Nynäshamn | SL Pendeltåg, 43 | 3 % (21 av 657 tåg) | 37 sekunder | 8 mil |
Nynäshamn–Stockholm City | SL Pendeltåg, 43 | 2 % (1 av 56 tåg) | 21 sekunder | 5 mil |
Nynäshamn–Spånga | SL Pendeltåg, 43 | 1 % (4 av 319 tåg) | 22 sekunder | 5 mil |
Spånga–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 1 % (4 av 381 tåg) | 13 sekunder | 3 mil |
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Huddinge kommun.
Kopiera tabellen (för eget CMS, Datawrapper, Infogram, etc.)
Osäker på hur du kopierar en tabell? Läs mer på www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
I vissa CMS finns ett tabellverktyg där du kan klistra in tabelldata direkt i tabellredigeringsverktyget (ofta som csv eller tsv).
I andra CMS måste du växla till ”källredigering”, ”kodläge” eller liknande, och klistra in tabellen som html.