Färre tågförseningar än på över ett år vid Kristinehamn

Kristinehamns kommun Järnväg
Spår och perrong
Leo Wallentin, Newsworthy

Andelen sena tåg vid Kristinehamn sjönk förra månaden, till den lägsta noteringen sedan åtminstone förra årsskiftet.

Av knappt 800 tåg som passerade Kristinehamn i april var 175 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 23 procent, vilket fortfarande är en bra bit från den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.

23 procent är den lägsta andelen sena tåg sedan Newsworthy började mäta lokala förseningar i början av 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.

Ladda ner i fler format

Ladda ner grafen som bild:

Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

Dagen med flest sena tåg var söndag den 27 april, när 53 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 643 (SJ Snabbtåg) mellan Stockholm C och Kil, som var 1 timme och 13 minuter sent när det nådde Kristinehamn klockan 20.471 onsdag den 2:a. De senaste meddelandena vi sparat från det tåget löd: Fordonsfel och Växelfel.

Störst andel förseningar under april drabbades SJ Snabbtågen mellan Stockholm C och Oslo S av. 39 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).

Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten. Till undantagen hör pendeltågstrafiken runt Stockholm, som har relativt stora förseningar i relation till de små avstånden. Nattågen mellan Göteborg och Duved – som nu läggs ner – har å andra sidan haft relativt små förseningar, trots den långa sträckan. (Även det sista tåget från Duved var i tid när det ankomst Göteborg den 28 april.)

Försenade tåg per sträcka
Sträcka (båda håll)Bolag/tågtypAndel sena tågGenomsnittlig förseningAvstånd
Oslo S–Stockholm CSJ Snabbtåg39 %
(40 av 102 tåg)
9 minuter och 22 sekunder42 mil
Oslo S–Stockholm CSJ InterCity39 %
(29 av 75 tåg)
6 minuter och 56 sekunder42 mil
Charlottenberg–KristinehamnVTAB24 %
(40 av 170 tåg)
4 minuter12 mil
Göteborg C–KristinehamnSJ Regional19 %
(5 av 26 tåg)
3 minuter och 18 sekunder22 mil
Karlstad C–Stockholm CTågab17 %
(5 av 29 tåg)
3 minuter och 6 sekunder26 mil
Kil–Stockholm CSJ Snabbtåg17 %
(10 av 60 tåg)
3 minuter och 36 sekunder27 mil
Karlstad C–Stockholm CSJ InterCity15 %
(13 av 87 tåg)
3 minuter och 32 sekunder26 mil
Karlstad C–KristinehamnVTAB12 %
(7 av 58 tåg)
1 minut och 54 sekunder4 mil
Här visas sträckor med fler än 20 avgångar under månaden.
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Kristinehamns kommun.
Kopiera tabellen (för eget CMS, Datawrapper, Infogram, etc.)

Ladda ner tabellen som:

Osäker på hur du kopierar en tabell? Läs mer på www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

I vissa CMS finns ett tabellverktyg där du kan klistra in tabelldata direkt i tabellredigeringsverktyget (ofta som csv eller tsv).
I andra CMS måste du växla till ”källredigering”, ”kodläge” eller liknande, och klistra in tabellen som html.

Förseningar per avgångsstation
Karta över förseningar vid olika avgångsstationer.

Andel försenade tåg från olika avgångsstationer till Kristinehamn.
🟥 >10 procent
🟨 5–10 procent
🟩 <5 procent
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Kristinehamns kommun.
Här visas stationer med fler än tio avgångar under månaden.

Kartdata från Mapbox, Newsworthy, OpenStreetMap och Trafikverket. Uppgifter om sträckor med passagerartrafik från jarnvag.net.

Ladda ner i fler format

Kopiera koordinater till egna kartverktyg:

Ladda ner koordinater till egna kartverktyg:

Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

Händelser som kan ha påverkat trafiken vid Kristinehamn under april
TidOrsakSenaste meddelande om händelsen
2 april 3.10–3 april 6.00vandalismStopp i tågtrafiken förbi Kungsängen på grund av sabotage
2 april 15.35–17.20växelfelFörseningar i tågtrafiken på grund av växelfel mellan Flemingsberg och Södertälje syd
2 april 15.57–17.20signalfelFörseningar i tågtrafiken på grund av signalfel mellan Kungsängen och Kallhäll
2 april 18.01–22.00spårfelDet är störningar i tågtrafiken på grund av ett spårfel och stopp genom Kristinehamn
3 april 9.53–13.30spårfelStopp i tågtrafiken på grund av spårfel mellan Kil och Edane
4 april 4.45–7.15signalfelFörseningar kan förekomma i pendeltågstrafiken på grund av signalfel vid Huddinge
11 april 12.32–15.00signalfelFörseningar i tågtrafiken på grund av signalfel vid Järna
14 april 11.25–15 april 12.00signalfelStopp i tågtrafiken mellan Stockholm City och Solna/Sundbyberg för SL Pendeltåg samt stopp i trafiken mellan Stockholm C och Sundbyberg/Arlanda C/Märsta för fjärr- och regionaltågen sedan kl 12:20 på grund av signalfel
25 april 13.13–18.30elfelStopp i tågtrafiken mellan Öxnered och Mellerud sedan kl 13:00 på grund av elfel
25 april 22.30–28 april 5.00banarbeteFrån 25/4 kl 22:30 till 28/4 kl 05:00 är tågtrafiken mellan Västerås-Kolbäck/Köping/Hallstahammar ersatt med buss
Kopiera tabellen (för eget CMS, Datawrapper, Infogram, etc.)

Ladda ner tabellen som:

Osäker på hur du kopierar en tabell? Läs mer på www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

I vissa CMS finns ett tabellverktyg där du kan klistra in tabelldata direkt i tabellredigeringsverktyget (ofta som csv eller tsv).
I andra CMS måste du växla till ”källredigering”, ”kodläge” eller liknande, och klistra in tabellen som html.

Här visas några meddelanden som kan ha påverkat punktligheten för tågen vid Kristinehamn under april. Listan är inte fullständig.

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.