Den svenska järnvägsbranschen har ett gemensamt mål om att 95 procent av tågen ska komma fram i tid. Dit är det just nu långt. Så här sena var tågen vid stationerna i Huddinge kommun förra månaden.
Av omkring 14 800 tåg som passerade någon av stationerna i Huddinge kommun i mars var 1 205 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 8 procent, en bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.
Åtta procent är kan jämföras med elva procent månaden innan, och åtta procent i mars 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.
Tre av fyra tåg i Huddinge var pendeltåg, och bland dem var fyra procent mer än fem minuter sena.

Ladda ner i fler format
Ladda ner grafen som bild:
- Lågupplöst: pngwebpjpgsvgpdf
- Högupplöst: pngwebpjpgsvgpdf
- 4:3: pngwebpjpgsvgpdf
- 16:9: pngwebpjpgsvgpdf
- 4:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 16:9, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 8:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- Med ram (30px): pngwebpjpg
- Med ram (60px): pngwebpjpg
Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
Dagen med flest sena tåg var måndag den 31 mars, när 25 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 982
(Mälartåg) mellan Örebro S och Uppsala C, som var 2 timmar och 8 minuter sent när det passerade Huddinge kommun på natten onsdag den 26:e.
Störst andel förseningar under mars drabbades SJ InterCity-tågen mellan Linköping C och Ljusdal av. 28 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).
Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten. Till undantagen hör pendeltågstrafiken runt Stockholm, som har relativt stora förseningar i relation till de små avstånden.
Sträcka (båda håll) | Bolag/tågtyp | Andel sena tåg | Genomsnittlig försening | Avstånd |
---|---|---|---|---|
Linköping C–Ljusdal | SJ InterCity | 28 % (44 av 155 tåg) | 6 minuter och 16 sekunder | 38 mil |
Norrköping C–Stockholm C | Mälartåg | 22 % (188 av 851 tåg) | 3 minuter och 34 sekunder | 13 mil |
Uppsala C–Örebro S | Mälartåg | 19 % (69 av 354 tåg) | 4 minuter och 49 sekunder | 15 mil |
Göteborg C–Stockholm C | VR Snabbtåg | 16 % (22 av 138 tåg) | 6 minuter och 25 sekunder | 40 mil |
Arboga station–Uppsala C | Mälartåg | 14 % (62 av 435 tåg) | 2 minuter och 46 sekunder | 11 mil |
Gävle C–Linköping C | SJ InterCity | 14 % (57 av 413 tåg) | 4 minuter och 3 sekunder | 27 mil |
Eskilstuna C–Stockholm C | Mälartåg | 11 % (26 av 238 tåg) | 2 minuter och 13 sekunder | 9 mil |
Nyköping C–Stockholm C | Mälartåg | 10 % (20 av 195 tåg) | 1 minut och 58 sekunder | 9 mil |
Hallsbergs station–Stockholm C | Mälartåg | 9 % (47 av 518 tåg) | 2 minuter och 31 sekunder | 17 mil |
Handen–Kallhäll | SL Pendeltåg, 43 | 8 % (10 av 132 tåg) | 1 minut och 14 sekunder | 4 mil |
Södertälje Centrum–Uppsala C | SL Pendeltåg, 40 | 7 % (97 av 1 342 tåg) | 1 minut och 10 sekunder | 7 mil |
Tumba–Upplands Väsby | SL Pendeltåg, 41 | 7 % (37 av 519 tåg) | 1 minut och 10 sekunder | 4 mil |
Eskilstuna C–Uppsala C | Mälartåg | 7 % (11 av 159 tåg) | 1 minut och 26 sekunder | 8 mil |
Tumba–Uppsala C | SL Pendeltåg, 40 | 7 % (37 av 556 tåg) | 1 minut och 14 sekunder | 7 mil |
Märsta–Södertälje Centrum | SL Pendeltåg, 41 | 6 % (241 av 3 841 tåg) | 1 minut och 6 sekunder | 5 mil |
Bålsta station–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 6 % (91 av 1 481 tåg) | 1 minut och 3 sekunder | 6 mil |
Stockholm C–Vingåkers station | Mälartåg | 5 % (5 av 97 tåg) | 52 sekunder | 13 mil |
Bro–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 5 % (3 av 60 tåg) | 59 sekunder | 5 mil |
Kungsängen–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 5 % (103 av 2 078 tåg) | 48 sekunder | 4 mil |
Linköping C–Stockholm C | SJ InterCity | 4 % (2 av 55 tåg) | 1 minut och 37 sekunder | 17 mil |
Stockholm City–Södertälje Centrum | SL Pendeltåg, 41 | 3 % (1 av 31 tåg) | 37 sekunder | 3 mil |
Stockholm City–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 2 % (1 av 43 tåg) | 54 sekunder | 2 mil |
Bålsta station–Nynäshamn | SL Pendeltåg, 43 | 2 % (19 av 909 tåg) | 28 sekunder | 8 mil |
Nynäshamn–Stockholm City | SL Pendeltåg, 43 | 2 % (1 av 53 tåg) | 41 sekunder | 5 mil |
Stockholm City–Södertälje Centrum | SL Pendeltåg, 40 | 0 % (0 av 30 tåg) | 18 sekunder | 3 mil |
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Huddinge kommun.
Kopiera tabellen (för eget CMS, Datawrapper, Infogram, etc.)
Osäker på hur du kopierar en tabell? Läs mer på www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
I vissa CMS finns ett tabellverktyg där du kan klistra in tabelldata direkt i tabellredigeringsverktyget (ofta som csv eller tsv).
I andra CMS måste du växla till ”källredigering”, ”kodläge” eller liknande, och klistra in tabellen som html.