Den svenska järnvägsbranschen har ett gemensamt mål om att 95 procent av tågen ska komma fram i tid. Dit är det just nu långt. Så här sena var tågen vid stationerna i Västernorrlands län förra månaden.
Av drygt 2 100 tåg som passerade någon av stationerna i Västernorrlands län i mars var 346 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 16 procent, en bra bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.
16 procent är kan jämföras med 22 procent månaden innan, och 20 procent i mars 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.

Ladda ner i fler format
Ladda ner grafen som bild:
- Lågupplöst: pngwebpjpgsvgpdf
- Högupplöst: pngwebpjpgsvgpdf
- 4:3: pngwebpjpgsvgpdf
- 16:9: pngwebpjpgsvgpdf
- 4:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 16:9, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 8:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- Med ram (30px): pngwebpjpg
- Med ram (60px): pngwebpjpg
Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
Dagen med flest sena tåg var fredag den 28 februari, när 50 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 93
(SJ Nattåg) mellan Narvik och Stockholm C, som var 9 timmar, 14 minuter och 45 sekunder sent när det passerade Västernorrlands län på eftermiddagen lördag den 22:a. De senaste meddelandena vi sparat från det tåget
löd: Sen tågvänd. och Elfel.
Störst andel förseningar under mars drabbades SJ Nattågen mellan Stockholm C och Narvik av. 56 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).
Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten. Till undantagen hör pendeltågstrafiken runt Stockholm, som har relativt stora förseningar i relation till de små avstånden.
Sträcka (båda håll) | Bolag/tågtyp | Andel sena tåg | Genomsnittlig försening | Avstånd |
---|---|---|---|---|
Narvik–Stockholm C | SJ Nattåg | 56 % (27 av 48 tåg) | 47 minuter och 54 sekunder | 101 mil |
Stockholm C–Östersund C | SJ Snabbtåg | 47 % (26 av 55 tåg) | 16 minuter och 50 sekunder | 46 mil |
Luleå–Stockholm C | SJ Nattåg | 38 % (27 av 72 tåg) | 13 minuter och 53 sekunder | 73 mil |
Stockholm C–Sundsvall C | SJ Snabbtåg | 36 % (57 av 159 tåg) | 8 minuter och 5 sekunder | 34 mil |
Duved–Stockholm C | SJ InterCity | 31 % (37 av 120 tåg) | 13 minuter och 42 sekunder | 53 mil |
Stockholm C–Umeå C | SJ Snabbtåg | 30 % (42 av 140 tåg) | 10 minuter och 32 sekunder | 51 mil |
Duved–Stockholm C | SJ Nattåg | 23 % (14 av 60 tåg) | 6 minuter och 14 sekunder | 53 mil |
Gävle C–Sundsvall V | X-Tåget | 15 % (32 av 213 tåg) | 2 minuter och 34 sekunder | 19 mil |
Gävle C–Sundsvall C | X-Tåget | 12 % (11 av 90 tåg) | 3 minuter och 56 sekunder | 19 mil |
Sundsvall C–Åre | Norrtåg | 10 % (4 av 40 tåg) | 4 minuter och 43 sekunder | 24 mil |
Storlien–Sundsvall C | Norrtåg | 10 % (10 av 105 tåg) | 8 minuter och 6 sekunder | 28 mil |
Sundsvall C–Umeå C | Norrtåg | 9 % (47 av 518 tåg) | 2 minuter och 49 sekunder | 22 mil |
Sundsvall C–Östersund C | Norrtåg | 5 % (8 av 148 tåg) | 3 minuter och 27 sekunder | 16 mil |
Duved–Sundsvall C | Norrtåg | 2 % (2 av 120 tåg) | 2 minuter och 38 sekunder | 25 mil |
Härnösand C–Umeå C | Norrtåg | 0 % (0 av 56 tåg) | 20 sekunder | 18 mil |
Kramfors–Umeå C | Norrtåg | 0 % (0 av 56 tåg) | 8 sekunder | 16 mil |
Sundsvall C–Ånge | Norrtåg | 0 % (0 av 36 tåg) | 1 minut och 1 sekund | 9 mil |
Umeå C–Örnsköldsvik C | Norrtåg | 0 % (0 av 100 tåg) | 30 sekunder | 10 mil |
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Västernorrlands län.
Kopiera tabellen (för eget CMS, Datawrapper, Infogram, etc.)
Osäker på hur du kopierar en tabell? Läs mer på www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
I vissa CMS finns ett tabellverktyg där du kan klistra in tabelldata direkt i tabellredigeringsverktyget (ofta som csv eller tsv).
I andra CMS måste du växla till ”källredigering”, ”kodläge” eller liknande, och klistra in tabellen som html.
Tid | Orsak | Senaste meddelande om händelsen |
---|---|---|
14 december 4.00–27 april 5.30 | förseningar med anledning av planerat banarbete | Från 15/12 till 4/2 kan tågtrafiken drabbas av mindre förseningar vid Uppsala central i riktning mot Sala och Gävle central |
17 januari 5.50–16 maj 15.30 | olycka | Stopp i tågtrafiken mellan Hudiksvall och Gnarp sedan kl 06 |
1 mars 11.41–17.45 | signalfel | Stopp i tågtrafiken mellan Ånge och Bräcke på grund av signalfel |
5 mars 3.38–8.00 | träd | Stopp i tågtrafiken mellan Hallstahammar och Surahammar på grund av träd mot kontaktledning |
5 mars 7.30–13.10 | fåglar | Stopp i tågtrafiken mellan Hudiksvall och Gnarp på grund av elfel |
6 mars 13.32–15.40 | olycka | Stopp i tågtrafiken mellan Östersund och Brunflo på grund av ett tillbud |
7 mars 6.00–21 mars 14.30 | banarbete | 10-21 mars, vardagar |
12 mars 16.40–19.00 | olycka | Stopp i tågtrafiken mellan Östersund central och Nälden på grund av en olycka |
17 mars 13.57–15.30 | spårhalka | Stopp i tågtrafiken mellan Sundsvall och Timrå på grund av ett stillastående tåg på sträckan |
17 mars 15.13–21.00 | signalfel | Förseningar i tågtrafiken sträckan Gävle-Sundsvall på grund av signalfel |
19 mars 19.00–21.10 | olycka | Stopp i tågtrafiken mellan Uppsala C och Märsta/Arlanda C sedan kl 19:00 på grund av olyckshändelse |
27 mars 16.11–18.10 | olycka | Tågtrafiken är åter igång vid Uppsala C sedan kl 16:33 efter tidigare stopp på grund av olycka |
28 mars 12.26–12.40 | obehöriga i spårområdet | Förseningar i tågtrafiken på grund av ett stillastående tåg i Kramfors |
30 mars 17.31–18.20 | obehöriga i spårområdet | Stopp i tågtrafiken vid Uppsala C sedan kl 17:35 på grund av obehöriga i spårområdet |
Kopiera tabellen (för eget CMS, Datawrapper, Infogram, etc.)
Osäker på hur du kopierar en tabell? Läs mer på www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
I vissa CMS finns ett tabellverktyg där du kan klistra in tabelldata direkt i tabellredigeringsverktyget (ofta som csv eller tsv).
I andra CMS måste du växla till ”källredigering”, ”kodläge” eller liknande, och klistra in tabellen som html.