Ett av tio tåg i Stockholms län var sent i mars

Stockholms län Järnväg
Vänthall på järnvägsstation

Den svenska järnvägsbranschen har ett gemensamt mål om att 95 procent av tågen ska komma fram i tid. Dit är det just nu långt. Så här sena var tågen vid stationerna i Stockholms län förra månaden.

Av omkring 22 500 tåg som passerade någon av stationerna i Stockholms län i mars var 2 399 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 11 procent, en bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.

Elva procent är kan jämföras med 14 procent månaden innan, och tio procent i mars 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.

Två av tre tåg i Stockholm var pendeltåg, och bland dem var fyra procent mer än fem minuter sena.

Ladda ner i fler format

Ladda ner grafen som bild:

Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

Dagen med flest sena tåg var fredag den 28 februari, när 22 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 93 (SJ Nattåg) mellan Narvik och Stockholm C, som var 8 timmar och 27 minuter sent när det passerade Stockholms län på kvällen lördag den 22:a. De senaste meddelandena vi sparat från det tåget löd: Sen tågvänd. och Elfel.

Störst andel förseningar under mars drabbades SJ EuroNight-tågen mellan Stockholm C och Berlin av. 92 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).

Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten. Till undantagen hör pendeltågstrafiken runt Stockholm, som har relativt stora förseningar i relation till de små avstånden.

Försenade tåg per sträcka
Sträcka (båda håll)Bolag/tågtypAndel sena tågGenomsnittlig förseningAvstånd
Berlin–Stockholm CSJ EuroNight92 %
(22 av 24 tåg)
1 timme, 15 minuter och 10 sekunder81 mil
Ljusdal–Stockholm CSJ InterCity58 %
(29 av 50 tåg)
12 minuter och 7 sekunder30 mil
Oslo S–Stockholm CSJ Snabbtåg52 %
(41 av 79 tåg)
20 minuter och 16 sekunder42 mil
Stockholm C–Umeå CSJ Snabbtåg48 %
(31 av 64 tåg)
15 minuter och 8 sekunder51 mil
Stockholm C–Sundsvall CSJ Snabbtåg47 %
(77 av 163 tåg)
12 minuter och 8 sekunder34 mil
Oslo S–Stockholm CSJ InterCity43 %
(23 av 54 tåg)
12 minuter och 56 sekunder42 mil
Stockholm C–Östersund CSJ Snabbtåg40 %
(10 av 25 tåg)
14 minuter och 12 sekunder46 mil
Narvik–Stockholm CSJ Nattåg39 %
(11 av 28 tåg)
38 minuter och 33 sekunder101 mil
Malmö C–Stockholm CSnälltåget38 %
(13 av 34 tåg)
12 minuter och 8 sekunder51 mil
Linköping C–LjusdalSJ InterCity37 %
(57 av 155 tåg)
7 minuter och 7 sekunder38 mil
Duved–Stockholm CSJ InterCity37 %
(44 av 120 tåg)
15 minuter och 37 sekunder53 mil
Malmö C–Stockholm CSJ Snabbtåg32 %
(117 av 371 tåg)
9 minuter och 10 sekunder51 mil
Köpenhamn H–Stockholm CSnälltåget28 %
(7 av 25 tåg)
10 minuter och 2 sekunder52 mil
Gävle C–Stockholm CSJ Snabbtåg26 %
(7 av 27 tåg)
8 minuter och 46 sekunder16 mil
Norrköping C–Stockholm CMälartåg23 %
(199 av 852 tåg)
3 minuter och 42 sekunder13 mil
Mora C–Stockholm CSJ InterCity23 %
(29 av 128 tåg)
5 minuter och 52 sekunder27 mil
Uppsala C–Örebro SMälartåg21 %
(76 av 358 tåg)
4 minuter och 55 sekunder15 mil
Malmö C–Stockholm CSJ Nattåg21 %
(5 av 24 tåg)
9 minuter och 9 sekunder51 mil
Göteborg C–Stockholm CSJ Snabbtåg20 %
(71 av 351 tåg)
7 minuter och 7 sekunder40 mil
Bro–NynäshamnSL Pendeltåg, 43X20 %
(8 av 40 tåg)
2 minuter och 52 sekunder7 mil
Gävle C–Linköping CSJ InterCity20 %
(82 av 414 tåg)
4 minuter och 44 sekunder27 mil
Göteborg C–Stockholm CVR Snabbtåg20 %
(35 av 178 tåg)
5 minuter och 36 sekunder40 mil
Karlstad C–Stockholm CSJ InterCity18 %
(10 av 55 tåg)
7 minuter och 18 sekunder26 mil
Falun C–Stockholm CSJ InterCity18 %
(60 av 337 tåg)
4 minuter och 39 sekunder20 mil
Arboga station–Stockholm CSJ Regional18 %
(7 av 40 tåg)
4 minuter och 27 sekunder13 mil
Duved–Stockholm CSJ Nattåg17 %
(5 av 30 tåg)
6 minuter och 38 sekunder53 mil
Hallsbergs station–Stockholm CSJ Regional16 %
(27 av 174 tåg)
3 minuter och 52 sekunder17 mil
Göteborg C–Stockholm CSJ Regional15 %
(41 av 266 tåg)
3 minuter och 41 sekunder40 mil
Arboga station–Uppsala CMälartåg15 %
(64 av 435 tåg)
2 minuter och 54 sekunder11 mil
Gävle C–Stockholm CSJ InterCity15 %
(5 av 34 tåg)
5 minuter och 25 sekunder16 mil
Linköping C–Stockholm CSJ Snabbtåg14 %
(3 av 21 tåg)
2 minuter och 36 sekunder17 mil
Alingsås–Stockholm CSJ Regional14 %
(4 av 29 tåg)
1 minut och 34 sekunder36 mil
Eskilstuna C–Stockholm CMälartåg13 %
(32 av 238 tåg)
2 minuter och 39 sekunder9 mil
Kil–Stockholm CSJ Snabbtåg13 %
(4 av 31 tåg)
9 minuter och 54 sekunder27 mil
Hallsbergs station–Stockholm CMälartåg12 %
(61 av 518 tåg)
2 minuter och 47 sekunder17 mil
Nyköping C–Stockholm CMälartåg11 %
(22 av 195 tåg)
2 minuter och 10 sekunder9 mil
Kallhäll–NynäshamnSL Pendeltåg, 43X11 %
(128 av 1 158 tåg)
1 minut och 39 sekunder6 mil
Tumba–Upplands VäsbySL Pendeltåg, 4110 %
(51 av 525 tåg)
1 minut och 27 sekunder4 mil
Stockholm C–Uppsala CMälartåg9 %
(112 av 1 304 tåg)
1 minut och 34 sekunder6 mil
Södertälje Centrum–Uppsala CSL Pendeltåg, 408 %
(106 av 1 347 tåg)
1 minut och 16 sekunder7 mil
Tumba–Uppsala CSL Pendeltåg, 407 %
(41 av 558 tåg)
1 minut och 30 sekunder7 mil
Märsta–Södertälje CentrumSL Pendeltåg, 417 %
(267 av 3 861 tåg)
1 minut och 13 sekunder5 mil
Luleå–Stockholm CSJ Nattåg7 %
(2 av 30 tåg)
4 minuter och 37 sekunder73 mil
Stockholm C–Västerås CSJ Regional6 %
(12 av 190 tåg)
1 minut och 11 sekunder9 mil
Handen–KallhällSL Pendeltåg, 436 %
(8 av 133 tåg)
1 minut och 14 sekunder4 mil
Bålsta station–VästerhaningeSL Pendeltåg, 436 %
(89 av 1 489 tåg)
57 sekunder6 mil
Stockholm City–Uppsala CSL Pendeltåg, 405 %
(4 av 75 tåg)
2 minuter och 13 sekunder6 mil
Stockholm C–Vingåkers stationMälartåg5 %
(5 av 97 tåg)
59 sekunder13 mil
Kungsängen–VästerhaningeSL Pendeltåg, 435 %
(97 av 2 078 tåg)
45 sekunder4 mil
Eskilstuna C–Uppsala CMälartåg4 %
(7 av 160 tåg)
1 minut och 22 sekunder8 mil
Karlstad C–Stockholm CTågab4 %
(1 av 26 tåg)
58 sekunder26 mil
Linköping C–Stockholm CSJ InterCity4 %
(2 av 55 tåg)
1 minut och 42 sekunder17 mil
Märsta–ÄlvsjöSL Pendeltåg, 413 %
(5 av 150 tåg)
1 minut och 19 sekunder4 mil
Bro–VästerhaningeSL Pendeltåg, 433 %
(2 av 60 tåg)
48 sekunder5 mil
Stockholm City–Södertälje CentrumSL Pendeltåg, 413 %
(1 av 31 tåg)
39 sekunder3 mil
Uppsala C–ÄlvsjöSL Pendeltåg, 403 %
(14 av 450 tåg)
29 sekunder7 mil
Stockholm City–VästerhaningeSL Pendeltåg, 432 %
(1 av 43 tåg)
50 sekunder2 mil
Bålsta station–NynäshamnSL Pendeltåg, 432 %
(18 av 912 tåg)
30 sekunder8 mil
Nynäshamn–Stockholm CitySL Pendeltåg, 432 %
(1 av 53 tåg)
32 sekunder5 mil
Gnesta station–Södertälje CentrumSL Pendeltåg, 481 %
(17 av 1 217 tåg)
28 sekunder2 mil
Stockholm City–Södertälje CentrumSL Pendeltåg, 400 %
(0 av 30 tåg)
26 sekunder3 mil
Märsta–Stockholm CitySL Pendeltåg, 410 %
(0 av 40 tåg)
10 sekunder3 mil
Bålsta station–Stockholm CitySL Pendeltåg, 430 %
(0 av 30 tåg)
5 sekunder4 mil
Kungsängen–Stockholm CitySL Pendeltåg, 430 %
(0 av 30 tåg)
1 sekund2 mil
Järna–Södertälje CentrumSL Pendeltåg, 480 %
(0 av 120 tåg)
6 sekunder1 mil
Här visas sträckor med fler än 20 avgångar under månaden.
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Stockholms län.
Kopiera tabellen (för eget CMS, Datawrapper, Infogram, etc.)

Ladda ner tabellen som:

Osäker på hur du kopierar en tabell? Läs mer på www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

I vissa CMS finns ett tabellverktyg där du kan klistra in tabelldata direkt i tabellredigeringsverktyget (ofta som csv eller tsv).
I andra CMS måste du växla till ”källredigering”, ”kodläge” eller liknande, och klistra in tabellen som html.

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.