Den svenska järnvägsbranschen har ett gemensamt mål om att 95 procent av tågen ska komma fram i tid. Dit är det just nu långt. Så här sena var tågen vid stationerna i Stockholms län förra månaden.
Av omkring 22 500 tåg som passerade någon av stationerna i Stockholms län i mars var 2 399 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 11 procent, en bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.
Elva procent är kan jämföras med 14 procent månaden innan, och tio procent i mars 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.
Två av tre tåg i Stockholm var pendeltåg, och bland dem var fyra procent mer än fem minuter sena.

Ladda ner i fler format
Ladda ner grafen som bild:
- Lågupplöst: pngwebpjpgsvgpdf
- Högupplöst: pngwebpjpgsvgpdf
- 4:3: pngwebpjpgsvgpdf
- 16:9: pngwebpjpgsvgpdf
- 4:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 16:9, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 8:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- Med ram (30px): pngwebpjpg
- Med ram (60px): pngwebpjpg
Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
Dagen med flest sena tåg var fredag den 28 februari, när 22 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 93
(SJ Nattåg) mellan Narvik och Stockholm C, som var 8 timmar och 27 minuter sent när det passerade Stockholms län på kvällen lördag den 22:a. De senaste meddelandena vi sparat från det tåget
löd: Sen tågvänd. och Elfel.
Störst andel förseningar under mars drabbades SJ EuroNight-tågen mellan Stockholm C och Berlin av. 92 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).
Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten. Till undantagen hör pendeltågstrafiken runt Stockholm, som har relativt stora förseningar i relation till de små avstånden.
Sträcka (båda håll) | Bolag/tågtyp | Andel sena tåg | Genomsnittlig försening | Avstånd |
---|---|---|---|---|
Berlin–Stockholm C | SJ EuroNight | 92 % (22 av 24 tåg) | 1 timme, 15 minuter och 10 sekunder | 81 mil |
Ljusdal–Stockholm C | SJ InterCity | 58 % (29 av 50 tåg) | 12 minuter och 7 sekunder | 30 mil |
Oslo S–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 52 % (41 av 79 tåg) | 20 minuter och 16 sekunder | 42 mil |
Stockholm C–Umeå C | SJ Snabbtåg | 48 % (31 av 64 tåg) | 15 minuter och 8 sekunder | 51 mil |
Stockholm C–Sundsvall C | SJ Snabbtåg | 47 % (77 av 163 tåg) | 12 minuter och 8 sekunder | 34 mil |
Oslo S–Stockholm C | SJ InterCity | 43 % (23 av 54 tåg) | 12 minuter och 56 sekunder | 42 mil |
Stockholm C–Östersund C | SJ Snabbtåg | 40 % (10 av 25 tåg) | 14 minuter och 12 sekunder | 46 mil |
Narvik–Stockholm C | SJ Nattåg | 39 % (11 av 28 tåg) | 38 minuter och 33 sekunder | 101 mil |
Malmö C–Stockholm C | Snälltåget | 38 % (13 av 34 tåg) | 12 minuter och 8 sekunder | 51 mil |
Linköping C–Ljusdal | SJ InterCity | 37 % (57 av 155 tåg) | 7 minuter och 7 sekunder | 38 mil |
Duved–Stockholm C | SJ InterCity | 37 % (44 av 120 tåg) | 15 minuter och 37 sekunder | 53 mil |
Malmö C–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 32 % (117 av 371 tåg) | 9 minuter och 10 sekunder | 51 mil |
Köpenhamn H–Stockholm C | Snälltåget | 28 % (7 av 25 tåg) | 10 minuter och 2 sekunder | 52 mil |
Gävle C–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 26 % (7 av 27 tåg) | 8 minuter och 46 sekunder | 16 mil |
Norrköping C–Stockholm C | Mälartåg | 23 % (199 av 852 tåg) | 3 minuter och 42 sekunder | 13 mil |
Mora C–Stockholm C | SJ InterCity | 23 % (29 av 128 tåg) | 5 minuter och 52 sekunder | 27 mil |
Uppsala C–Örebro S | Mälartåg | 21 % (76 av 358 tåg) | 4 minuter och 55 sekunder | 15 mil |
Malmö C–Stockholm C | SJ Nattåg | 21 % (5 av 24 tåg) | 9 minuter och 9 sekunder | 51 mil |
Göteborg C–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 20 % (71 av 351 tåg) | 7 minuter och 7 sekunder | 40 mil |
Bro–Nynäshamn | SL Pendeltåg, 43X | 20 % (8 av 40 tåg) | 2 minuter och 52 sekunder | 7 mil |
Gävle C–Linköping C | SJ InterCity | 20 % (82 av 414 tåg) | 4 minuter och 44 sekunder | 27 mil |
Göteborg C–Stockholm C | VR Snabbtåg | 20 % (35 av 178 tåg) | 5 minuter och 36 sekunder | 40 mil |
Karlstad C–Stockholm C | SJ InterCity | 18 % (10 av 55 tåg) | 7 minuter och 18 sekunder | 26 mil |
Falun C–Stockholm C | SJ InterCity | 18 % (60 av 337 tåg) | 4 minuter och 39 sekunder | 20 mil |
Arboga station–Stockholm C | SJ Regional | 18 % (7 av 40 tåg) | 4 minuter och 27 sekunder | 13 mil |
Duved–Stockholm C | SJ Nattåg | 17 % (5 av 30 tåg) | 6 minuter och 38 sekunder | 53 mil |
Hallsbergs station–Stockholm C | SJ Regional | 16 % (27 av 174 tåg) | 3 minuter och 52 sekunder | 17 mil |
Göteborg C–Stockholm C | SJ Regional | 15 % (41 av 266 tåg) | 3 minuter och 41 sekunder | 40 mil |
Arboga station–Uppsala C | Mälartåg | 15 % (64 av 435 tåg) | 2 minuter och 54 sekunder | 11 mil |
Gävle C–Stockholm C | SJ InterCity | 15 % (5 av 34 tåg) | 5 minuter och 25 sekunder | 16 mil |
Linköping C–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 14 % (3 av 21 tåg) | 2 minuter och 36 sekunder | 17 mil |
Alingsås–Stockholm C | SJ Regional | 14 % (4 av 29 tåg) | 1 minut och 34 sekunder | 36 mil |
Eskilstuna C–Stockholm C | Mälartåg | 13 % (32 av 238 tåg) | 2 minuter och 39 sekunder | 9 mil |
Kil–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 13 % (4 av 31 tåg) | 9 minuter och 54 sekunder | 27 mil |
Hallsbergs station–Stockholm C | Mälartåg | 12 % (61 av 518 tåg) | 2 minuter och 47 sekunder | 17 mil |
Nyköping C–Stockholm C | Mälartåg | 11 % (22 av 195 tåg) | 2 minuter och 10 sekunder | 9 mil |
Kallhäll–Nynäshamn | SL Pendeltåg, 43X | 11 % (128 av 1 158 tåg) | 1 minut och 39 sekunder | 6 mil |
Tumba–Upplands Väsby | SL Pendeltåg, 41 | 10 % (51 av 525 tåg) | 1 minut och 27 sekunder | 4 mil |
Stockholm C–Uppsala C | Mälartåg | 9 % (112 av 1 304 tåg) | 1 minut och 34 sekunder | 6 mil |
Södertälje Centrum–Uppsala C | SL Pendeltåg, 40 | 8 % (106 av 1 347 tåg) | 1 minut och 16 sekunder | 7 mil |
Tumba–Uppsala C | SL Pendeltåg, 40 | 7 % (41 av 558 tåg) | 1 minut och 30 sekunder | 7 mil |
Märsta–Södertälje Centrum | SL Pendeltåg, 41 | 7 % (267 av 3 861 tåg) | 1 minut och 13 sekunder | 5 mil |
Luleå–Stockholm C | SJ Nattåg | 7 % (2 av 30 tåg) | 4 minuter och 37 sekunder | 73 mil |
Stockholm C–Västerås C | SJ Regional | 6 % (12 av 190 tåg) | 1 minut och 11 sekunder | 9 mil |
Handen–Kallhäll | SL Pendeltåg, 43 | 6 % (8 av 133 tåg) | 1 minut och 14 sekunder | 4 mil |
Bålsta station–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 6 % (89 av 1 489 tåg) | 57 sekunder | 6 mil |
Stockholm City–Uppsala C | SL Pendeltåg, 40 | 5 % (4 av 75 tåg) | 2 minuter och 13 sekunder | 6 mil |
Stockholm C–Vingåkers station | Mälartåg | 5 % (5 av 97 tåg) | 59 sekunder | 13 mil |
Kungsängen–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 5 % (97 av 2 078 tåg) | 45 sekunder | 4 mil |
Eskilstuna C–Uppsala C | Mälartåg | 4 % (7 av 160 tåg) | 1 minut och 22 sekunder | 8 mil |
Karlstad C–Stockholm C | Tågab | 4 % (1 av 26 tåg) | 58 sekunder | 26 mil |
Linköping C–Stockholm C | SJ InterCity | 4 % (2 av 55 tåg) | 1 minut och 42 sekunder | 17 mil |
Märsta–Älvsjö | SL Pendeltåg, 41 | 3 % (5 av 150 tåg) | 1 minut och 19 sekunder | 4 mil |
Bro–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 3 % (2 av 60 tåg) | 48 sekunder | 5 mil |
Stockholm City–Södertälje Centrum | SL Pendeltåg, 41 | 3 % (1 av 31 tåg) | 39 sekunder | 3 mil |
Uppsala C–Älvsjö | SL Pendeltåg, 40 | 3 % (14 av 450 tåg) | 29 sekunder | 7 mil |
Stockholm City–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 2 % (1 av 43 tåg) | 50 sekunder | 2 mil |
Bålsta station–Nynäshamn | SL Pendeltåg, 43 | 2 % (18 av 912 tåg) | 30 sekunder | 8 mil |
Nynäshamn–Stockholm City | SL Pendeltåg, 43 | 2 % (1 av 53 tåg) | 32 sekunder | 5 mil |
Gnesta station–Södertälje Centrum | SL Pendeltåg, 48 | 1 % (17 av 1 217 tåg) | 28 sekunder | 2 mil |
Stockholm City–Södertälje Centrum | SL Pendeltåg, 40 | 0 % (0 av 30 tåg) | 26 sekunder | 3 mil |
Märsta–Stockholm City | SL Pendeltåg, 41 | 0 % (0 av 40 tåg) | 10 sekunder | 3 mil |
Bålsta station–Stockholm City | SL Pendeltåg, 43 | 0 % (0 av 30 tåg) | 5 sekunder | 4 mil |
Kungsängen–Stockholm City | SL Pendeltåg, 43 | 0 % (0 av 30 tåg) | 1 sekund | 2 mil |
Järna–Södertälje Centrum | SL Pendeltåg, 48 | 0 % (0 av 120 tåg) | 6 sekunder | 1 mil |
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Stockholms län.
Kopiera tabellen (för eget CMS, Datawrapper, Infogram, etc.)
Osäker på hur du kopierar en tabell? Läs mer på www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
I vissa CMS finns ett tabellverktyg där du kan klistra in tabelldata direkt i tabellredigeringsverktyget (ofta som csv eller tsv).
I andra CMS måste du växla till ”källredigering”, ”kodläge” eller liknande, och klistra in tabellen som html.