Andelen sena tåg vid stationerna i Västmanlands län sjönk förra månaden, till den lägsta noteringen sedan åtminstone förra årsskiftet.
Av omkring 5 500 tåg som passerade någon av stationerna i Västmanlands län i mars var 538 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 10 procent, vilket fortfarande är en bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.
Tio procent är den lägsta andelen sena tåg sedan Newsworthy började mäta lokala förseningar i början av 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.

Ladda ner i fler format
Ladda ner grafen som bild:
- Lågupplöst: pngwebpjpgsvgpdf
- Högupplöst: pngwebpjpgsvgpdf
- 4:3: pngwebpjpgsvgpdf
- 16:9: pngwebpjpgsvgpdf
- 4:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 16:9, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 8:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- Med ram (30px): pngwebpjpg
- Med ram (60px): pngwebpjpg
Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
Dagen med flest sena tåg var måndag den 3 mars, när 19 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 109
(SJ Regional) mellan Stockholm C och Arboga station, som var 2 timmar och 21 minuter sent när det passerade Västmanlands län på morgonen fredag den 28:e. Det senaste stationsmeddelandet vi sparat från det tåget
löd: Vandalism.
Störst andel förseningar under mars drabbades Mälartågen mellan Uppsala C och Örebro S av. 19 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).
Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten. Till undantagen hör pendeltågstrafiken runt Stockholm, som har relativt stora förseningar i relation till de små avstånden.
Sträcka (båda håll) | Bolag/tågtyp | Andel sena tåg | Genomsnittlig försening | Avstånd |
---|---|---|---|---|
Uppsala C–Örebro S | Mälartåg | 19 % (68 av 355 tåg) | 5 minuter och 6 sekunder | 15 mil |
Linköping C–Västerås C | Mälartåg | 18 % (12 av 67 tåg) | 4 minuter och 57 sekunder | 14 mil |
Arboga station–Uppsala C | Mälartåg | 16 % (68 av 426 tåg) | 2 minuter och 45 sekunder | 11 mil |
Mora C–Stockholm C | SJ InterCity | 15 % (20 av 130 tåg) | 5 minuter och 11 sekunder | 27 mil |
Eskilstuna C–Örebro S | Mälartåg | 14 % (5 av 35 tåg) | 7 minuter och 51 sekunder | 7 mil |
Falun C–Stockholm C | SJ InterCity | 14 % (48 av 338 tåg) | 4 minuter och 41 sekunder | 20 mil |
Karlstad C–Stockholm C | Vy | 13 % (3 av 23 tåg) | 3 minuter och 9 sekunder | 26 mil |
Arboga station–Stockholm C | SJ Regional | 13 % (8 av 64 tåg) | 4 minuter och 55 sekunder | 13 mil |
Hallsbergs station–Stockholm C | SJ Regional | 11 % (43 av 382 tåg) | 2 minuter och 30 sekunder | 17 mil |
Sala–Uppsala C | Mälartåg | 11 % (17 av 157 tåg) | 2 minuter och 19 sekunder | 6 mil |
Eskilstuna C–Sala | Mälartåg | 10 % (6 av 59 tåg) | 2 minuter och 21 sekunder | 6 mil |
Eskilstuna C–Uppsala C | Mälartåg | 10 % (31 av 316 tåg) | 2 minuter och 44 sekunder | 8 mil |
Alingsås–Stockholm C | SJ Regional | 9 % (5 av 55 tåg) | 2 minuter och 18 sekunder | 36 mil |
Göteborg C–Västerås C | SJ Regional | 9 % (7 av 77 tåg) | 3 minuter och 34 sekunder | 34 mil |
Uppsala C–Västerås C | Mälartåg | 9 % (7 av 78 tåg) | 2 minuter och 20 sekunder | 7 mil |
Göteborg C–Stockholm C | SJ Regional | 9 % (44 av 506 tåg) | 2 minuter och 46 sekunder | 40 mil |
Hallsbergs station–Stockholm C | Mälartåg | 9 % (3 av 35 tåg) | 2 minuter och 57 sekunder | 17 mil |
Stockholm C–Västerås C | SJ Regional | 8 % (17 av 212 tåg) | 1 minut och 46 sekunder | 9 mil |
Fagersta C–Gävle C | TiB | 8 % (3 av 38 tåg) | 4 minuter och 20 sekunder | 11 mil |
Gävle C–Örebro C | TiB | 8 % (3 av 38 tåg) | 1 minut och 35 sekunder | 19 mil |
Linköping C–Sala | Mälartåg | 7 % (44 av 627 tåg) | 1 minut och 42 sekunder | 18 mil |
Ludvika–Västerås C | TiB | 6 % (25 av 453 tåg) | 1 minut och 41 sekunder | 10 mil |
Eskilstuna C–Västerås C | Mälartåg | 5 % (7 av 138 tåg) | 43 sekunder | 3 mil |
Fagersta Norra–Västerås C | TiB | 4 % (22 av 573 tåg) | 1 minut och 12 sekunder | 6 mil |
Norrköping C–Sala | Mälartåg | 3 % (2 av 80 tåg) | 44 sekunder | 15 mil |
Sala–Västerås C | Mälartåg | 0 % (0 av 30 tåg) | 5 sekunder | 4 mil |
Avesta Krylbo–Örebro C | TiB | 0 % (0 av 40 tåg) | 33 sekunder | 11 mil |
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Västmanlands län.
Kopiera tabellen (för eget CMS, Datawrapper, Infogram, etc.)
Osäker på hur du kopierar en tabell? Läs mer på www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
I vissa CMS finns ett tabellverktyg där du kan klistra in tabelldata direkt i tabellredigeringsverktyget (ofta som csv eller tsv).
I andra CMS måste du växla till ”källredigering”, ”kodläge” eller liknande, och klistra in tabellen som html.
Tid | Orsak | Senaste meddelande om händelsen |
---|---|---|
14 december 4.00–27 april 5.30 | förseningar med anledning av planerat banarbete | Från 15/12 till 4/2 kan tågtrafiken drabbas av mindre förseningar vid Uppsala central i riktning mot Sala och Gävle central |
2 mars 12.33–13.20 | obehöriga i spårområdet | Stopp i tågtrafiken vid Uppsala C på grund av obehöriga i spårområdet |
2 mars 12.52–15.30 | olycka | Stopp i tågtrafiken genom Laxå sedan kl 12:50 på grund av olycka |
3 mars 6.01–7.15 | otillåten stoppassage a | Förseningar i tågtrafiken på grund av ett stillastående tåg i Örebro som medför spårbrist |
3 mars 13.49–18.00 | vandalism | Förseningar i tågtrafiken på grund av sabotage mellan Örebro och Arboga |
4 mars 20.20–23.00 | olycka | Stopp i tågtrafiken mellan Ulriksdal och Helenelund sedan kl 20:20 på grund av en olycka |
5 mars 3.38–8.00 | träd | Stopp i tågtrafiken mellan Hallstahammar och Surahammar på grund av träd mot kontaktledning |
5 mars 5.57–10.00 | elfel | Förseningar och inställda tåg mellan Uppsala och Avesta Krylbo |
6 mars 11.23–13.20 | träd | Stopp i tågtrafiken mellan Ramnäs och Virsbo sedan kl 11 |
6 mars 12.51–16.00 | träd | Stopp i tågtrafiken mellan Hallstahammar och Surahammar på grund av elfel |
10 mars 15.55–21.00 | olycka | Förseningar i tågtrafiken på grund av bomfel mellan Katrineholm och Flen |
11 mars 14.26–17.00 | signalfel | Linghem - Linköping C, Norrköping C - Linköping C - Motala C, Sala - Katrineholm C - Linköping C, Stockholm C - Linköping C - Malmö C: Förseningar i tågtrafiken på grund av signalfel mellan Linghem och Linköping C |
12 mars 17.57–18.50 | signalfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av signalfel mellan Västra Bodarna och Alingsås |
13 mars 9.06–10.50 | signalfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av signalfel mellan Norrköping och Linköping |
13 mars 9.33–11.45 | olycka | Stopp i tågtrafiken vid Uppsala sedan kl 09:35 på grund av en olycka |
13 mars 19.12–20.00 | fordonsfel | Stopp i tågtrafiken vid Flen sedan kl 19:15 på grund av stillastående tåg med fordonsfel |
14 mars 23.22–23.59 | olycka | Stopp i tågtrafiken mellan Bro och Bålsta på grund av obehöriga i spårområdet |
17 mars 14.44–16.00 | signalfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av signalfel mellan Stockholm C/Stockholm Odenplan och Sundbyberg |
18 mars 4.56–6.30 | olycka | Stopp i tågtrafiken mellan Upplands väsby och Rotebro sedan kl 04:45 på grund av olycka |
18 mars 7.25–8.10 | obehöriga i spårområdet | Stopp i tågtrafiken mellan Stockholms södra och Årstaberg sedan kl 07:25 på grund av obehöriga i spårområdet |
18 mars 8.45–10.10 | signalfel | Stopp i tågtrafiken vid Sala sedan kl 08:45 på grund av signalfel |
18 mars 9.40–11.00 | akut kontroll av fordon | Förseningar i tågtrafiken på grund av ett stillastående tåg mellan Flemingsberg och Södertälje syd |
18 mars 16.48–19.00 | växelfel | Tågtrafiken är åter igång mellan Norrköping C och Katrineholm C/Kolmården sedan kl 17:20 efter tidigare stopp på grund av brand |
18 mars 18.44–20.00 | otillåten stoppassage a | Förseningar i tågtrafiken på grund av tillbud vid Stockholm C |
18 mars 22.38–24 mars 13.00 | växelfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av spårfel mellan Eskilstuna och Hälleforsnäs |
19 mars 16.06–16.50 | obehöriga i spårområdet | Förseningar i tågtrafiken på grund av obehöriga i spårområdet vid Häggvik |
19 mars 19.00–21.10 | olycka | Stopp i tågtrafiken mellan Uppsala C och Märsta/Arlanda C sedan kl 19:00 på grund av olyckshändelse |
21 mars 8.02–11.40 | fel i skyltningssystemet | Kolbäck: Tillfälliga tekniska problem med högtalar- och skyltsystemet i Kolbäck |
21 mars 22.13–0.30 | olycka | Stopp i tågtrafiken mellan Katrineholm och Flen på grund av olycka |
23 mars 10.18–24 mars 5.00 | elfel | Ett elfel har inträffat kl 10 |
26 mars 12.08–14.30 | spårfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av ett befarat spårfel mellan Enköping och Västerås |
27 mars 9.03–11.30 | signalfel | Förseningar i tågtrafiken mellan Strängnäs och Läggesta på grund av signalfel |
27 mars 16.11–18.10 | olycka | Tågtrafiken är åter igång vid Uppsala C sedan kl 16:33 efter tidigare stopp på grund av olycka |
28 mars 4.58–12.00 | vandalism | Stopp i tågtrafiken mellan Stockholm och Bålsta sedan kl 06:10 på grund av signalfel |
29 mars 8.03–11.30 | dataställverk | Förseningar kan förekomma i tågtrafiken på grund av signalfel vid Knivsta |
29 mars 14.04–14.40 | brand | Tågtrafiken är åter igång mellan Uppsala C och Knivsta sedan kl 14:26 efter tidigare stopp på grund av brand |
29 mars 20.41–6 april 15.30 | växelfel | Störningar i tågtrafiken mellan Laxå och Hallsberg på grund av ett spårfel |
30 mars 17.31–18.20 | obehöriga i spårområdet | Stopp i tågtrafiken vid Uppsala C sedan kl 17:35 på grund av obehöriga i spårområdet |
Kopiera tabellen (för eget CMS, Datawrapper, Infogram, etc.)
Osäker på hur du kopierar en tabell? Läs mer på www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
I vissa CMS finns ett tabellverktyg där du kan klistra in tabelldata direkt i tabellredigeringsverktyget (ofta som csv eller tsv).
I andra CMS måste du växla till ”källredigering”, ”kodläge” eller liknande, och klistra in tabellen som html.