Den svenska järnvägsbranschen har ett gemensamt mål om att 95 procent av tågen ska komma fram i tid. Dit är det just nu långt. Så här sena var tågen vid stationerna i Göteborgs kommun förra månaden.
Av omkring 11 700 tåg som passerade Gamlestaden, Göteborg C eller Liseberg i mars var 1 018 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 9 procent, en bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.
Nio procent är kan jämföras med åtta procent månaden innan, och sex procent i mars 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.
Sex av tio tåg i Göteborg var pendeltåg, och bland dem var fyra procent mer än fem minuter sena.

Ladda ner i fler format
Ladda ner grafen som bild:
- Lågupplöst: pngwebpjpgsvgpdf
- Högupplöst: pngwebpjpgsvgpdf
- 4:3: pngwebpjpgsvgpdf
- 16:9: pngwebpjpgsvgpdf
- 4:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 16:9, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 8:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- Med ram (30px): pngwebpjpg
- Med ram (60px): pngwebpjpg
Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
Dagen med flest sena tåg var måndag den 3 mars, när 24 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 375
(SJ Regional) mellan Karlstad C och Göteborg C, som var 4 timmar och 4 minuter sent när det passerade Göteborgs kommun på natten fredag den 14:e. Det senaste stationsmeddelandet vi sparat från det tåget
löd: Elfel.
Störst andel förseningar under mars drabbades SJ Regional-tågen mellan Emmaboda och Göteborg C av. 60 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).
Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten. Till undantagen hör pendeltågstrafiken runt Stockholm, som har relativt stora förseningar i relation till de små avstånden.
Sträcka (båda håll) | Bolag/tågtyp | Andel sena tåg | Genomsnittlig försening | Avstånd |
---|---|---|---|---|
Emmaboda–Göteborg C | SJ Regional | 60 % (15 av 25 tåg) | 11 minuter och 43 sekunder | 25 mil |
Malmö C–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 31 % (28 av 91 tåg) | 6 minuter och 4 sekunder | 51 mil |
Göteborg C–Solna station | VR Snabbtåg | 30 % (12 av 40 tåg) | 11 minuter och 47 sekunder | 40 mil |
Duved–Göteborg C | SJ Nattåg | 25 % (6 av 24 tåg) | 16 minuter och 3 sekunder | 63 mil |
Göteborg C–Kalmar C | SJ Regional | 23 % (18 av 79 tåg) | 3 minuter och 59 sekunder | 29 mil |
Göteborg C–Stockholm C | VR Snabbtåg | 20 % (29 av 148 tåg) | 5 minuter och 49 sekunder | 40 mil |
Göteborg C–Stockholm C | SJ Regional | 19 % (46 av 237 tåg) | 6 minuter och 45 sekunder | 40 mil |
Göteborg C–Karlstad C | SJ Regional | 18 % (32 av 178 tåg) | 7 minuter och 44 sekunder | 21 mil |
Göteborg C–Varberg | Öresundståg | 17 % (24 av 138 tåg) | 3 minuter och 3 sekunder | 7 mil |
Göteborg C–Ytterby | Västtågen | 16 % (6 av 37 tåg) | 3 minuter och 2 sekunder | 2 mil |
Göteborg C–Säffle station | Västtågen | 15 % (23 av 150 tåg) | 3 minuter och 36 sekunder | 17 mil |
Göteborg C–Mariestad | Västtågen | 15 % (5 av 34 tåg) | 2 minuter och 30 sekunder | 16 mil |
Göteborg C–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 15 % (52 av 356 tåg) | 5 minuter och 35 sekunder | 40 mil |
Göteborg C–Oslo S | Vy | 14 % (27 av 188 tåg) | 2 minuter och 13 sekunder | 25 mil |
Göteborg C–Halmstad C | Öresundståg | 14 % (26 av 186 tåg) | 2 minuter och 45 sekunder | 13 mil |
Göteborg C–Kristinehamn | SJ Regional | 14 % (4 av 29 tåg) | 5 minuter och 41 sekunder | 22 mil |
Falköping C–Göteborg C | Västtågen | 13 % (5 av 40 tåg) | 2 minuter och 31 sekunder | 11 mil |
Göteborg C–Västerås C | SJ Regional | 12 % (5 av 41 tåg) | 2 minuter och 59 sekunder | 34 mil |
Göteborg C–Köpenhamn H | Öresundståg | 12 % (56 av 476 tåg) | 2 minuter och 21 sekunder | 23 mil |
Borås C–Göteborg C | Västtågen | 11 % (31 av 287 tåg) | 2 minuter och 22 sekunder | 6 mil |
Göteborg C–Töreboda station | Västtågen | 10 % (5 av 48 tåg) | 2 minuter och 51 sekunder | 17 mil |
Göteborg C–Örebro C | Västtågen | 9 % (5 av 54 tåg) | 2 minuter och 12 sekunder | 26 mil |
Göteborg C–Uddevalla C | Västtågen | 9 % (39 av 445 tåg) | 1 minut och 59 sekunder | 7 mil |
Göteborg C–Stenungsund | Västtågen | 9 % (14 av 162 tåg) | 1 minut och 53 sekunder | 4 mil |
Göteborg C–Skövde C | Västtågen | 8 % (8 av 101 tåg) | 2 minuter och 5 sekunder | 13 mil |
Göteborg C–Kungsbacka | Västtågen | 7 % (233 av 3 107 tåg) | 1 minut och 27 sekunder | 3 mil |
Göteborg C–Helsingborg C | Öresundståg | 7 % (2 av 28 tåg) | 1 minut och 45 sekunder | 19 mil |
Göteborg C–Vänersborg C | Västtågen | 7 % (104 av 1 464 tåg) | 1 minut och 48 sekunder | 8 mil |
Göteborg C–Strömstad | Västtågen | 7 % (13 av 190 tåg) | 1 minut och 43 sekunder | 14 mil |
Göteborg C–Malmö C | SJ Snabbtåg | 6 % (9 av 142 tåg) | 2 minuter och 5 sekunder | 24 mil |
Alingsås–Göteborg C | Västtågen | 5 % (30 av 582 tåg) | 1 minut och 15 sekunder | 4 mil |
Göteborg C–Älvängen | Västtågen | 4 % (89 av 2 505 tåg) | 58 sekunder | 3 mil |
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Göteborgs kommun.
Kopiera tabellen (för eget CMS, Datawrapper, Infogram, etc.)
Osäker på hur du kopierar en tabell? Läs mer på www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
I vissa CMS finns ett tabellverktyg där du kan klistra in tabelldata direkt i tabellredigeringsverktyget (ofta som csv eller tsv).
I andra CMS måste du växla till ”källredigering”, ”kodläge” eller liknande, och klistra in tabellen som html.