Ett av tio tåg i Uppsala län var sent i mars

Uppsala län Järnväg
Spår och perrong
Leo Wallentin, Newsworthy

Den svenska järnvägsbranschen har ett gemensamt mål om att 95 procent av tågen ska komma fram i tid. Dit är det just nu långt. Så här sena var tågen vid stationerna i Uppsala län förra månaden.

Av omkring 11 600 tåg som passerade någon av stationerna i Uppsala län i mars var 1 171 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 10 procent, en bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.

Tio procent är kan jämföras med 14 procent månaden innan, och nio procent i mars 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.

Tre av tio tåg i Uppsala var pendeltåg, och bland dem var två procent mer än fem minuter sena.

Ladda ner i fler format

Ladda ner grafen som bild:

Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

Dagen med flest sena tåg var fredag den 28 februari, när 60 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 93 (SJ Nattåg) mellan Narvik och Stockholm C, som var 8 timmar och 35 minuter sent när det passerade Uppsala län på eftermiddagen lördag den 22:a. De senaste meddelandena vi sparat från det tåget löd: Sen tågvänd. och Elfel.

Störst andel förseningar under mars drabbades SJ InterCity-tågen mellan Stockholm C och Ljusdal av. 46 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).

Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten. Till undantagen hör pendeltågstrafiken runt Stockholm, som har relativt stora förseningar i relation till de små avstånden.

Försenade tåg per sträcka
Sträcka (båda håll)Bolag/tågtypAndel sena tågGenomsnittlig förseningAvstånd
Ljusdal–Stockholm CSJ InterCity46 %
(23 av 50 tåg)
9 minuter och 6 sekunder30 mil
Duved–Stockholm CSJ InterCity43 %
(51 av 120 tåg)
16 minuter och 34 sekunder53 mil
Stockholm C–Östersund CSJ Snabbtåg40 %
(10 av 25 tåg)
12 minuter och 58 sekunder46 mil
Stockholm C–Sundsvall CSJ Snabbtåg37 %
(68 av 183 tåg)
9 minuter och 43 sekunder34 mil
Narvik–Stockholm CSJ Nattåg36 %
(10 av 28 tåg)
38 minuter och 49 sekunder101 mil
Linköping C–LjusdalSJ InterCity35 %
(54 av 155 tåg)
7 minuter och 27 sekunder38 mil
Stockholm C–Umeå CSJ Snabbtåg34 %
(22 av 64 tåg)
12 minuter och 32 sekunder51 mil
Gävle C–Stockholm CSJ Snabbtåg26 %
(7 av 27 tåg)
7 minuter och 36 sekunder16 mil
Luleå–Stockholm CSJ Nattåg20 %
(6 av 30 tåg)
6 minuter och 52 sekunder73 mil
Mora C–Stockholm CSJ InterCity17 %
(22 av 129 tåg)
4 minuter och 48 sekunder27 mil
Gävle C–Linköping CSJ InterCity16 %
(64 av 408 tåg)
5 minuter och 4 sekunder27 mil
Falun C–Stockholm CSJ InterCity16 %
(53 av 338 tåg)
3 minuter och 52 sekunder20 mil
Uppsala C–Örebro SMälartåg14 %
(48 av 332 tåg)
3 minuter och 22 sekunder15 mil
Arboga station–Stockholm CSJ Regional14 %
(9 av 65 tåg)
4 minuter och 23 sekunder13 mil
Duved–Stockholm CSJ Nattåg14 %
(4 av 29 tåg)
5 minuter och 8 sekunder53 mil
Arboga station–Uppsala CMälartåg12 %
(53 av 425 tåg)
2 minuter och 34 sekunder11 mil
Uppsala C–Västerås CMälartåg12 %
(9 av 76 tåg)
3 minuter och 6 sekunder7 mil
Gävle C–Stockholm CSJ InterCity12 %
(4 av 34 tåg)
4 minuter och 4 sekunder16 mil
Eskilstuna C–Uppsala CMälartåg11 %
(53 av 468 tåg)
2 minuter och 15 sekunder8 mil
Hallsbergs station–Stockholm CSJ Regional11 %
(42 av 377 tåg)
2 minuter och 16 sekunder17 mil
Sala–Uppsala CMälartåg11 %
(34 av 314 tåg)
2 minuter och 3 sekunder6 mil
Göteborg C–Stockholm CSJ Regional11 %
(53 av 502 tåg)
2 minuter och 42 sekunder40 mil
Karlstad C–Stockholm CVy9 %
(2 av 23 tåg)
2 minuter och 51 sekunder26 mil
Gävle C–Uppsala CMälartåg9 %
(126 av 1 455 tåg)
2 minuter och 2 sekunder10 mil
Hallsbergs station–Stockholm CMälartåg9 %
(3 av 35 tåg)
2 minuter och 27 sekunder17 mil
Tierp–Uppsala CMälartåg8 %
(37 av 443 tåg)
1 minut och 55 sekunder5 mil
Bålsta station–VästerhaningeSL Pendeltåg, 437 %
(49 av 702 tåg)
1 minut och 7 sekunder6 mil
Stockholm City–Uppsala CSL Pendeltåg, 407 %
(5 av 75 tåg)
1 minut och 56 sekunder6 mil
Södertälje Centrum–Uppsala CSL Pendeltåg, 406 %
(85 av 1 327 tåg)
1 minut och 14 sekunder7 mil
Stockholm C–Uppsala CMälartåg6 %
(79 av 1 275 tåg)
1 minut och 21 sekunder6 mil
Alingsås–Stockholm CSJ Regional5 %
(3 av 55 tåg)
1 minut och 34 sekunder36 mil
Stockholm C–Västerås CSJ Regional4 %
(16 av 396 tåg)
1 minut och 2 sekunder9 mil
Bålsta station–NynäshamnSL Pendeltåg, 433 %
(16 av 471 tåg)
29 sekunder8 mil
Tumba–Uppsala CSL Pendeltåg, 403 %
(18 av 537 tåg)
45 sekunder7 mil
Uppsala C–ÄlvsjöSL Pendeltåg, 403 %
(14 av 450 tåg)
34 sekunder7 mil
Bålsta station–Stockholm CitySL Pendeltåg, 430 %
(0 av 30 tåg)
16 sekunder4 mil
Här visas sträckor med fler än 20 avgångar under månaden.
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Uppsala län.
Kopiera tabellen (för eget CMS, Datawrapper, Infogram, etc.)

Ladda ner tabellen som:

Osäker på hur du kopierar en tabell? Läs mer på www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

I vissa CMS finns ett tabellverktyg där du kan klistra in tabelldata direkt i tabellredigeringsverktyget (ofta som csv eller tsv).
I andra CMS måste du växla till ”källredigering”, ”kodläge” eller liknande, och klistra in tabellen som html.

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.