Den svenska järnvägsbranschen har ett gemensamt mål om att 95 procent av tågen ska komma fram i tid. Dit är det just nu långt. Så här sena var tågen vid stationerna i Uppsala län förra månaden.
Av omkring 11 600 tåg som passerade någon av stationerna i Uppsala län i mars var 1 171 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 10 procent, en bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.
Tio procent är kan jämföras med 14 procent månaden innan, och nio procent i mars 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.
Tre av tio tåg i Uppsala var pendeltåg, och bland dem var två procent mer än fem minuter sena.

Ladda ner i fler format
Ladda ner grafen som bild:
- Lågupplöst: pngwebpjpgsvgpdf
- Högupplöst: pngwebpjpgsvgpdf
- 4:3: pngwebpjpgsvgpdf
- 16:9: pngwebpjpgsvgpdf
- 4:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 16:9, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 8:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- Med ram (30px): pngwebpjpg
- Med ram (60px): pngwebpjpg
Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
Dagen med flest sena tåg var fredag den 28 februari, när 60 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 93
(SJ Nattåg) mellan Narvik och Stockholm C, som var 8 timmar och 35 minuter sent när det passerade Uppsala län på eftermiddagen lördag den 22:a. De senaste meddelandena vi sparat från det tåget
löd: Sen tågvänd. och Elfel.
Störst andel förseningar under mars drabbades SJ InterCity-tågen mellan Stockholm C och Ljusdal av. 46 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).
Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten. Till undantagen hör pendeltågstrafiken runt Stockholm, som har relativt stora förseningar i relation till de små avstånden.
Sträcka (båda håll) | Bolag/tågtyp | Andel sena tåg | Genomsnittlig försening | Avstånd |
---|---|---|---|---|
Ljusdal–Stockholm C | SJ InterCity | 46 % (23 av 50 tåg) | 9 minuter och 6 sekunder | 30 mil |
Duved–Stockholm C | SJ InterCity | 43 % (51 av 120 tåg) | 16 minuter och 34 sekunder | 53 mil |
Stockholm C–Östersund C | SJ Snabbtåg | 40 % (10 av 25 tåg) | 12 minuter och 58 sekunder | 46 mil |
Stockholm C–Sundsvall C | SJ Snabbtåg | 37 % (68 av 183 tåg) | 9 minuter och 43 sekunder | 34 mil |
Narvik–Stockholm C | SJ Nattåg | 36 % (10 av 28 tåg) | 38 minuter och 49 sekunder | 101 mil |
Linköping C–Ljusdal | SJ InterCity | 35 % (54 av 155 tåg) | 7 minuter och 27 sekunder | 38 mil |
Stockholm C–Umeå C | SJ Snabbtåg | 34 % (22 av 64 tåg) | 12 minuter och 32 sekunder | 51 mil |
Gävle C–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 26 % (7 av 27 tåg) | 7 minuter och 36 sekunder | 16 mil |
Luleå–Stockholm C | SJ Nattåg | 20 % (6 av 30 tåg) | 6 minuter och 52 sekunder | 73 mil |
Mora C–Stockholm C | SJ InterCity | 17 % (22 av 129 tåg) | 4 minuter och 48 sekunder | 27 mil |
Gävle C–Linköping C | SJ InterCity | 16 % (64 av 408 tåg) | 5 minuter och 4 sekunder | 27 mil |
Falun C–Stockholm C | SJ InterCity | 16 % (53 av 338 tåg) | 3 minuter och 52 sekunder | 20 mil |
Uppsala C–Örebro S | Mälartåg | 14 % (48 av 332 tåg) | 3 minuter och 22 sekunder | 15 mil |
Arboga station–Stockholm C | SJ Regional | 14 % (9 av 65 tåg) | 4 minuter och 23 sekunder | 13 mil |
Duved–Stockholm C | SJ Nattåg | 14 % (4 av 29 tåg) | 5 minuter och 8 sekunder | 53 mil |
Arboga station–Uppsala C | Mälartåg | 12 % (53 av 425 tåg) | 2 minuter och 34 sekunder | 11 mil |
Uppsala C–Västerås C | Mälartåg | 12 % (9 av 76 tåg) | 3 minuter och 6 sekunder | 7 mil |
Gävle C–Stockholm C | SJ InterCity | 12 % (4 av 34 tåg) | 4 minuter och 4 sekunder | 16 mil |
Eskilstuna C–Uppsala C | Mälartåg | 11 % (53 av 468 tåg) | 2 minuter och 15 sekunder | 8 mil |
Hallsbergs station–Stockholm C | SJ Regional | 11 % (42 av 377 tåg) | 2 minuter och 16 sekunder | 17 mil |
Sala–Uppsala C | Mälartåg | 11 % (34 av 314 tåg) | 2 minuter och 3 sekunder | 6 mil |
Göteborg C–Stockholm C | SJ Regional | 11 % (53 av 502 tåg) | 2 minuter och 42 sekunder | 40 mil |
Karlstad C–Stockholm C | Vy | 9 % (2 av 23 tåg) | 2 minuter och 51 sekunder | 26 mil |
Gävle C–Uppsala C | Mälartåg | 9 % (126 av 1 455 tåg) | 2 minuter och 2 sekunder | 10 mil |
Hallsbergs station–Stockholm C | Mälartåg | 9 % (3 av 35 tåg) | 2 minuter och 27 sekunder | 17 mil |
Tierp–Uppsala C | Mälartåg | 8 % (37 av 443 tåg) | 1 minut och 55 sekunder | 5 mil |
Bålsta station–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 7 % (49 av 702 tåg) | 1 minut och 7 sekunder | 6 mil |
Stockholm City–Uppsala C | SL Pendeltåg, 40 | 7 % (5 av 75 tåg) | 1 minut och 56 sekunder | 6 mil |
Södertälje Centrum–Uppsala C | SL Pendeltåg, 40 | 6 % (85 av 1 327 tåg) | 1 minut och 14 sekunder | 7 mil |
Stockholm C–Uppsala C | Mälartåg | 6 % (79 av 1 275 tåg) | 1 minut och 21 sekunder | 6 mil |
Alingsås–Stockholm C | SJ Regional | 5 % (3 av 55 tåg) | 1 minut och 34 sekunder | 36 mil |
Stockholm C–Västerås C | SJ Regional | 4 % (16 av 396 tåg) | 1 minut och 2 sekunder | 9 mil |
Bålsta station–Nynäshamn | SL Pendeltåg, 43 | 3 % (16 av 471 tåg) | 29 sekunder | 8 mil |
Tumba–Uppsala C | SL Pendeltåg, 40 | 3 % (18 av 537 tåg) | 45 sekunder | 7 mil |
Uppsala C–Älvsjö | SL Pendeltåg, 40 | 3 % (14 av 450 tåg) | 34 sekunder | 7 mil |
Bålsta station–Stockholm City | SL Pendeltåg, 43 | 0 % (0 av 30 tåg) | 16 sekunder | 4 mil |
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Uppsala län.
Kopiera tabellen (för eget CMS, Datawrapper, Infogram, etc.)
Osäker på hur du kopierar en tabell? Läs mer på www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
I vissa CMS finns ett tabellverktyg där du kan klistra in tabelldata direkt i tabellredigeringsverktyget (ofta som csv eller tsv).
I andra CMS måste du växla till ”källredigering”, ”kodläge” eller liknande, och klistra in tabellen som html.