Färre tågförseningar än på över ett år i Kronoberg

Kronobergs län Järnväg
Järnvägsspår i vinterlandskap
Leo Wallentin, Newsworthy

Andelen sena tåg vid stationerna i Kronobergs län sjönk förra månaden, till den lägsta noteringen sedan åtminstone förra årsskiftet.

Av omkring 4 100 tåg som passerade någon av stationerna i Kronobergs län i mars var 366 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 9 procent, vilket fortfarande är en bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.

Nio procent är den lägsta andelen sena tåg sedan Newsworthy började mäta lokala förseningar i början av 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.

Tre av tio tåg i Kronoberg var pendeltåg, och bland dem var två procent mer än fem minuter sena.

Ladda ner i fler format

Ladda ner grafen som bild:

Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

Dagen med flest sena tåg var fredag den 21 mars, när 17 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 3941 (Snälltåget) mellan Stockholm C och Köpenhamn H, som var 6 timmar och 29 minuter sent när det passerade Kronobergs län på kvällen söndag den 23:e. Det senaste stationsmeddelandet vi sparat från det tåget löd: Elfel.

Störst andel förseningar under mars drabbades SJ EuroNight-tågen mellan Stockholm C och Berlin av. 88 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).

Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten. Till undantagen hör pendeltågstrafiken runt Stockholm, som har relativt stora förseningar i relation till de små avstånden.

Försenade tåg per sträcka
Sträcka (båda håll)Bolag/tågtypAndel sena tågGenomsnittlig förseningAvstånd
Berlin–Stockholm CSJ EuroNight88 %
(21 av 24 tåg)
55 minuter och 20 sekunder81 mil
Malmö C–Stockholm CSnälltåget26 %
(16 av 62 tåg)
10 minuter och 34 sekunder51 mil
Köpenhamn H–Stockholm CSnälltåget22 %
(11 av 51 tåg)
16 minuter och 2 sekunder52 mil
Malmö C–Stockholm CSJ Snabbtåg21 %
(136 av 652 tåg)
6 minuter och 28 sekunder51 mil
Göteborg C–Oslo SVy19 %
(4 av 21 tåg)
9 minuter och 54 sekunder25 mil
Malmö C–Stockholm CSJ InterCity19 %
(5 av 27 tåg)
2 minuter och 33 sekunder51 mil
Svågertorp–ÄlmhultPågatågen Exp18 %
(7 av 40 tåg)
2 minuter och 53 sekunder13 mil
Göteborg C–Kalmar CSJ Regional15 %
(25 av 168 tåg)
4 minuter och 4 sekunder29 mil
Emmaboda–Göteborg CSJ Regional13 %
(6 av 45 tåg)
7 minuter och 47 sekunder25 mil
Köpenhamn H–VäxjöÖresundståg12 %
(34 av 290 tåg)
2 minuter och 22 sekunder19 mil
Malmö C–Stockholm CSJ Nattåg10 %
(5 av 49 tåg)
4 minuter och 4 sekunder51 mil
Kalmar C–Köpenhamn HÖresundståg6 %
(33 av 594 tåg)
1 minut och 21 sekunder26 mil
Hässleholm–MarkarydPågatågen4 %
(12 av 286 tåg)
51 sekunder4 mil
Jönköping C–VäxjöKrösatågen3 %
(14 av 520 tåg)
1 minut och 8 sekunder11 mil
Kalmar C–VäxjöÖresundståg3 %
(1 av 39 tåg)
53 sekunder10 mil
Alvesta–VärnamoKrösatågen2 %
(2 av 85 tåg)
42 sekunder4 mil
Värnamo–VäxjöKrösatågen2 %
(7 av 348 tåg)
50 sekunder6 mil
Hässleholm–VäxjöKrösatågen2 %
(10 av 594 tåg)
40 sekunder10 mil
Kalmar C–VäxjöKrösatågen1 %
(1 av 80 tåg)
17 sekunder10 mil
Här visas sträckor med fler än 20 avgångar under månaden.
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Kronobergs län.
Kopiera tabellen (för eget CMS, Datawrapper, Infogram, etc.)

Ladda ner tabellen som:

Osäker på hur du kopierar en tabell? Läs mer på www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

I vissa CMS finns ett tabellverktyg där du kan klistra in tabelldata direkt i tabellredigeringsverktyget (ofta som csv eller tsv).
I andra CMS måste du växla till ”källredigering”, ”kodläge” eller liknande, och klistra in tabellen som html.

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.