Andelen sena tåg vid stationerna i Östergötlands län sjönk förra månaden, till den lägsta noteringen sedan åtminstone förra årsskiftet.
Av omkring 7 200 tåg som passerade någon av stationerna i Östergötlands län i mars var 586 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 8 procent, vilket fortfarande är en bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.
Åtta procent är den lägsta andelen sena tåg sedan Newsworthy började mäta lokala förseningar i början av 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.
Fyra av tio tåg i Östergötland var pendeltåg, och bland dem var en procent mer än fem minuter sena.

Ladda ner i fler format
Ladda ner grafen som bild:
- Lågupplöst: pngwebpjpgsvgpdf
- Högupplöst: pngwebpjpgsvgpdf
- 4:3: pngwebpjpgsvgpdf
- 16:9: pngwebpjpgsvgpdf
- 4:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 16:9, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 8:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- Med ram (30px): pngwebpjpg
- Med ram (60px): pngwebpjpg
Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
Dagen med flest sena tåg var måndag den 10 mars, när 18 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 3941
(Snälltåget) mellan Stockholm C och Köpenhamn H, som var 6 timmar och 29 minuter sent när det passerade Östergötlands län på eftermiddagen söndag den 23:e. Det senaste stationsmeddelandet vi sparat från det tåget
löd: Elfel.
Störst andel förseningar under mars drabbades SJ EuroNight-tågen mellan Stockholm C och Berlin av. 88 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).
Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten. Till undantagen hör pendeltågstrafiken runt Stockholm, som har relativt stora förseningar i relation till de små avstånden.
Sträcka (båda håll) | Bolag/tågtyp | Andel sena tåg | Genomsnittlig försening | Avstånd |
---|---|---|---|---|
Berlin–Stockholm C | SJ EuroNight | 88 % (21 av 24 tåg) | 59 minuter och 15 sekunder | 81 mil |
Malmö C–Stockholm C | Snälltåget | 27 % (17 av 62 tåg) | 9 minuter och 14 sekunder | 51 mil |
Linköping C–Ljusdal | SJ InterCity | 26 % (40 av 155 tåg) | 6 minuter och 5 sekunder | 38 mil |
Göteborg C–Oslo S | Vy | 24 % (5 av 21 tåg) | 7 minuter och 37 sekunder | 25 mil |
Köpenhamn H–Stockholm C | Snälltåget | 24 % (12 av 51 tåg) | 15 minuter och 41 sekunder | 52 mil |
Alvesta–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 21 % (6 av 28 tåg) | 2 minuter och 20 sekunder | 34 mil |
Malmö C–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 21 % (136 av 652 tåg) | 5 minuter och 55 sekunder | 51 mil |
Malmö C–Stockholm C | SJ Nattåg | 20 % (9 av 46 tåg) | 8 minuter och 28 sekunder | 51 mil |
Malmö C–Stockholm C | SJ InterCity | 19 % (5 av 27 tåg) | 2 minuter och 16 sekunder | 51 mil |
Gävle C–Linköping C | SJ InterCity | 12 % (50 av 413 tåg) | 4 minuter och 20 sekunder | 27 mil |
Norrköping C–Stockholm C | Mälartåg | 11 % (95 av 850 tåg) | 2 minuter och 35 sekunder | 13 mil |
Linköping C–Sala | Mälartåg | 10 % (60 av 615 tåg) | 2 minuter och 19 sekunder | 18 mil |
Linköping C–Västerås C | Mälartåg | 10 % (6 av 63 tåg) | 2 minuter och 41 sekunder | 14 mil |
Mjölby–Norrköping C | Östgötapendel | 9 % (7 av 80 tåg) | 2 minuter och 46 sekunder | 7 mil |
Linköping C–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 8 % (2 av 26 tåg) | 2 minuter och 16 sekunder | 17 mil |
Norrköping C–Sala | Mälartåg | 8 % (3 av 40 tåg) | 1 minut och 4 sekunder | 15 mil |
Borlänge C–Mjölby | TiB | 6 % (2 av 34 tåg) | 42 sekunder | 24 mil |
Norrköping C–Tranås station | Östgötapendel | 5 % (16 av 318 tåg) | 1 minut och 13 sekunder | 9 mil |
Gävle C–Mjölby | TiB | 4 % (9 av 232 tåg) | 29 sekunder | 29 mil |
Linköping C–Stockholm C | SJ InterCity | 4 % (2 av 54 tåg) | 1 minut och 46 sekunder | 17 mil |
Linköping C–Västervik | Krösatågen | 3 % (4 av 154 tåg) | 42 sekunder | 9 mil |
Motala C–Norrköping C | Östgötapendel | 2 % (49 av 2 050 tåg) | 37 sekunder | 7 mil |
Kalmar C–Linköping C | Krösatågen | 2 % (7 av 380 tåg) | 39 sekunder | 20 mil |
Mjölby–Tranås station | Östgötapendel | 2 % (10 av 586 tåg) | 24 sekunder | 3 mil |
Hultsfreds station–Linköping C | Krösatågen | 0 % (0 av 49 tåg) | 12 sekunder | 10 mil |
Mjölby–Motala C | Östgötapendel | 0 % (0 av 69 tåg) | 22 sekunder | 2 mil |
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Östergötlands län.
Kopiera tabellen (för eget CMS, Datawrapper, Infogram, etc.)
Osäker på hur du kopierar en tabell? Läs mer på www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
I vissa CMS finns ett tabellverktyg där du kan klistra in tabelldata direkt i tabellredigeringsverktyget (ofta som csv eller tsv).
I andra CMS måste du växla till ”källredigering”, ”kodläge” eller liknande, och klistra in tabellen som html.