Andelen sena tåg vid stationerna i Avesta kommun sjönk förra månaden, till den lägsta noteringen sedan mars i fjol.
Av knappt 600 tåg som passerade Avesta Krylbo, Fors eller Horndals bruk i mars var 79 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 14 procent, vilket fortfarande är en bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.
Senast andelen förseningar var så låg var i mars 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.

Ladda ner i fler format
Ladda ner grafen som bild:
- Lågupplöst: pngwebpjpgsvgpdf
- Högupplöst: pngwebpjpgsvgpdf
- 4:3: pngwebpjpgsvgpdf
- 16:9: pngwebpjpgsvgpdf
- 4:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 16:9, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 8:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- Med ram (30px): pngwebpjpg
- Med ram (60px): pngwebpjpg
Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
Dagen med flest sena tåg var lördag den 29 mars, när 41 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 20
(SJ InterCity) mellan Stockholm C och Falun C, som var 1 timme och 49 minuter sent när det passerade Avesta kommun på eftermiddagen lördag den 1:a. De senaste meddelandena vi sparat från det tåget
löd: Fordonsfel och Avg. tidigast.
Störst andel förseningar under mars drabbades SJ InterCity-tågen mellan Stockholm C och Mora C av. 15 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).
Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten. Till undantagen hör pendeltågstrafiken runt Stockholm, som har relativt stora förseningar i relation till de små avstånden.
Sträcka (båda håll) | Bolag/tågtyp | Andel sena tåg | Genomsnittlig försening | Avstånd |
---|---|---|---|---|
Mora C–Stockholm C | SJ InterCity | 15 % (20 av 130 tåg) | 4 minuter och 53 sekunder | 27 mil |
Falun C–Stockholm C | SJ InterCity | 14 % (49 av 338 tåg) | 4 minuter och 31 sekunder | 20 mil |
Gävle C–Örebro C | TiB | 11 % (4 av 38 tåg) | 1 minut och 37 sekunder | 19 mil |
Fagersta C–Gävle C | TiB | 8 % (3 av 38 tåg) | 2 minuter och 19 sekunder | 11 mil |
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Avesta kommun.
Kopiera tabellen (för eget CMS, Datawrapper, Infogram, etc.)
Osäker på hur du kopierar en tabell? Läs mer på www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
I vissa CMS finns ett tabellverktyg där du kan klistra in tabelldata direkt i tabellredigeringsverktyget (ofta som csv eller tsv).
I andra CMS måste du växla till ”källredigering”, ”kodläge” eller liknande, och klistra in tabellen som html.

Andel försenade tåg från olika avgångsstationer till stationerna i Avesta kommun.
🟥 >10 procent
🟨 5–10 procent
🟩 <5 procent
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Avesta kommun.
Här visas stationer med fler än tio avgångar under månaden.
Kartdata från Mapbox, Newsworthy, OpenStreetMap och Trafikverket. Uppgifter om sträckor med passagerartrafik från jarnvag.net.
Ladda ner i fler format
- Mindre karta, färre detaljer, 800 px: pngwebpjpg
- Mindre karta, färre detaljer, 1600 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 1280 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 2560 px: pngwebpjpg
- Med ram: pngwebpjpg
- 4:3: pngwebpjpg
- 16:9: pngwebpjpg
- 4:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 16:9, originalformat med padding: pngwebpjpg
Kopiera koordinater till egna kartverktyg:
Ladda ner koordinater till egna kartverktyg:
Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
Tid | Orsak | Senaste meddelande om händelsen |
---|---|---|
14 december 4.00–27 april 5.30 | förseningar med anledning av planerat banarbete | Från 15/12 till 4/2 kan tågtrafiken drabbas av mindre förseningar vid Uppsala central i riktning mot Sala och Gävle central |
5 mars 3.38–8.00 | träd | Stopp i tågtrafiken mellan Hallstahammar och Surahammar på grund av träd mot kontaktledning |
5 mars 5.57–10.00 | elfel | Förseningar och inställda tåg mellan Uppsala och Avesta Krylbo |
13 mars 9.33–11.45 | olycka | Stopp i tågtrafiken vid Uppsala sedan kl 09:35 på grund av en olycka |
18 mars 4.56–6.30 | olycka | Stopp i tågtrafiken mellan Upplands väsby och Rotebro sedan kl 04:45 på grund av olycka |
18 mars 8.45–10.10 | signalfel | Stopp i tågtrafiken vid Sala sedan kl 08:45 på grund av signalfel |
19 mars 16.06–16.50 | obehöriga i spårområdet | Förseningar i tågtrafiken på grund av obehöriga i spårområdet vid Häggvik |
19 mars 19.00–21.10 | olycka | Stopp i tågtrafiken mellan Uppsala C och Märsta/Arlanda C sedan kl 19:00 på grund av olyckshändelse |
27 mars 16.11–18.10 | olycka | Tågtrafiken är åter igång vid Uppsala C sedan kl 16:33 efter tidigare stopp på grund av olycka |
29 mars 14.04–14.40 | brand | Tågtrafiken är åter igång mellan Uppsala C och Knivsta sedan kl 14:26 efter tidigare stopp på grund av brand |
30 mars 17.31–18.20 | obehöriga i spårområdet | Stopp i tågtrafiken vid Uppsala C sedan kl 17:35 på grund av obehöriga i spårområdet |
Kopiera tabellen (för eget CMS, Datawrapper, Infogram, etc.)
Osäker på hur du kopierar en tabell? Läs mer på www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
I vissa CMS finns ett tabellverktyg där du kan klistra in tabelldata direkt i tabellredigeringsverktyget (ofta som csv eller tsv).
I andra CMS måste du växla till ”källredigering”, ”kodläge” eller liknande, och klistra in tabellen som html.