Ett av sju tåg vid Timrå station var sent i mars

Timrå kommun Järnväg
Järnvägsspår i vinterlandskap
Leo Wallentin, Newsworthy

Den svenska järnvägsbranschen har ett gemensamt mål om att 95 procent av tågen ska komma fram i tid. Dit är det just nu långt. Så här sena var tågen vid Timrå station förra månaden.

Av drygt 500 tåg som passerade Timrå station i mars var 77 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 14 procent, en bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.

14 procent är kan jämföras med 21 procent månaden innan, och 18 procent i mars 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.

Ladda ner i fler format

Ladda ner grafen som bild:

Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

Dagen med flest sena tåg var söndag den 9 mars, när 46 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 7447 (Norrtåg) mellan Umeå C och Sundsvall C, som var 1 timme och 29 minuter sent när det nådde Timrå station klockan 15.511 fredag den 28:e. Det senaste stationsmeddelandet vi sparat från det tåget löd: Obeh. i spår.

Förseningar per avgångsstation
Karta över förseningar vid olika avgångsstationer.

Andel försenade tåg från olika avgångsstationer till Timrå station.
🟥 >10 procent
🟨 5–10 procent
🟩 <5 procent
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Timrå kommun.
Här visas stationer med fler än tio avgångar under månaden.

Kartdata från Mapbox, Newsworthy, OpenStreetMap och Trafikverket. Uppgifter om sträckor med passagerartrafik från jarnvag.net.

Ladda ner i fler format

Kopiera koordinater till egna kartverktyg:

Ladda ner koordinater till egna kartverktyg:

Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

Händelser som kan ha påverkat trafiken vid Timrå station under mars
TidOrsakSenaste meddelande om händelsen
5 mars 3.38–8.00trädStopp i tågtrafiken mellan Hallstahammar och Surahammar på grund av träd mot kontaktledning
5 mars 7.30–13.10fåglarStopp i tågtrafiken mellan Hudiksvall och Gnarp på grund av elfel
17 mars 13.57–15.30spårhalkaStopp i tågtrafiken mellan Sundsvall och Timrå på grund av ett stillastående tåg på sträckan
19 mars 19.00–21.10olyckaStopp i tågtrafiken mellan Uppsala C och Märsta/Arlanda C sedan kl 19:00 på grund av olyckshändelse
27 mars 16.11–18.10olyckaTågtrafiken är åter igång vid Uppsala C sedan kl 16:33 efter tidigare stopp på grund av olycka
28 mars 12.26–12.40obehöriga i spårområdetFörseningar i tågtrafiken på grund av ett stillastående tåg i Kramfors
30 mars 17.31–18.20obehöriga i spårområdetStopp i tågtrafiken vid Uppsala C sedan kl 17:35 på grund av obehöriga i spårområdet
Kopiera tabellen (för eget CMS, Datawrapper, Infogram, etc.)

Ladda ner tabellen som:

Osäker på hur du kopierar en tabell? Läs mer på www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

I vissa CMS finns ett tabellverktyg där du kan klistra in tabelldata direkt i tabellredigeringsverktyget (ofta som csv eller tsv).
I andra CMS måste du växla till ”källredigering”, ”kodläge” eller liknande, och klistra in tabellen som html.

Här visas några meddelanden som kan ha påverkat punktligheten för tågen vid Timrå station under mars. Listan är inte fullständig.

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.