Den svenska järnvägsbranschen har ett gemensamt mål om att 95 procent av tågen ska komma fram i tid. Dit är det just nu långt. Så här sena var tågen vid stationerna i Stockholms kommun förra månaden.
Av omkring 19 100 tåg som passerade någon av stationerna i Stockholms kommun i mars var 2 386 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 13 procent, en bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.
13 procent är kan jämföras med 16 procent månaden innan, och tolv procent i mars 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.
Sju av tio tåg i Stockholm var pendeltåg, och bland dem var fem procent mer än fem minuter sena.

Ladda ner i fler format
Ladda ner grafen som bild:
- Lågupplöst: pngwebpjpgsvgpdf
- Högupplöst: pngwebpjpgsvgpdf
- 4:3: pngwebpjpgsvgpdf
- 16:9: pngwebpjpgsvgpdf
- 4:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 16:9, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 8:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- Med ram (30px): pngwebpjpg
- Med ram (60px): pngwebpjpg
Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
Dagen med flest sena tåg var onsdag den 26 mars, när 23 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 93
(SJ Nattåg) mellan Narvik och Stockholm C, som var 8 timmar och 27 minuter sent när det passerade Stockholms kommun på kvällen lördag den 22:a. De senaste meddelandena vi sparat från det tåget
löd: Sen tågvänd. och Elfel.
Störst andel förseningar under mars drabbades SJ EuroNight-tågen mellan Stockholm C och Berlin av. 92 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).
Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten. Till undantagen hör pendeltågstrafiken runt Stockholm, som har relativt stora förseningar i relation till de små avstånden.
Sträcka (båda håll) | Bolag/tågtyp | Andel sena tåg | Genomsnittlig försening | Avstånd |
---|---|---|---|---|
Berlin–Stockholm C | SJ EuroNight | 92 % (22 av 24 tåg) | 1 timme, 15 minuter och 10 sekunder | 81 mil |
Ljusdal–Stockholm C | SJ InterCity | 90 % (27 av 30 tåg) | 21 minuter och 28 sekunder | 30 mil |
Duved–Stockholm C | SJ InterCity | 63 % (38 av 60 tåg) | 29 minuter och 28 sekunder | 53 mil |
Stockholm C–Umeå C | SJ Snabbtåg | 58 % (37 av 64 tåg) | 17 minuter och 8 sekunder | 51 mil |
Stockholm C–Sundsvall C | SJ Snabbtåg | 57 % (93 av 163 tåg) | 13 minuter och 20 sekunder | 34 mil |
Oslo S–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 56 % (44 av 78 tåg) | 21 minuter och 16 sekunder | 42 mil |
Stockholm C–Östersund C | SJ Snabbtåg | 48 % (12 av 25 tåg) | 14 minuter och 55 sekunder | 46 mil |
Oslo S–Stockholm C | SJ InterCity | 46 % (25 av 54 tåg) | 13 minuter och 41 sekunder | 42 mil |
Norrköping C–Stockholm C | Mälartåg | 45 % (194 av 434 tåg) | 6 minuter och 49 sekunder | 13 mil |
Narvik–Stockholm C | SJ Nattåg | 43 % (12 av 28 tåg) | 39 minuter och 9 sekunder | 101 mil |
Linköping C–Ljusdal | SJ InterCity | 41 % (63 av 155 tåg) | 7 minuter och 53 sekunder | 38 mil |
Malmö C–Stockholm C | Snälltåget | 38 % (13 av 34 tåg) | 12 minuter och 49 sekunder | 51 mil |
Mora C–Stockholm C | SJ InterCity | 34 % (22 av 64 tåg) | 9 minuter och 23 sekunder | 27 mil |
Gävle C–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 33 % (9 av 27 tåg) | 9 minuter och 53 sekunder | 16 mil |
Malmö C–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 32 % (118 av 371 tåg) | 9 minuter och 21 sekunder | 51 mil |
Köpenhamn H–Stockholm C | Snälltåget | 28 % (7 av 25 tåg) | 10 minuter och 22 sekunder | 52 mil |
Gävle C–Linköping C | SJ InterCity | 27 % (110 av 409 tåg) | 5 minuter och 36 sekunder | 27 mil |
Falun C–Stockholm C | SJ InterCity | 26 % (43 av 167 tåg) | 6 minuter och 9 sekunder | 20 mil |
Uppsala C–Örebro S | Mälartåg | 23 % (81 av 351 tåg) | 5 minuter och 43 sekunder | 15 mil |
Nyköping C–Stockholm C | Mälartåg | 22 % (22 av 98 tåg) | 4 minuter och 9 sekunder | 9 mil |
Göteborg C–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 22 % (77 av 351 tåg) | 7 minuter och 25 sekunder | 40 mil |
Arboga station–Stockholm C | SJ Regional | 22 % (7 av 32 tåg) | 5 minuter och 47 sekunder | 13 mil |
Malmö C–Stockholm C | SJ Nattåg | 21 % (5 av 24 tåg) | 9 minuter och 9 sekunder | 51 mil |
Karlstad C–Stockholm C | SJ InterCity | 20 % (11 av 55 tåg) | 7 minuter och 47 sekunder | 26 mil |
Göteborg C–Stockholm C | VR Snabbtåg | 19 % (33 av 178 tåg) | 5 minuter och 24 sekunder | 40 mil |
Hallsbergs station–Stockholm C | SJ Regional | 17 % (30 av 173 tåg) | 3 minuter och 54 sekunder | 17 mil |
Eskilstuna C–Stockholm C | Mälartåg | 17 % (17 av 99 tåg) | 3 minuter och 32 sekunder | 9 mil |
Duved–Stockholm C | SJ Nattåg | 17 % (5 av 30 tåg) | 7 minuter och 36 sekunder | 53 mil |
Arboga station–Uppsala C | Mälartåg | 15 % (66 av 429 tåg) | 3 minuter och 19 sekunder | 11 mil |
Göteborg C–Stockholm C | SJ Regional | 15 % (40 av 266 tåg) | 3 minuter och 50 sekunder | 40 mil |
Bro–Nynäshamn | SL Pendeltåg, 43X | 15 % (6 av 40 tåg) | 2 minuter och 14 sekunder | 7 mil |
Hallsbergs station–Stockholm C | Mälartåg | 14 % (36 av 250 tåg) | 4 minuter och 20 sekunder | 17 mil |
Linköping C–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 14 % (3 av 21 tåg) | 3 minuter och 29 sekunder | 17 mil |
Kil–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 13 % (4 av 31 tåg) | 10 minuter och 8 sekunder | 27 mil |
Stockholm C–Uppsala C | Mälartåg | 12 % (75 av 608 tåg) | 2 minuter och 11 sekunder | 6 mil |
Kallhäll–Nynäshamn | SL Pendeltåg, 43X | 11 % (128 av 1 158 tåg) | 1 minut och 34 sekunder | 6 mil |
Alingsås–Stockholm C | SJ Regional | 10 % (3 av 29 tåg) | 1 minut och 39 sekunder | 36 mil |
Luleå–Stockholm C | SJ Nattåg | 10 % (3 av 30 tåg) | 5 minuter och 6 sekunder | 73 mil |
Eskilstuna C–Uppsala C | Mälartåg | 9 % (15 av 159 tåg) | 1 minut och 53 sekunder | 8 mil |
Tumba–Upplands Väsby | SL Pendeltåg, 41 | 9 % (47 av 524 tåg) | 1 minut och 27 sekunder | 4 mil |
Södertälje Centrum–Uppsala C | SL Pendeltåg, 40 | 8 % (110 av 1 345 tåg) | 1 minut och 16 sekunder | 7 mil |
Stockholm C–Västerås C | SJ Regional | 8 % (14 av 183 tåg) | 1 minut och 21 sekunder | 9 mil |
Märsta–Södertälje Centrum | SL Pendeltåg, 41 | 7 % (287 av 3 858 tåg) | 1 minut och 13 sekunder | 5 mil |
Tumba–Uppsala C | SL Pendeltåg, 40 | 7 % (40 av 557 tåg) | 1 minut och 33 sekunder | 7 mil |
Bålsta station–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 7 % (98 av 1 489 tåg) | 1 minut | 6 mil |
Stockholm City–Södertälje Centrum | SL Pendeltåg, 41 | 6 % (2 av 31 tåg) | 53 sekunder | 3 mil |
Stockholm C–Vingåkers station | Mälartåg | 6 % (3 av 47 tåg) | 1 minut och 31 sekunder | 13 mil |
Handen–Kallhäll | SL Pendeltåg, 43 | 6 % (8 av 133 tåg) | 1 minut och 14 sekunder | 4 mil |
Stockholm City–Uppsala C | SL Pendeltåg, 40 | 5 % (4 av 75 tåg) | 2 minuter och 18 sekunder | 6 mil |
Bro–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 5 % (3 av 60 tåg) | 49 sekunder | 5 mil |
Kungsängen–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 5 % (100 av 2 078 tåg) | 46 sekunder | 4 mil |
Stockholm City–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 5 % (2 av 43 tåg) | 54 sekunder | 2 mil |
Linköping C–Stockholm C | SJ InterCity | 4 % (1 av 25 tåg) | 3 minuter och 10 sekunder | 17 mil |
Karlstad C–Stockholm C | Tågab | 4 % (1 av 26 tåg) | 58 sekunder | 26 mil |
Uppsala C–Älvsjö | SL Pendeltåg, 40 | 3 % (14 av 450 tåg) | 28 sekunder | 7 mil |
Märsta–Älvsjö | SL Pendeltåg, 41 | 3 % (4 av 150 tåg) | 1 minut och 17 sekunder | 4 mil |
Nynäshamn–Stockholm City | SL Pendeltåg, 43 | 2 % (1 av 53 tåg) | 26 sekunder | 5 mil |
Bålsta station–Nynäshamn | SL Pendeltåg, 43 | 2 % (16 av 910 tåg) | 25 sekunder | 8 mil |
Stockholm City–Södertälje Centrum | SL Pendeltåg, 40 | 0 % (0 av 30 tåg) | 16 sekunder | 3 mil |
Märsta–Stockholm City | SL Pendeltåg, 41 | 0 % (0 av 40 tåg) | 8 sekunder | 3 mil |
Bålsta station–Stockholm City | SL Pendeltåg, 43 | 0 % (0 av 30 tåg) | 5 sekunder | 4 mil |
Kungsängen–Stockholm City | SL Pendeltåg, 43 | 0 % (0 av 30 tåg) | 2 sekunder | 2 mil |
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Stockholms kommun.
Kopiera tabellen (för eget CMS, Datawrapper, Infogram, etc.)
Osäker på hur du kopierar en tabell? Läs mer på www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
I vissa CMS finns ett tabellverktyg där du kan klistra in tabelldata direkt i tabellredigeringsverktyget (ofta som csv eller tsv).
I andra CMS måste du växla till ”källredigering”, ”kodläge” eller liknande, och klistra in tabellen som html.