Färre tågförseningar än på över ett år i Växjö

Växjö kommun Järnväg
Järnvägsspår i vinterlandskap
Leo Wallentin, Newsworthy

Andelen sena tåg vid stationerna i Växjö kommun sjönk förra månaden, till den lägsta noteringen sedan åtminstone förra årsskiftet.

Av knappt 2 600 tåg som passerade Gemla, Lammhult eller Växjö i mars var 142 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 6 procent, och därmed nära den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.

Sex procent är den lägsta andelen sena tåg sedan Newsworthy började mäta lokala förseningar i början av 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.

Tre av tio tåg i Växjö var pendeltåg, och bland dem var tre procent mer än fem minuter sena.

Ladda ner i fler format

Ladda ner grafen som bild:

Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

Dagen med flest sena tåg var onsdag den 19 mars, när 16 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 343 (SJ Regional) mellan Göteborg C och Emmaboda, som var 3 timmar och 26 minuter sent när det passerade Växjö kommun på natten torsdag den 13:e. Det senaste stationsmeddelandet vi sparat från det tåget löd: Sen tågvänd..

Störst andel förseningar under mars drabbades Öresundstågen mellan Köpenhamn H och Växjö av. 18 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).

Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten. Till undantagen hör pendeltågstrafiken runt Stockholm, som har relativt stora förseningar i relation till de små avstånden.

Försenade tåg per sträcka
Sträcka (båda håll)Bolag/tågtypAndel sena tågGenomsnittlig förseningAvstånd
Köpenhamn H–VäxjöÖresundståg18 %
(29 av 158 tåg)
3 minuter och 13 sekunder19 mil
Emmaboda–Göteborg CSJ Regional18 %
(8 av 45 tåg)
8 minuter och 16 sekunder25 mil
Göteborg C–Kalmar CSJ Regional17 %
(28 av 168 tåg)
4 minuter och 30 sekunder29 mil
Kalmar C–Köpenhamn HÖresundståg6 %
(36 av 593 tåg)
1 minut och 34 sekunder26 mil
Kalmar C–VäxjöKrösatågen3 %
(1 av 40 tåg)
20 sekunder10 mil
Hässleholm–VäxjöKrösatågen2 %
(14 av 593 tåg)
46 sekunder10 mil
Jönköping C–VäxjöKrösatågen2 %
(11 av 520 tåg)
56 sekunder11 mil
Värnamo–VäxjöKrösatågen2 %
(7 av 348 tåg)
36 sekunder6 mil
Här visas sträckor med fler än 20 avgångar under månaden.
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Växjö kommun.
Kopiera tabellen (för eget CMS, Datawrapper, Infogram, etc.)

Ladda ner tabellen som:

Osäker på hur du kopierar en tabell? Läs mer på www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

I vissa CMS finns ett tabellverktyg där du kan klistra in tabelldata direkt i tabellredigeringsverktyget (ofta som csv eller tsv).
I andra CMS måste du växla till ”källredigering”, ”kodläge” eller liknande, och klistra in tabellen som html.

Förseningar per avgångsstation
Karta över förseningar vid olika avgångsstationer.

Andel försenade tåg från olika avgångsstationer till stationerna i Växjö kommun.
🟥 >10 procent
🟨 5–10 procent
🟩 <5 procent
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Växjö kommun.
Här visas stationer med fler än tio avgångar under månaden.

Kartdata från Mapbox, Newsworthy, OpenStreetMap och Trafikverket. Uppgifter om sträckor med passagerartrafik från jarnvag.net.

Ladda ner i fler format

Kopiera koordinater till egna kartverktyg:

Ladda ner koordinater till egna kartverktyg:

Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.