Den svenska järnvägsbranschen har ett gemensamt mål om att 95 procent av tågen ska komma fram i tid. Dit är det just nu långt. Så här sena var tågen vid Kramfors och Västeraspby förra månaden.
Av knappt 900 tåg som passerade Kramfors eller Västeraspby i mars var 167 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 19 procent, en bra bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.
19 procent är kan jämföras med 24 procent månaden innan, och 28 procent i mars 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.

Ladda ner i fler format
Ladda ner grafen som bild:
- Lågupplöst: pngwebpjpgsvgpdf
- Högupplöst: pngwebpjpgsvgpdf
- 4:3: pngwebpjpgsvgpdf
- 16:9: pngwebpjpgsvgpdf
- 4:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 16:9, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 8:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- Med ram (30px): pngwebpjpg
- Med ram (60px): pngwebpjpg
Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
Dagen med flest sena tåg var fredag den 28 februari, när 50 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 93
(SJ Nattåg) mellan Narvik och Stockholm C, som var 9 timmar och 16 minuter sent när det passerade Kramfors kommun på eftermiddagen lördag den 22:a. De senaste meddelandena vi sparat från det tåget
löd: Sen tågvänd. och Elfel.
Störst andel förseningar under mars drabbades SJ Nattågen mellan Stockholm C och Narvik av. 54 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).
Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten. Till undantagen hör pendeltågstrafiken runt Stockholm, som har relativt stora förseningar i relation till de små avstånden.
Sträcka (båda håll) | Bolag/tågtyp | Andel sena tåg | Genomsnittlig försening | Avstånd |
---|---|---|---|---|
Narvik–Stockholm C | SJ Nattåg | 54 % (26 av 48 tåg) | 45 minuter och 41 sekunder | 101 mil |
Luleå–Stockholm C | SJ Nattåg | 35 % (25 av 71 tåg) | 12 minuter och 41 sekunder | 73 mil |
Stockholm C–Umeå C | SJ Snabbtåg | 34 % (47 av 140 tåg) | 10 minuter och 52 sekunder | 51 mil |
Sundsvall C–Umeå C | Norrtåg | 13 % (67 av 517 tåg) | 3 minuter och 4 sekunder | 22 mil |
Härnösand C–Umeå C | Norrtåg | 2 % (1 av 56 tåg) | 33 sekunder | 18 mil |
Kramfors–Umeå C | Norrtåg | 0 % (0 av 36 tåg) | 8 sekunder | 16 mil |
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Kramfors kommun.
Kopiera tabellen (för eget CMS, Datawrapper, Infogram, etc.)
Osäker på hur du kopierar en tabell? Läs mer på www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
I vissa CMS finns ett tabellverktyg där du kan klistra in tabelldata direkt i tabellredigeringsverktyget (ofta som csv eller tsv).
I andra CMS måste du växla till ”källredigering”, ”kodläge” eller liknande, och klistra in tabellen som html.

Andel försenade tåg från olika avgångsstationer till stationerna i Kramfors kommun.
🟥 >10 procent
🟨 5–10 procent
🟩 <5 procent
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Kramfors kommun.
Här visas stationer med fler än tio avgångar under månaden.
Kartdata från Mapbox, Newsworthy, OpenStreetMap och Trafikverket. Uppgifter om sträckor med passagerartrafik från jarnvag.net.
Ladda ner i fler format
- Mindre karta, färre detaljer, 800 px: pngwebpjpg
- Mindre karta, färre detaljer, 1600 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 1280 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 2560 px: pngwebpjpg
- Med ram: pngwebpjpg
- 4:3: pngwebpjpg
- 16:9: pngwebpjpg
- 4:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 16:9, originalformat med padding: pngwebpjpg
Kopiera koordinater till egna kartverktyg:
Ladda ner koordinater till egna kartverktyg:
Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
Tid | Orsak | Senaste meddelande om händelsen |
---|---|---|
5 mars 3.38–8.00 | träd | Stopp i tågtrafiken mellan Hallstahammar och Surahammar på grund av träd mot kontaktledning |
5 mars 7.30–13.10 | fåglar | Stopp i tågtrafiken mellan Hudiksvall och Gnarp på grund av elfel |
17 mars 13.57–15.30 | spårhalka | Stopp i tågtrafiken mellan Sundsvall och Timrå på grund av ett stillastående tåg på sträckan |
19 mars 19.00–21.10 | olycka | Stopp i tågtrafiken mellan Uppsala C och Märsta/Arlanda C sedan kl 19:00 på grund av olyckshändelse |
27 mars 16.11–18.10 | olycka | Tågtrafiken är åter igång vid Uppsala C sedan kl 16:33 efter tidigare stopp på grund av olycka |
28 mars 12.26–12.40 | obehöriga i spårområdet | Förseningar i tågtrafiken på grund av ett stillastående tåg i Kramfors |
30 mars 17.31–18.20 | obehöriga i spårområdet | Stopp i tågtrafiken vid Uppsala C sedan kl 17:35 på grund av obehöriga i spårområdet |
Kopiera tabellen (för eget CMS, Datawrapper, Infogram, etc.)
Osäker på hur du kopierar en tabell? Läs mer på www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
I vissa CMS finns ett tabellverktyg där du kan klistra in tabelldata direkt i tabellredigeringsverktyget (ofta som csv eller tsv).
I andra CMS måste du växla till ”källredigering”, ”kodläge” eller liknande, och klistra in tabellen som html.