Så sena var tågen i Älmhult i mars

Älmhults kommun Järnväg
Spår och perrong
Leo Wallentin, Newsworthy

Den svenska järnvägsbranschen har ett gemensamt mål om att 95 procent av tågen ska komma fram i tid. Dit är det just nu långt. Så här sena var tågen vid Älmhult och Diö förra månaden.

Av drygt 1 600 tåg som passerade Älmhult eller Diö i mars var 140 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 9 procent, en bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.

Nio procent är marginellt mindre än månaden innan, och kan jämföras med tio procent i mars 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.

Sex av tio tåg i Älmhult var pendeltåg, och bland dem var sex procent mer än fem minuter sena.

Ladda ner i fler format

Ladda ner grafen som bild:

Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

Dagen med flest sena tåg var fredag den 21 mars, när 21 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 520 (SJ Snabbtåg) mellan Malmö C och Stockholm C, som var 1 timme och 23 minuter sent när det passerade Älmhults kommun på morgonen onsdag den 26:e. Det senaste stationsmeddelandet vi sparat från det tåget löd: Obeh. i spår.

Störst andel förseningar under mars drabbades SJ Snabbtågen mellan Stockholm C och Malmö C av. 21 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).

Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten. Till undantagen hör pendeltågstrafiken runt Stockholm, som har relativt stora förseningar i relation till de små avstånden.

Försenade tåg per sträcka
Sträcka (båda håll)Bolag/tågtypAndel sena tågGenomsnittlig förseningAvstånd
Malmö C–Stockholm CSJ Snabbtåg21 %
(28 av 132 tåg)
4 minuter och 49 sekunder51 mil
Svågertorp–ÄlmhultPågatågen Exp18 %
(7 av 40 tåg)
2 minuter och 53 sekunder13 mil
Köpenhamn H–VäxjöÖresundståg14 %
(40 av 276 tåg)
2 minuter och 26 sekunder19 mil
Kalmar C–Köpenhamn HÖresundståg9 %
(51 av 565 tåg)
1 minut och 43 sekunder26 mil
Hässleholm–VäxjöKrösatågen2 %
(10 av 572 tåg)
31 sekunder10 mil
Här visas sträckor med fler än 20 avgångar under månaden.
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Älmhults kommun.
Kopiera tabellen (för eget CMS, Datawrapper, Infogram, etc.)

Ladda ner tabellen som:

Osäker på hur du kopierar en tabell? Läs mer på www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

I vissa CMS finns ett tabellverktyg där du kan klistra in tabelldata direkt i tabellredigeringsverktyget (ofta som csv eller tsv).
I andra CMS måste du växla till ”källredigering”, ”kodläge” eller liknande, och klistra in tabellen som html.

Förseningar per avgångsstation
Karta över förseningar vid olika avgångsstationer.

Andel försenade tåg från olika avgångsstationer till stationerna i Älmhults kommun.
🟥 >10 procent
🟨 5–10 procent
🟩 <5 procent
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Älmhults kommun.
Här visas stationer med fler än tio avgångar under månaden.

Kartdata från Mapbox, Newsworthy, OpenStreetMap och Trafikverket. Uppgifter om sträckor med passagerartrafik från jarnvag.net.

Ladda ner i fler format

Kopiera koordinater till egna kartverktyg:

Ladda ner koordinater till egna kartverktyg:

Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.