Andelen sena tåg vid Dingtuna och Västerås C sjönk förra månaden, till den lägsta noteringen sedan åtminstone förra årsskiftet.
Av omkring 3 600 tåg som passerade Dingtuna eller Västerås C i mars var 292 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 8 procent, vilket fortfarande är en bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.
Åtta procent är den lägsta andelen sena tåg sedan Newsworthy började mäta lokala förseningar i början av 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.

Ladda ner i fler format
Ladda ner grafen som bild:
- Lågupplöst: pngwebpjpgsvgpdf
- Högupplöst: pngwebpjpgsvgpdf
- 4:3: pngwebpjpgsvgpdf
- 16:9: pngwebpjpgsvgpdf
- 4:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 16:9, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 8:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- Med ram (30px): pngwebpjpg
- Med ram (60px): pngwebpjpg
Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
Dagen med flest sena tåg var måndag den 3 mars, när 17 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 109
(SJ Regional) mellan Stockholm C och Arboga station, som var 2 timmar och 21 minuter sent när det passerade Västerås kommun på morgonen fredag den 28:e. Det senaste stationsmeddelandet vi sparat från det tåget
löd: Vandalism.
Störst andel förseningar under mars drabbades Mälartågen mellan Linköping C och Västerås C av. 20 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).
Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten. Till undantagen hör pendeltågstrafiken runt Stockholm, som har relativt stora förseningar i relation till de små avstånden.
Sträcka (båda håll) | Bolag/tågtyp | Andel sena tåg | Genomsnittlig försening | Avstånd |
---|---|---|---|---|
Linköping C–Västerås C | Mälartåg | 20 % (10 av 49 tåg) | 6 minuter och 7 sekunder | 14 mil |
Göteborg C–Västerås C | SJ Regional | 17 % (6 av 36 tåg) | 7 minuter och 22 sekunder | 34 mil |
Arboga station–Stockholm C | SJ Regional | 14 % (9 av 64 tåg) | 5 minuter och 2 sekunder | 13 mil |
Karlstad C–Stockholm C | Vy | 13 % (3 av 23 tåg) | 3 minuter | 26 mil |
Hallsbergs station–Stockholm C | SJ Regional | 12 % (46 av 379 tåg) | 2 minuter och 28 sekunder | 17 mil |
Hallsbergs station–Stockholm C | Mälartåg | 11 % (4 av 35 tåg) | 3 minuter och 9 sekunder | 17 mil |
Uppsala C–Västerås C | Mälartåg | 10 % (4 av 39 tåg) | 1 minut och 48 sekunder | 7 mil |
Göteborg C–Stockholm C | SJ Regional | 9 % (47 av 503 tåg) | 2 minuter och 47 sekunder | 40 mil |
Eskilstuna C–Uppsala C | Mälartåg | 9 % (29 av 315 tåg) | 2 minuter och 30 sekunder | 8 mil |
Eskilstuna C–Sala | Mälartåg | 9 % (5 av 58 tåg) | 2 minuter och 3 sekunder | 6 mil |
Eskilstuna C–Västerås C | Mälartåg | 8 % (5 av 59 tåg) | 1 minut och 5 sekunder | 3 mil |
Stockholm C–Västerås C | SJ Regional | 8 % (17 av 212 tåg) | 1 minut och 46 sekunder | 9 mil |
Linköping C–Sala | Mälartåg | 8 % (48 av 613 tåg) | 1 minut och 47 sekunder | 18 mil |
Alingsås–Stockholm C | SJ Regional | 5 % (3 av 55 tåg) | 1 minut och 34 sekunder | 36 mil |
Ludvika–Västerås C | TiB | 5 % (24 av 448 tåg) | 1 minut och 18 sekunder | 10 mil |
Fagersta Norra–Västerås C | TiB | 4 % (22 av 567 tåg) | 1 minut och 7 sekunder | 6 mil |
Norrköping C–Sala | Mälartåg | 3 % (2 av 79 tåg) | 40 sekunder | 15 mil |
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Västerås kommun.
Kopiera tabellen (för eget CMS, Datawrapper, Infogram, etc.)
Osäker på hur du kopierar en tabell? Läs mer på www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
I vissa CMS finns ett tabellverktyg där du kan klistra in tabelldata direkt i tabellredigeringsverktyget (ofta som csv eller tsv).
I andra CMS måste du växla till ”källredigering”, ”kodläge” eller liknande, och klistra in tabellen som html.
Tid | Orsak | Senaste meddelande om händelsen |
---|---|---|
14 december 4.00–27 april 5.30 | förseningar med anledning av planerat banarbete | Från 15/12 till 4/2 kan tågtrafiken drabbas av mindre förseningar vid Uppsala central i riktning mot Sala och Gävle central |
2 mars 12.33–13.20 | obehöriga i spårområdet | Stopp i tågtrafiken vid Uppsala C på grund av obehöriga i spårområdet |
2 mars 12.52–15.30 | olycka | Stopp i tågtrafiken genom Laxå sedan kl 12:50 på grund av olycka |
3 mars 6.01–7.15 | otillåten stoppassage a | Förseningar i tågtrafiken på grund av ett stillastående tåg i Örebro som medför spårbrist |
3 mars 13.49–18.00 | vandalism | Förseningar i tågtrafiken på grund av sabotage mellan Örebro och Arboga |
5 mars 3.38–8.00 | träd | Stopp i tågtrafiken mellan Hallstahammar och Surahammar på grund av träd mot kontaktledning |
6 mars 12.51–16.00 | träd | Stopp i tågtrafiken mellan Hallstahammar och Surahammar på grund av elfel |
10 mars 15.55–21.00 | olycka | Förseningar i tågtrafiken på grund av bomfel mellan Katrineholm och Flen |
11 mars 14.26–17.00 | signalfel | Linghem - Linköping C, Norrköping C - Linköping C - Motala C, Sala - Katrineholm C - Linköping C, Stockholm C - Linköping C - Malmö C: Förseningar i tågtrafiken på grund av signalfel mellan Linghem och Linköping C |
12 mars 17.57–18.50 | signalfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av signalfel mellan Västra Bodarna och Alingsås |
13 mars 9.06–10.50 | signalfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av signalfel mellan Norrköping och Linköping |
13 mars 19.12–20.00 | fordonsfel | Stopp i tågtrafiken vid Flen sedan kl 19:15 på grund av stillastående tåg med fordonsfel |
14 mars 23.22–23.59 | olycka | Stopp i tågtrafiken mellan Bro och Bålsta på grund av obehöriga i spårområdet |
17 mars 14.44–16.00 | signalfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av signalfel mellan Stockholm C/Stockholm Odenplan och Sundbyberg |
18 mars 8.45–10.10 | signalfel | Stopp i tågtrafiken vid Sala sedan kl 08:45 på grund av signalfel |
18 mars 16.48–19.00 | växelfel | Tågtrafiken är åter igång mellan Norrköping C och Katrineholm C/Kolmården sedan kl 17:20 efter tidigare stopp på grund av brand |
18 mars 22.38–24 mars 13.00 | växelfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av spårfel mellan Eskilstuna och Hälleforsnäs |
21 mars 22.13–0.30 | olycka | Stopp i tågtrafiken mellan Katrineholm och Flen på grund av olycka |
23 mars 10.18–24 mars 5.00 | elfel | Ett elfel har inträffat kl 10 |
26 mars 12.08–14.30 | spårfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av ett befarat spårfel mellan Enköping och Västerås |
27 mars 16.11–18.10 | olycka | Tågtrafiken är åter igång vid Uppsala C sedan kl 16:33 efter tidigare stopp på grund av olycka |
28 mars 4.58–12.00 | vandalism | Stopp i tågtrafiken mellan Stockholm och Bålsta sedan kl 06:10 på grund av signalfel |
29 mars 20.41–6 april 15.30 | växelfel | Störningar i tågtrafiken mellan Laxå och Hallsberg på grund av ett spårfel |
Kopiera tabellen (för eget CMS, Datawrapper, Infogram, etc.)
Osäker på hur du kopierar en tabell? Läs mer på www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
I vissa CMS finns ett tabellverktyg där du kan klistra in tabelldata direkt i tabellredigeringsverktyget (ofta som csv eller tsv).
I andra CMS måste du växla till ”källredigering”, ”kodläge” eller liknande, och klistra in tabellen som html.