Den svenska järnvägsbranschen har ett gemensamt mål om att 95 procent av tågen ska komma fram i tid. Dit är det just nu långt. Så här sena var tågen vid Järvsö och Ljusdal förra månaden.
Av omkring 900 tåg som passerade Järvsö eller Ljusdal i mars var 163 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 18 procent, en bra bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.
18 procent är marginellt mindre än månaden innan, och kan jämföras med 20 procent i mars 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.

Ladda ner i fler format
Ladda ner grafen som bild:
- Lågupplöst: pngwebpjpgsvgpdf
- Högupplöst: pngwebpjpgsvgpdf
- 4:3: pngwebpjpgsvgpdf
- 16:9: pngwebpjpgsvgpdf
- 4:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 16:9, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 8:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- Med ram (30px): pngwebpjpg
- Med ram (60px): pngwebpjpg
Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
Dagen med flest sena tåg var fredag den 28 februari, när samtliga ankommande tåg var mer än fem minuter försenade. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 85
(SJ InterCity) mellan Duved och Stockholm C, som var 4 timmar och 55 minuter sent när det passerade Ljusdals kommun på natten lördag den 1:a. Det senaste stationsmeddelandet vi sparat från det tåget
löd: Signalfel.
Störst andel förseningar under mars drabbades SJ Snabbtågen mellan Stockholm C och Östersund C av. 44 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).
Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten. Till undantagen hör pendeltågstrafiken runt Stockholm, som har relativt stora förseningar i relation till de små avstånden.
Sträcka (båda håll) | Bolag/tågtyp | Andel sena tåg | Genomsnittlig försening | Avstånd |
---|---|---|---|---|
Stockholm C–Östersund C | SJ Snabbtåg | 44 % (24 av 55 tåg) | 16 minuter och 5 sekunder | 46 mil |
Duved–Stockholm C | SJ InterCity | 31 % (22 av 70 tåg) | 12 minuter och 57 sekunder | 53 mil |
Linköping C–Ljusdal | SJ InterCity | 21 % (32 av 155 tåg) | 5 minuter och 35 sekunder | 38 mil |
Duved–Stockholm C | SJ Nattåg | 20 % (12 av 60 tåg) | 6 minuter och 52 sekunder | 53 mil |
Ljusdal–Stockholm C | SJ InterCity | 16 % (8 av 50 tåg) | 3 minuter och 25 sekunder | 30 mil |
Gävle C–Ljusdal | X-Tåget | 13 % (61 av 460 tåg) | 2 minuter och 44 sekunder | 14 mil |
Gävle C–Ljusdal | SJ InterCity | 7 % (3 av 44 tåg) | 59 sekunder | 14 mil |
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Ljusdals kommun.
Kopiera tabellen (för eget CMS, Datawrapper, Infogram, etc.)
Osäker på hur du kopierar en tabell? Läs mer på www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
I vissa CMS finns ett tabellverktyg där du kan klistra in tabelldata direkt i tabellredigeringsverktyget (ofta som csv eller tsv).
I andra CMS måste du växla till ”källredigering”, ”kodläge” eller liknande, och klistra in tabellen som html.

Andel försenade tåg från olika avgångsstationer till stationerna i Ljusdals kommun.
🟥 >10 procent
🟨 5–10 procent
🟩 <5 procent
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Ljusdals kommun.
Här visas stationer med fler än tio avgångar under månaden.
Kartdata från Mapbox, Newsworthy, OpenStreetMap och Trafikverket. Uppgifter om sträckor med passagerartrafik från jarnvag.net.
Ladda ner i fler format
- Mindre karta, färre detaljer, 800 px: pngwebpjpg
- Mindre karta, färre detaljer, 1600 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 1280 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 2560 px: pngwebpjpg
- Med ram: pngwebpjpg
- 4:3: pngwebpjpg
- 16:9: pngwebpjpg
- 4:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 16:9, originalformat med padding: pngwebpjpg
Kopiera koordinater till egna kartverktyg:
Ladda ner koordinater till egna kartverktyg:
Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
Tid | Orsak | Senaste meddelande om händelsen |
---|---|---|
4 mars 20.20–23.00 | olycka | Stopp i tågtrafiken mellan Ulriksdal och Helenelund sedan kl 20:20 på grund av en olycka |
5 mars 16.43–22.50 | signalfel | Störningar i tågtrafiken norr om Bollnäs på grund av signalfel |
18 mars 16.48–19.00 | växelfel | Tågtrafiken är åter igång mellan Norrköping C och Katrineholm C/Kolmården sedan kl 17:20 efter tidigare stopp på grund av brand |
19 mars 16.06–16.50 | obehöriga i spårområdet | Förseningar i tågtrafiken på grund av obehöriga i spårområdet vid Häggvik |
19 mars 19.00–21.10 | olycka | Stopp i tågtrafiken mellan Uppsala C och Märsta/Arlanda C sedan kl 19:00 på grund av olyckshändelse |
27 mars 16.11–18.10 | olycka | Tågtrafiken är åter igång vid Uppsala C sedan kl 16:33 efter tidigare stopp på grund av olycka |
29 mars 14.04–14.40 | brand | Tågtrafiken är åter igång mellan Uppsala C och Knivsta sedan kl 14:26 efter tidigare stopp på grund av brand |
Kopiera tabellen (för eget CMS, Datawrapper, Infogram, etc.)
Osäker på hur du kopierar en tabell? Läs mer på www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
I vissa CMS finns ett tabellverktyg där du kan klistra in tabelldata direkt i tabellredigeringsverktyget (ofta som csv eller tsv).
I andra CMS måste du växla till ”källredigering”, ”kodläge” eller liknande, och klistra in tabellen som html.