Den svenska järnvägsbranschen har ett gemensamt mål om att 95 procent av tågen ska komma fram i tid. Dit är det just nu långt. Så här sena var tågen vid stationerna i Uppsala kommun förra månaden.
Av omkring 6 300 tåg som passerade någon av stationerna i Uppsala kommun i mars var 898 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 14 procent, en bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.
14 procent är kan jämföras med 20 procent månaden innan, och tolv procent i mars 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.
Ett av fem tåg i Uppsala var pendeltåg, och bland dem var två procent mer än fem minuter sena.

Ladda ner i fler format
Ladda ner grafen som bild:
- Lågupplöst: pngwebpjpgsvgpdf
- Högupplöst: pngwebpjpgsvgpdf
- 4:3: pngwebpjpgsvgpdf
- 16:9: pngwebpjpgsvgpdf
- 4:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 16:9, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 8:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- Med ram (30px): pngwebpjpg
- Med ram (60px): pngwebpjpg
Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
Dagen med flest sena tåg var fredag den 28 februari, när 50 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 93
(SJ Nattåg) mellan Narvik och Stockholm C, som var 8 timmar och 35 minuter sent när det passerade Uppsala kommun på eftermiddagen lördag den 22:a. De senaste meddelandena vi sparat från det tåget
löd: Sen tågvänd. och Elfel.
Störst andel förseningar under mars drabbades SJ InterCity-tågen mellan Stockholm C och Ljusdal av. 58 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).
Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten. Till undantagen hör pendeltågstrafiken runt Stockholm, som har relativt stora förseningar i relation till de små avstånden.
Sträcka (båda håll) | Bolag/tågtyp | Andel sena tåg | Genomsnittlig försening | Avstånd |
---|---|---|---|---|
Ljusdal–Stockholm C | SJ InterCity | 58 % (29 av 50 tåg) | 9 minuter och 31 sekunder | 30 mil |
Duved–Stockholm C | SJ InterCity | 43 % (51 av 120 tåg) | 16 minuter och 34 sekunder | 53 mil |
Stockholm C–Östersund C | SJ Snabbtåg | 40 % (10 av 25 tåg) | 12 minuter och 58 sekunder | 46 mil |
Linköping C–Ljusdal | SJ InterCity | 38 % (59 av 155 tåg) | 7 minuter och 13 sekunder | 38 mil |
Stockholm C–Sundsvall C | SJ Snabbtåg | 37 % (68 av 183 tåg) | 9 minuter och 43 sekunder | 34 mil |
Narvik–Stockholm C | SJ Nattåg | 36 % (10 av 28 tåg) | 38 minuter och 49 sekunder | 101 mil |
Stockholm C–Umeå C | SJ Snabbtåg | 34 % (22 av 64 tåg) | 12 minuter och 32 sekunder | 51 mil |
Gävle C–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 26 % (7 av 27 tåg) | 7 minuter och 36 sekunder | 16 mil |
Luleå–Stockholm C | SJ Nattåg | 20 % (6 av 30 tåg) | 6 minuter och 52 sekunder | 73 mil |
Uppsala C–Örebro S | Mälartåg | 19 % (31 av 165 tåg) | 5 minuter och 3 sekunder | 15 mil |
Arboga station–Uppsala C | Mälartåg | 18 % (38 av 213 tåg) | 3 minuter och 47 sekunder | 11 mil |
Gävle C–Linköping C | SJ InterCity | 17 % (70 av 408 tåg) | 4 minuter och 50 sekunder | 27 mil |
Mora C–Stockholm C | SJ InterCity | 17 % (22 av 129 tåg) | 4 minuter och 48 sekunder | 27 mil |
Eskilstuna C–Uppsala C | Mälartåg | 17 % (39 av 233 tåg) | 2 minuter och 59 sekunder | 8 mil |
Falun C–Stockholm C | SJ InterCity | 16 % (53 av 338 tåg) | 3 minuter och 52 sekunder | 20 mil |
Gävle C–Stockholm C | SJ InterCity | 15 % (5 av 34 tåg) | 4 minuter och 26 sekunder | 16 mil |
Duved–Stockholm C | SJ Nattåg | 14 % (4 av 29 tåg) | 5 minuter och 8 sekunder | 53 mil |
Sala–Uppsala C | Mälartåg | 13 % (21 av 157 tåg) | 2 minuter och 26 sekunder | 6 mil |
Södertälje Centrum–Uppsala C | SL Pendeltåg, 40 | 11 % (74 av 671 tåg) | 2 minuter och 11 sekunder | 7 mil |
Uppsala C–Västerås C | Mälartåg | 11 % (4 av 38 tåg) | 3 minuter och 2 sekunder | 7 mil |
Stockholm C–Uppsala C | Mälartåg | 10 % (69 av 682 tåg) | 2 minuter och 4 sekunder | 6 mil |
Gävle C–Uppsala C | Mälartåg | 9 % (134 av 1 452 tåg) | 2 minuter och 10 sekunder | 10 mil |
Tierp–Uppsala C | Mälartåg | 8 % (35 av 443 tåg) | 1 minut och 54 sekunder | 5 mil |
Stockholm City–Uppsala C | SL Pendeltåg, 40 | 5 % (2 av 38 tåg) | 1 minut och 6 sekunder | 6 mil |
Tumba–Uppsala C | SL Pendeltåg, 40 | 5 % (12 av 234 tåg) | 1 minut och 4 sekunder | 7 mil |
Uppsala C–Älvsjö | SL Pendeltåg, 40 | 4 % (10 av 249 tåg) | 55 sekunder | 7 mil |
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Uppsala kommun.
Kopiera tabellen (för eget CMS, Datawrapper, Infogram, etc.)
Osäker på hur du kopierar en tabell? Läs mer på www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
I vissa CMS finns ett tabellverktyg där du kan klistra in tabelldata direkt i tabellredigeringsverktyget (ofta som csv eller tsv).
I andra CMS måste du växla till ”källredigering”, ”kodläge” eller liknande, och klistra in tabellen som html.
Tid | Orsak | Senaste meddelande om händelsen |
---|---|---|
14 december 4.00–27 april 5.30 | förseningar med anledning av planerat banarbete | Från 15/12 till 4/2 kan tågtrafiken drabbas av mindre förseningar vid Uppsala central i riktning mot Sala och Gävle central |
2 mars 9.15–10.00 | obehöriga i spårområdet | Förseningar i tågtrafiken på grund av obehöriga i spåret vid Solna |
2 mars 12.33–13.20 | obehöriga i spårområdet | Stopp i tågtrafiken vid Uppsala C på grund av obehöriga i spårområdet |
3 mars 23.39–4 mars 2.00 | tillbud | Stopp i tågtrafiken mellan Rotebro och Upplands Väsby på grund av tillbud |
4 mars 17.39–19.20 | signalfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av bomfel vid Knivsta |
4 mars 20.20–23.00 | olycka | Stopp i tågtrafiken mellan Ulriksdal och Helenelund sedan kl 20:20 på grund av en olycka |
5 mars 5.57–10.00 | elfel | Förseningar och inställda tåg mellan Uppsala och Avesta Krylbo |
5 mars 7.19–8.40 | signalfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av ett signalfel vid Stockholm Odenplan |
5 mars 7.30–13.10 | fåglar | Stopp i tågtrafiken mellan Hudiksvall och Gnarp på grund av elfel |
8 mars 12.48–17.00 | signalfel | Förseningar i tågtrafiken p |
10 mars 15.55–21.00 | olycka | Förseningar i tågtrafiken på grund av bomfel mellan Katrineholm och Flen |
12 mars 16.50–17.40 | obehöriga i spårområdet | Förseningar i tågtrafiken på grund av tidigare incident vid Älvsjö |
12 mars 19.02–20.50 | växelfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av växelfel vid Huddinge |
13 mars 6.34–15.00 | spårfel | Förseningar kan förekomma i pendeltågstrafiken på grund av spårfel vid Årstaberg |
13 mars 9.06–10.50 | signalfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av signalfel mellan Norrköping och Linköping |
13 mars 9.33–11.45 | olycka | Stopp i tågtrafiken vid Uppsala sedan kl 09:35 på grund av en olycka |
13 mars 19.12–20.00 | fordonsfel | Stopp i tågtrafiken vid Flen sedan kl 19:15 på grund av stillastående tåg med fordonsfel |
18 mars 4.56–6.30 | olycka | Stopp i tågtrafiken mellan Upplands väsby och Rotebro sedan kl 04:45 på grund av olycka |
18 mars 7.25–8.10 | obehöriga i spårområdet | Stopp i tågtrafiken mellan Stockholms södra och Årstaberg sedan kl 07:25 på grund av obehöriga i spårområdet |
18 mars 8.45–10.10 | signalfel | Stopp i tågtrafiken vid Sala sedan kl 08:45 på grund av signalfel |
18 mars 9.40–11.00 | akut kontroll av fordon | Förseningar i tågtrafiken på grund av ett stillastående tåg mellan Flemingsberg och Södertälje syd |
18 mars 16.48–19.00 | växelfel | Tågtrafiken är åter igång mellan Norrköping C och Katrineholm C/Kolmården sedan kl 17:20 efter tidigare stopp på grund av brand |
18 mars 18.44–20.00 | otillåten stoppassage a | Förseningar i tågtrafiken på grund av tillbud vid Stockholm C |
19 mars 14.28–15.50 | signalfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av signalfel mellan Årstaberg och Stockholms södra |
19 mars 15.22–17.10 | växelfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av växelfel vid Huddinge |
19 mars 16.06–16.50 | obehöriga i spårområdet | Förseningar i tågtrafiken på grund av obehöriga i spårområdet vid Häggvik |
19 mars 19.00–21.10 | olycka | Stopp i tågtrafiken mellan Uppsala C och Märsta/Arlanda C sedan kl 19:00 på grund av olyckshändelse |
21 mars 16.06–17.30 | signalfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av signalfel vid Huddinge |
21 mars 22.13–0.30 | olycka | Stopp i tågtrafiken mellan Katrineholm och Flen på grund av olycka |
21 mars 22.32–22 mars 4.00 | växelfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av växelfel mellan Östertälje och Rönninge |
24 mars 16.23–25 mars 5.00 | spårfel | Förseningar kan förekomma i tågtrafiken på grund av spårfel vid Knivsta |
27 mars 9.03–11.30 | signalfel | Förseningar i tågtrafiken mellan Strängnäs och Läggesta på grund av signalfel |
27 mars 15.31–17.30 | brand | Förseningar i tågtrafiken på grund av nedsatt hastighet genom Skutskär |
27 mars 16.11–18.10 | olycka | Tågtrafiken är åter igång vid Uppsala C sedan kl 16:33 efter tidigare stopp på grund av olycka |
27 mars 19.08–19.45 | förarpersonal | Förseningar i tågtrafiken på grund av tidigare stillastående tåg vid Årstaberg |
28 mars 13.35–29 mars 5.00 | elfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av ett signalfel vid Häggvik |
29 mars 8.03–11.30 | dataställverk | Förseningar kan förekomma i tågtrafiken på grund av signalfel vid Knivsta |
29 mars 14.04–14.40 | brand | Tågtrafiken är åter igång mellan Uppsala C och Knivsta sedan kl 14:26 efter tidigare stopp på grund av brand |
30 mars 17.31–18.20 | obehöriga i spårområdet | Stopp i tågtrafiken vid Uppsala C sedan kl 17:35 på grund av obehöriga i spårområdet |
Kopiera tabellen (för eget CMS, Datawrapper, Infogram, etc.)
Osäker på hur du kopierar en tabell? Läs mer på www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
I vissa CMS finns ett tabellverktyg där du kan klistra in tabelldata direkt i tabellredigeringsverktyget (ofta som csv eller tsv).
I andra CMS måste du växla till ”källredigering”, ”kodläge” eller liknande, och klistra in tabellen som html.