20 procent av tågen i Gävleborg var sena under februari, och sträckan Stockholm–Östersund var extra drabbad. Det visar Newsworthys sammanställning av alla sena och inställda tåg.
Totalt var 20 procent av de ankommande tågen i Gävleborgs län mer än fem minuter försenade under februari bland de tåg som angjorde någon av stationerna i länet. Motsvarande siffra i februari förra året var 15,8 procent.

Ladda ner i fler format
Ladda ner grafen som bild:
- Lågupplöst: pngwebpjpgsvgpdf
- Högupplöst: pngwebpjpgsvgpdf
- 4:3: pngwebpjpgsvgpdf
- 16:9: pngwebpjpgsvgpdf
- 4:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 16:9, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 8:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- Med ram (30px): pngwebpjpg
- Med ram (60px): pngwebpjpg
Kopiera data för egna grafverktyg:
Ladda ner data för egna grafverktyg:
Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
Dagen med flest sena tåg var söndag den 25 februari, när 34 procent av tågen var mer än fem minuter försenade. Under 25 dagar var mer än var tionde tåg sent.

Ladda ner i fler format
Ladda ner grafen som bild:
- Lågupplöst: pngwebpjpgsvgpdf
- Högupplöst: pngwebpjpgsvgpdf
- 4:3: pngwebpjpgsvgpdf
- 16:9: pngwebpjpgsvgpdf
- 4:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 16:9, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 8:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- Med ram (30px): pngwebpjpg
- Med ram (60px): pngwebpjpg
Kopiera data för egna grafverktyg:
Ladda ner data för egna grafverktyg:
Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
De omkring 6 300 tåg vi samlat ankomsttider för när de passerade1 en station i Gävleborgs län under månaden var sammanlagt 340 timmar sena – i genomsnitt 4 minuter och 48 sekunder per tåg.
Den allra största förseningen bland de ankommande tågen hade tåg nummer 93 (SJ Nattåg) från Narvik den 5 februari. Enligt Trafikverkets trafikmeddelande var tåget 5 timmar och 33 minuter försenat när det nådde Hudiksvall klockan 12.22. Detta är den ankomsttid som angavs på informationsskyltar och liknande. I extrema fall, till exempel när tåg evakuerats på spåren och passagerarna körts vidare med buss, kan den här ankomsttiden vara missvisande. Långa förseningar kan också bero på att tågtrafiken stoppats på en viss sträcka, och att ett avgående tåg fått en helt ny avgångstid senare på dygnet.
I tabellen nedanför ser du de sträckor som haft regelbunden tågtrafik under månaden. Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten. Till undantagen hör pendeltågstrafiken runt Stockholm, som har stora förseningar i relation till de små avstånden.
Av tågen på sträckan Stockholm–Östersund var alltså 52 procent mer än fem minuter försenade i Gävleborg under februari.
Rutt (båda riktningar) | Andel tåg mer än 5 minuter sena | Genomsnittlig försening | Fågelvägsavstånd |
---|---|---|---|
Stockholm C–Östersund C (SJ Snabbtåg) | 52 % | 13 minuter och 54 sekunder | 46 mil |
Gävle C–Linköping C (SJ InterCity) | 51 % | 11 minuter och 31 sekunder | 27 mil |
Narvik–Stockholm C (SJ Nattåg) | 50 % | 33 minuter och 6 sekunder | 101 mil |
Duved–Stockholm C (SJ InterCity · SJ Nattåg · SJ Snabbtåg) | 46 % | 9 minuter och 42 sekunder | 53 mil |
Duved–Göteborg C (SJ Nattåg) | 39 % | 5 minuter och 49 sekunder | 63 mil |
Stockholm C–Umeå C (SJ Snabbtåg) | 35 % | 9 minuter och 44 sekunder | 51 mil |
Ljusdal–Stockholm C (SJ InterCity) | 33 % | 9 minuter och 17 sekunder | 29 mil |
Luleå–Stockholm C (SJ Nattåg) | 31 % | 14 minuter och 5 sekunder | 73 mil |
Linköping C–Ljusdal (SJ InterCity) | 30 % | 9 minuter och 8 sekunder | 38 mil |
Stockholm C–Sundsvall C (SJ Snabbtåg) | 28 % | 8 minuter och 57 sekunder | 35 mil |
Fagersta C–Gävle C (TiB) | 17 % | 2 minuter och 39 sekunder | 12 mil |
Gävle C–Uppsala C (Mälartåg) | 15 % | 2 minuter och 27 sekunder | 10 mil |
Gävle C–Sundsvall C (X-Tåget) | 14 % | 2 minuter och 18 sekunder | 19 mil |
Gävle C–Sundsvall V (X-Tåget) | 12 % | 2 minuter och 53 sekunder | 19 mil |
Gävle C–Hallsbergs station (TiB) | 12 % | 2 minuter och 38 sekunder | 21 mil |
Gävle C–Ljusdal (SJ InterCity · X-Tåget) | 11 % | 2 minuter och 34 sekunder | 14 mil |
Gävle C–Örebro C (TiB) | 9 % | 2 minuter och 2 sekunder | 19 mil |
Borlänge C–Gävle C (TiB) | 8 % | 1 minut och 40 sekunder | 10 mil |
Gävle C–Mjölby (TiB) | 6 % | 1 minut och 26 sekunder | 28 mil |
Kopiera tabellen (för eget CMS, Datawrapper, Infogram, etc.)
Osäker på hur du kopierar en tabell? Läs mer på www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
I vissa CMS finns ett tabellverktyg där du kan klistra in tabelldata direkt i tabellredigeringsverktyget (ofta som csv eller tsv).
I andra CMS måste du växla till ”källredigering”, ”kodläge” eller liknande, och klistra in tabellen som html.
För tåg som stannar vid flera stationer i ett län eller en kommun anges här den genomsnittliga förseningstiden vid ankomsterna till samtliga stationer i regionen, för tåg på den aktuella sträckan. Här ingår sträckor med fler än 20 tåg under månaden.

Andel försenade tåg från olika avgångsstationer till stationerna i Gävleborgs län.
█ >10 procent
█ 5–10 procent
█ <5 procent
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Gävleborgs län.
Kartdata från Mapbox, Newsworthy, OpenStreetMap och Trafikverket. Uppgifter om sträckor med passagerartrafik från jarnvag.net.
Ladda ner i fler format
- Mindre karta, färre detaljer, 800 px: pngwebpjpg
- Mindre karta, färre detaljer, 1600 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 1280 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 2560 px: pngwebpjpg
- Med ram: pngwebpjpg
- 4:3: pngwebpjpg
- 16:9: pngwebpjpg
- 4:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 16:9, originalformat med padding: pngwebpjpg
Kopiera koordinater till egna kartverktyg:
Ladda ner koordinater till egna kartverktyg:
Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
Tid | Orsak | Senaste meddelande om händelsen |
---|---|---|
14 december 4.00–27 april 5.30 | förseningar med anledning av planerat banarbete | Från 15/12 till 4/2 kan tågtrafiken drabbas av mindre förseningar vid Uppsala central i riktning mot Sala och Gävle central |
17 januari 5.50–16 maj 15.30 | olycka | Stopp i tågtrafiken mellan Hudiksvall och Gnarp sedan kl 06 |
1 februari 3.21–5.10 | signalfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av signalfel mellan Älmhult och Osby |
1 februari 8.53–2 februari 6.00 | elfel | Stopp i tågtrafiken mellan Frövi och Skinnskatteberg på grund av elfel |
4 februari 6.47–9.15 | olycka | Stopp i tågtrafiken vid Upplands Väsby på grund av en olycka |
5 februari 11.48–6 februari 6.00 | fordonsfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av spårhalka mellan Gistad och Linghem (mellan Linköping C och Norrköping C) till följd av tidigare fordonsfel |
5 februari 17.38–18.45 | förlängt uppehåll | Tågtrafiken är åter igång mellan Norrköping C och Katrineholm C/Kolmården sedan kl 18:37 efter tidigare stopp på grund av obehöriga i spårområdet |
11 februari 7.52–12 februari 4.30 | signalfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av signalfel vid Upplands Väsby |
11 februari 15.32–12 februari 6.00 | elfel | Stopp i tågtrafiken vid Stockholm C på grund av ett elfel |
16 februari 7.46–10.00 | anläggningsfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av brofel mellan Norrköping och Linköping |
19 februari 7.27–27 februari 4.35 | växelfel | Förseningar och inställelser i tågtrafiken på grund av växelfel mellan Uppsala och Storvreta |
20 februari 10.10–12.00 | otillåten stoppassage a | Störningar i tågtrafiken på grund av ett tillbud på Borlänge central |
20 februari 12.47–21.30 | elfel | Det är störningar på sträckan och stopp norr om Uppsala på grund av en befarad riven kontaktledning |
21 februari 10.16–14.00 | signalfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av signalfel mellan Norrköping och Linköping |
24 februari 8.40–10.40 | elfel | Förseningar förekommer i tågtrafiken på grund av ett omfattande elfel mellan Stockholm C och Sundbyberg/Solna |
24 februari 14.45–15.40 | obehöriga i spårområdet | Tågtrafiken är åter igång vid Flemingsberg sedan kl 14:55 efter tidigare stopp på grund av obehöriga i spårområdet |
25 februari 7.04–9.45 | operativa stödsystem | Tekniska problem i realtidsinformationen på trafikverket |
25 februari 7.12–9.30 | otillåten stoppassage a | Det är störningar på sträckan på grund av ett trafikstopp i Söderhamn |
25 februari 17.05–17.50 | obehöriga i spårområdet | Förseningar i tågtrafiken på grund av tidigare obehöriga i spårområdet vid Älvsjö |
25 februari 17.06–17.40 | obehöriga i spårområdet | Tågtrafiken är åter igång vid Kimstad sedan kl 17:37 efter tidigare stopp på grund av obehöriga i spårområdet |
25 februari 18.14–19.10 | obehöriga i spårområdet | Stopp i tågtrafiken vid Stockholm C sedan kl 18:15 på grund av obehöriga i spårområdet |
27 februari 16.32–19.10 | olycka | Stopp i tågtrafiken mellan Falun och Hofors på grund av ett tillbud |
27 februari 18.50–22.00 | elfel | Stopp i tågtrafiken vid Arlanda C på grund av elfel |
Kopiera tabellen (för eget CMS, Datawrapper, Infogram, etc.)
Osäker på hur du kopierar en tabell? Läs mer på www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
I vissa CMS finns ett tabellverktyg där du kan klistra in tabelldata direkt i tabellredigeringsverktyget (ofta som csv eller tsv).
I andra CMS måste du växla till ”källredigering”, ”kodläge” eller liknande, och klistra in tabellen som html.