Så många som 20 procent av tågen i Uppsala kommun var mer än fem minuter försenade under februari. Det visar Newsworthys sammanställning av alla tågförseningar förra månaden.
I Uppsala var elva procent av pendeltågenoch 22 procent av fjärrtågen mer än fem minuter försenade under februari, enligt de ankomsttider som annonserades på stationerna.
Totalt var 20 procent av de ankommande tågen i Uppsala kommun mer än fem minuter försenade under februari bland de tåg som angjorde någon av stationerna Skyttorp, Storvreta, Uppsala C eller Vattholma. Motsvarande siffra i februari förra året var 15,4 procent.

Ladda ner i fler format
Ladda ner grafen som bild:
- Lågupplöst: pngwebpjpgsvgpdf
- Högupplöst: pngwebpjpgsvgpdf
- 4:3: pngwebpjpgsvgpdf
- 16:9: pngwebpjpgsvgpdf
- 4:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 16:9, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 8:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- Med ram (30px): pngwebpjpg
- Med ram (60px): pngwebpjpg
Kopiera data för egna grafverktyg:
Ladda ner data för egna grafverktyg:
Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
Dagen med flest sena tåg var onsdag den 21 februari, när 39 procent av tågen var mer än fem minuter försenade. Under 24 dagar var mer än var tionde tåg sent.

Ladda ner i fler format
Ladda ner grafen som bild:
- Lågupplöst: pngwebpjpgsvgpdf
- Högupplöst: pngwebpjpgsvgpdf
- 4:3: pngwebpjpgsvgpdf
- 16:9: pngwebpjpgsvgpdf
- 4:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 16:9, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 8:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- Med ram (30px): pngwebpjpg
- Med ram (60px): pngwebpjpg
Kopiera data för egna grafverktyg:
Ladda ner data för egna grafverktyg:
Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
De omkring 9 100 tåg vi samlat ankomsttider för när de passerade1 Uppsala kommun under månaden var sammanlagt 407 timmar och 42 minuter sena – i genomsnitt 4 minuter och 17 sekunder per tåg. Av förseningen stod fjärrtågen för större delen, 370 timmar och 54 minuter.
Den allra största förseningen bland de ankommande tågen hade tåg nummer 93 (SJ Nattåg) från Narvik den 5 februari. Enligt Trafikverkets trafikmeddelande var tåget 5 timmar och 54 minuter försenat när det nådde Uppsala C klockan 15.18. Detta är den ankomsttid som angavs på informationsskyltar och liknande. I extrema fall, till exempel när tåg evakuerats på spåren och passagerarna körts vidare med buss, kan den här ankomsttiden vara missvisande. Långa förseningar kan också bero på att tågtrafiken stoppats på en viss sträcka, och att ett avgående tåg fått en helt ny avgångstid senare på dygnet.
I tabellen nedanför ser du de sträckor som haft regelbunden tågtrafik under månaden. Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten. Till undantagen hör pendeltågstrafiken runt Stockholm, som har stora förseningar i relation till de små avstånden.
Rutt (båda riktningar) | Andel tåg mer än 5 minuter sena | Genomsnittlig försening | Fågelvägsavstånd |
---|---|---|---|
Narvik–Stockholm C (SJ Nattåg) | 79 % | 41 minuter och 39 sekunder | 101 mil |
Stockholm C–Umeå C (SJ Snabbtåg) | 59 % | 15 minuter och 1 sekund | 51 mil |
Ljusdal–Stockholm C (SJ InterCity) | 56 % | 13 minuter och 6 sekunder | 29 mil |
Stockholm C–Sundsvall C (SJ Snabbtåg) | 53 % | 10 minuter och 55 sekunder | 35 mil |
Linköping C–Ljusdal (SJ InterCity) | 47 % | 8 minuter och 47 sekunder | 37 mil |
Stockholm C–Östersund C (SJ Snabbtåg) | 43 % | 5 minuter och 31 sekunder | 46 mil |
Duved–Stockholm C (SJ InterCity · SJ Nattåg · SJ Snabbtåg) | 38 % | 9 minuter och 4 sekunder | 53 mil |
Sala–Uppsala C (Mälartåg) | 30 % | 4 minuter och 57 sekunder | 6 mil |
Luleå–Stockholm C (SJ Nattåg) | 29 % | 10 minuter och 11 sekunder | 73 mil |
Gävle C–Linköping C (SJ InterCity) | 27 % | 5 minuter och 21 sekunder | 26 mil |
Uppsala C–Örebro S (Mälartåg) | 25 % | 5 minuter och 21 sekunder | 14 mil |
Eskilstuna C–Uppsala C (Mälartåg) | 25 % | 4 minuter och 41 sekunder | 8 mil |
Falun C–Stockholm C (SJ InterCity) | 19 % | 6 minuter och 18 sekunder | 20 mil |
Mora C–Stockholm C (SJ InterCity) | 18 % | 7 minuter och 25 sekunder | 27 mil |
Arboga station–Uppsala C (Mälartåg) | 18 % | 4 minuter och 7 sekunder | 11 mil |
Gävle C–Uppsala C (Mälartåg) | 16 % | 2 minuter och 50 sekunder | 10 mil |
Uppsala C–Västerås C (Mälartåg) | 15 % | 2 minuter och 29 sekunder | 7 mil |
Stockholm C–Uppsala C (Mälartåg) | 11 % | 2 minuter och 12 sekunder | 6 mil |
Tierp–Uppsala C (Mälartåg) | 8 % | 1 minut och 35 sekunder | 5 mil |
Kopiera tabellen (för eget CMS, Datawrapper, Infogram, etc.)
Osäker på hur du kopierar en tabell? Läs mer på www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
I vissa CMS finns ett tabellverktyg där du kan klistra in tabelldata direkt i tabellredigeringsverktyget (ofta som csv eller tsv).
I andra CMS måste du växla till ”källredigering”, ”kodläge” eller liknande, och klistra in tabellen som html.
För tåg som stannar vid flera stationer i ett län eller en kommun anges här den genomsnittliga förseningstiden vid ankomsterna till samtliga stationer i regionen, för tåg på den aktuella sträckan. Här ingår sträckor med fler än 20 tåg under månaden.

Andel försenade tåg från olika avgångsstationer till stationerna i Uppsala kommun.
█ >10 procent
█ 5–10 procent
█ <5 procent
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Uppsala kommun.
Kartdata från Mapbox, Newsworthy, OpenStreetMap och Trafikverket. Uppgifter om sträckor med passagerartrafik från jarnvag.net.
Ladda ner i fler format
- Mindre karta, färre detaljer, 800 px: pngwebpjpg
- Mindre karta, färre detaljer, 1600 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 1280 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 2560 px: pngwebpjpg
- Med ram: pngwebpjpg
- 4:3: pngwebpjpg
- 16:9: pngwebpjpg
- 4:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 16:9, originalformat med padding: pngwebpjpg
Kopiera koordinater till egna kartverktyg:
Ladda ner koordinater till egna kartverktyg:
Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
Tid | Orsak | Senaste meddelande om händelsen |
---|---|---|
14 december 4.00–27 april 5.30 | förseningar med anledning av planerat banarbete | Från 15/12 till 4/2 kan tågtrafiken drabbas av mindre förseningar vid Uppsala central i riktning mot Sala och Gävle central |
13 januari 21.50–27 februari 6.00 | växelfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av växelfel mellan Stockholm C och Flemingsberg |
16 januari 5.00–28 februari 5.00 | spårfel | Förseningar i tågtrafiken från torsdag 16 januari kl 05:00 |
2 februari 0.36–3 februari 6.00 | vandalism | Stopp i tågtrafiken i Kolbäck på grund av vandalism |
4 februari 6.47–9.15 | olycka | Stopp i tågtrafiken vid Upplands Väsby på grund av en olycka |
4 februari 8.33–10.00 | signalfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av signalfel vid Sollentuna |
5 februari 9.14–11.30 | vandalism | Stopp i tågtrafiken förbi Kolbäck sedan kl 09:20 på grund av sabotage |
5 februari 11.48–6 februari 6.00 | fordonsfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av spårhalka mellan Gistad och Linghem (mellan Linköping C och Norrköping C) till följd av tidigare fordonsfel |
5 februari 17.38–18.45 | förlängt uppehåll | Tågtrafiken är åter igång mellan Norrköping C och Katrineholm C/Kolmården sedan kl 18:37 efter tidigare stopp på grund av obehöriga i spårområdet |
10 februari 6.40–8.10 | signalfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av signalfel mellan Rotebro och Sollentuna |
10 februari 11.00–11.20 | tillbud | Tågtrafiken vid Upplands Väsby är åter igång efter tidigare obehöriga i spårområdet |
10 februari 12.26–13.30 | växelfel | Förseningar i tågtrafiken vid Huddinge sedan kl 12:25 på grund av växelfel |
11 februari 7.52–12 februari 4.30 | signalfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av signalfel vid Upplands Väsby |
11 februari 15.32–12 februari 6.00 | elfel | Stopp i tågtrafiken vid Stockholm C på grund av ett elfel |
13 februari 4.40–6.00 | banarbete | Förseningar i tågtrafiken på grund av ett banarbete som dragit över tiden vid Upplands väsby |
13 februari 9.14–13.00 | elfel | Stopp i tågtrafiken genom Avesta Krylbo på grund av elfel |
15 februari 23.21–16 februari 2.00 | snö och is | Förseningar i tågtrafiken mellan Tumba och Östertälje |
16 februari 7.46–10.00 | anläggningsfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av brofel mellan Norrköping och Linköping |
16 februari 14.28–19.00 | elfel | Förseningar kan förekomma på grund av elfel vid Rotebro |
17 februari 7.17–9.00 | växelfel | Förseningar i pendeltågstrafiken på grund av ett växelfel vid Huddinge |
19 februari 7.27–27 februari 4.35 | växelfel | Förseningar och inställelser i tågtrafiken på grund av växelfel mellan Uppsala och Storvreta |
19 februari 14.20–16.00 | växelfel | Förseningar i tågtrafiken efter tidigare växelfel mellan Eskilstuna och Kungsör/Kvicksund |
20 februari 9.46–12.00 | olycka | Tågtrafiken är åter igång mellan Arboga och Kungsör efter ett tidigare stopp på grund av en olycka |
20 februari 10.10–12.00 | otillåten stoppassage a | Störningar i tågtrafiken på grund av ett tillbud på Borlänge central |
20 februari 12.47–21.30 | elfel | Det är störningar på sträckan och stopp norr om Uppsala på grund av en befarad riven kontaktledning |
21 februari 10.16–14.00 | signalfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av signalfel mellan Norrköping och Linköping |
21 februari 19.01–22 februari 5.00 | spårfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av ett befarat spårfel mellan Arlanda C och Uppsala |
24 februari 8.40–10.40 | elfel | Förseningar förekommer i tågtrafiken på grund av ett omfattande elfel mellan Stockholm C och Sundbyberg/Solna |
24 februari 14.45–15.40 | obehöriga i spårområdet | Tågtrafiken är åter igång vid Flemingsberg sedan kl 14:55 efter tidigare stopp på grund av obehöriga i spårområdet |
24 februari 17.32–18.10 | obehöriga i spårområdet | Stopp i tågtrafiken vid Västerås C sedan kl 17:30 på grund av obehöriga i spårområdet |
25 februari 7.04–9.45 | operativa stödsystem | Tekniska problem i realtidsinformationen på trafikverket |
25 februari 17.05–17.50 | obehöriga i spårområdet | Förseningar i tågtrafiken på grund av tidigare obehöriga i spårområdet vid Älvsjö |
25 februari 17.06–17.40 | obehöriga i spårområdet | Tågtrafiken är åter igång vid Kimstad sedan kl 17:37 efter tidigare stopp på grund av obehöriga i spårområdet |
25 februari 18.14–19.10 | obehöriga i spårområdet | Stopp i tågtrafiken vid Stockholm C sedan kl 18:15 på grund av obehöriga i spårområdet |
27 februari 4.55–5.45 | fordonsfel | Stopp i tågtrafiken mellan Uppsala C och Morgongåva på grund av fordonsfel |
27 februari 10.52–12.20 | signalfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av ett signalfel mellan Arlanda och Upplands Väsby |
27 februari 15.34–28 februari 6.00 | spårfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av spårfel vid Huddinge |
27 februari 16.48–19.00 | urspårning | Stopp i tågtrafiken mellan Kvicksunds södra och Kolbäck på grund av en olycka |
27 februari 18.50–22.00 | elfel | Stopp i tågtrafiken vid Arlanda C på grund av elfel |
27 februari 22.35–28 februari 10.00 | signalfel | Förseningari tågtrafiken mellan Upplands Väsby och Arlanda C på grund av signalfel |
Kopiera tabellen (för eget CMS, Datawrapper, Infogram, etc.)
Osäker på hur du kopierar en tabell? Läs mer på www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
I vissa CMS finns ett tabellverktyg där du kan klistra in tabelldata direkt i tabellredigeringsverktyget (ofta som csv eller tsv).
I andra CMS måste du växla till ”källredigering”, ”kodläge” eller liknande, och klistra in tabellen som html.