Tolv procent av tågen i Västmanland var sena under februari, och sträckan Eskilstuna–Örebro var extra drabbad. Det visar Newsworthys sammanställning av alla sena och inställda tåg.
I Västmanland var tio procent av pendeltågenoch tolv procent av fjärrtågen mer än fem minuter försenade under februari, enligt de ankomsttider som annonserades på stationerna.
Totalt var tolv procent av de ankommande tågen i Västmanlands län mer än fem minuter försenade under februari bland de tåg som angjorde någon av stationerna i länet. Motsvarande siffra i februari förra året var 14,3 procent. Det är den bästa punktligheten vi har uppmätt det senaste året.

Ladda ner i fler format
Ladda ner grafen som bild:
- Lågupplöst: pngwebpjpgsvgpdf
- Högupplöst: pngwebpjpgsvgpdf
- 4:3: pngwebpjpgsvgpdf
- 16:9: pngwebpjpgsvgpdf
- 4:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 16:9, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 8:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- Med ram (30px): pngwebpjpg
- Med ram (60px): pngwebpjpg
Kopiera data för egna grafverktyg:
Ladda ner data för egna grafverktyg:
Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
Dagen med flest sena tåg var tisdag den 20 februari, när 27 procent av tågen var mer än fem minuter försenade. Under 14 dagar var mer än var tionde tåg sent.

Ladda ner i fler format
Ladda ner grafen som bild:
- Lågupplöst: pngwebpjpgsvgpdf
- Högupplöst: pngwebpjpgsvgpdf
- 4:3: pngwebpjpgsvgpdf
- 16:9: pngwebpjpgsvgpdf
- 4:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 16:9, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 8:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- Med ram (30px): pngwebpjpg
- Med ram (60px): pngwebpjpg
Kopiera data för egna grafverktyg:
Ladda ner data för egna grafverktyg:
Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
De omkring 7 200 tåg vi samlat ankomsttider för när de passerade1 en station i Västmanlands län under månaden var sammanlagt 291 timmar och 38 minuter sena – i genomsnitt 3 minuter och 21 sekunder per tåg. Av förseningen stod fjärrtågen för större delen, 292 timmar och 13 minuter.
Den allra största förseningen bland de ankommande tågen hade tåg nummer 192 (SJ Regional) från Göteborg C den 19 februari. Enligt Trafikverkets trafikmeddelande var tåget 3 timmar och 6 minuter försenat när det nådde Arboga station klockan 2.24. Detta är den ankomsttid som angavs på informationsskyltar och liknande. I extrema fall, till exempel när tåg evakuerats på spåren och passagerarna körts vidare med buss, kan den här ankomsttiden vara missvisande. Långa förseningar kan också bero på att tågtrafiken stoppats på en viss sträcka, och att ett avgående tåg fått en helt ny avgångstid senare på dygnet.
En procent av tågen i Västmanlands län var inställda under februari. I den siffran ingår bara de tåg som ställts in under dygnet innan avfärd, och alltså inte alla de tåg som ställts in längre i förväg, till följd av till exempel förra vinterns vagnsbrist.
I tabellen nedanför ser du de sträckor som haft regelbunden tågtrafik under månaden. Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten. Till undantagen hör pendeltågstrafiken runt Stockholm, som har stora förseningar i relation till de små avstånden.
Av tågen på sträckan Eskilstuna–Örebro var alltså 28 procent mer än fem minuter försenade i Västmanland under februari.
Rutt (båda riktningar) | Andel tåg mer än 5 minuter sena | Genomsnittlig försening | Fågelvägsavstånd |
---|---|---|---|
Eskilstuna C–Örebro S (Mälartåg) | 28 % | 4 minuter och 18 sekunder | 8 mil |
Stockholm C–Örebro S (Mälartåg, Reg. Express · Mälartåg) | 23 % | 5 minuter och 59 sekunder | 16 mil |
Uppsala C–Örebro S (Mälartåg) | 20 % | 4 minuter och 51 sekunder | 15 mil |
Sala–Uppsala C (Mälartåg) | 19 % | 3 minuter och 37 sekunder | 6 mil |
Charlottenberg–Stockholm C (Vy) | 19 % | 8 minuter och 51 sekunder | 33 mil |
Göteborg C–Västerås C (SJ Regional) | 17 % | 4 minuter och 58 sekunder | 33 mil |
Arboga station–Uppsala C (Mälartåg) | 17 % | 4 minuter och 2 sekunder | 11 mil |
Falun C–Stockholm C (SJ InterCity) | 16 % | 5 minuter och 55 sekunder | 20 mil |
Uppsala C–Västerås C (Mälartåg) | 16 % | 3 minuter och 20 sekunder | 7 mil |
Mora C–Stockholm C (SJ InterCity) | 15 % | 7 minuter och 22 sekunder | 27 mil |
Göteborg C–Stockholm C (SJ Regional) | 15 % | 4 minuter och 32 sekunder | 39 mil |
Karlstad C–Stockholm C (Vy) | 14 % | 5 minuter och 13 sekunder | 26 mil |
Linköping C–Västerås C (Mälartåg) | 14 % | 3 minuter och 8 sekunder | 14 mil |
Hallsbergs station–Stockholm C (SJ Regional) | 13 % | 4 minuter och 27 sekunder | 17 mil |
Avesta Krylbo–Örebro C (TiB) | 13 % | 3 minuter och 8 sekunder | 11 mil |
Stockholm C–Västerås C (SJ Regional) | 12 % | 3 minuter och 43 sekunder | 9 mil |
Norrköping C–Sala (Mälartåg) | 11 % | 2 minuter och 42 sekunder | 14 mil |
Arboga station–Stockholm C (SJ Regional) | 11 % | 1 minut och 43 sekunder | 13 mil |
Gävle C–Örebro C (TiB) | 10 % | 2 minuter och 57 sekunder | 19 mil |
Linköping C–Sala (Mälartåg) | 9 % | 1 minut och 58 sekunder | 18 mil |
Eskilstuna C–Uppsala C (Mälartåg) | 8 % | 2 minuter och 27 sekunder | 8 mil |
Eskilstuna C–Västerås C (Mälartåg) | 8 % | 1 minut och 10 sekunder | 3 mil |
Ludvika–Västerås C (TiB) | 7 % | 1 minut och 50 sekunder | 10 mil |
Eskilstuna C–Sala (Mälartåg) | 6 % | 1 minut och 27 sekunder | 6 mil |
Fagersta C–Gävle C (TiB) | 6 % | 1 minut och 21 sekunder | 12 mil |
Fagersta Norra–Västerås C (TiB) | 3 % | 52 sekunder | 6 mil |
Kopiera tabellen (för eget CMS, Datawrapper, Infogram, etc.)
Osäker på hur du kopierar en tabell? Läs mer på www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
I vissa CMS finns ett tabellverktyg där du kan klistra in tabelldata direkt i tabellredigeringsverktyget (ofta som csv eller tsv).
I andra CMS måste du växla till ”källredigering”, ”kodläge” eller liknande, och klistra in tabellen som html.
För tåg som stannar vid flera stationer i ett län eller en kommun anges här den genomsnittliga förseningstiden vid ankomsterna till samtliga stationer i regionen, för tåg på den aktuella sträckan. Här ingår sträckor med fler än 20 tåg under månaden.

Andel försenade tåg från olika avgångsstationer till stationerna i Västmanlands län.
█ >10 procent
█ 5–10 procent
█ <5 procent
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Västmanlands län.
Kartdata från Mapbox, Newsworthy, OpenStreetMap och Trafikverket. Uppgifter om sträckor med passagerartrafik från jarnvag.net.
Ladda ner i fler format
- Mindre karta, färre detaljer, 800 px: pngwebpjpg
- Mindre karta, färre detaljer, 1600 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 1280 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 2560 px: pngwebpjpg
- Med ram: pngwebpjpg
- 4:3: pngwebpjpg
- 16:9: pngwebpjpg
- 4:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 16:9, originalformat med padding: pngwebpjpg
Kopiera koordinater till egna kartverktyg:
Ladda ner koordinater till egna kartverktyg:
Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
Tid | Orsak | Senaste meddelande om händelsen |
---|---|---|
14 december 4.00–27 april 5.30 | förseningar med anledning av planerat banarbete | Från 15/12 till 4/2 kan tågtrafiken drabbas av mindre förseningar vid Uppsala central i riktning mot Sala och Gävle central |
13 januari 21.50–27 februari 6.00 | växelfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av växelfel mellan Stockholm C och Flemingsberg |
1 februari 3.21–5.10 | signalfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av signalfel mellan Älmhult och Osby |
1 februari 8.53–2 februari 6.00 | elfel | Stopp i tågtrafiken mellan Frövi och Skinnskatteberg på grund av elfel |
2 februari 0.36–3 februari 6.00 | vandalism | Stopp i tågtrafiken i Kolbäck på grund av vandalism |
3 februari 0.57–5 februari 7.00 | vandalism | Förseningar i tågtrafiken på grund av kopparstöld mellan Västerås C och Kolbäck |
4 februari 6.47–9.15 | olycka | Stopp i tågtrafiken vid Upplands Väsby på grund av en olycka |
5 februari 9.14–11.30 | vandalism | Stopp i tågtrafiken förbi Kolbäck sedan kl 09:20 på grund av sabotage |
5 februari 11.48–6 februari 6.00 | fordonsfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av spårhalka mellan Gistad och Linghem (mellan Linköping C och Norrköping C) till följd av tidigare fordonsfel |
5 februari 17.38–18.45 | förlängt uppehåll | Tågtrafiken är åter igång mellan Norrköping C och Katrineholm C/Kolmården sedan kl 18:37 efter tidigare stopp på grund av obehöriga i spårområdet |
6 februari 7.20–8.40 | fordonsfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av ett stillastående tåg vid Sundbyberg |
7 februari 16.10–17.10 | otillåten stoppassage a | Förseningar i tågtrafiken på grund av stillastående tåg i Spånga |
10 februari 7.19–10.15 | olycka | Det är störningar i tågtrafiken på grund av en olycka och trafikstopp norr om Kumla |
11 februari 7.52–12 februari 4.30 | signalfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av signalfel vid Upplands Väsby |
11 februari 15.32–12 februari 6.00 | elfel | Stopp i tågtrafiken vid Stockholm C på grund av ett elfel |
12 februari 4.35–6.00 | förseningar med anledning av planerat banarbete | Förseningar i tågtrafiken på grund av banarbete mellan Stockholm Odenplan och Sundbyberg |
13 februari 9.14–13.00 | elfel | Stopp i tågtrafiken genom Avesta Krylbo på grund av elfel |
16 februari 7.46–10.00 | anläggningsfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av brofel mellan Norrköping och Linköping |
19 februari 10.52–20 februari 11.00 | elfel | Stopp i tågtrafiken på grund av elfel mellan Hallsberg och Örebro |
19 februari 14.20–16.00 | växelfel | Förseningar i tågtrafiken efter tidigare växelfel mellan Eskilstuna och Kungsör/Kvicksund |
20 februari 9.46–12.00 | olycka | Tågtrafiken är åter igång mellan Arboga och Kungsör efter ett tidigare stopp på grund av en olycka |
20 februari 10.10–12.00 | otillåten stoppassage a | Störningar i tågtrafiken på grund av ett tillbud på Borlänge central |
21 februari 10.16–14.00 | signalfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av signalfel mellan Norrköping och Linköping |
21 februari 12.17–23.59 | fåglar | Stopp i tågtrafiken i Göteborg central sedan kl 12:15 på grund av elfel Vi återkommer så snart som möjligt med mer information |
24 februari 14.45–15.40 | obehöriga i spårområdet | Tågtrafiken är åter igång vid Flemingsberg sedan kl 14:55 efter tidigare stopp på grund av obehöriga i spårområdet |
24 februari 17.32–18.10 | obehöriga i spårområdet | Stopp i tågtrafiken vid Västerås C sedan kl 17:30 på grund av obehöriga i spårområdet |
25 februari 7.04–9.45 | operativa stödsystem | Tekniska problem i realtidsinformationen på trafikverket |
25 februari 15.55–17.50 | vandalism | Förseningar i tågtrafiken på grund av spårfel mellan Alingsås och Vårgårda |
25 februari 17.05–17.50 | obehöriga i spårområdet | Förseningar i tågtrafiken på grund av tidigare obehöriga i spårområdet vid Älvsjö |
25 februari 17.06–17.40 | obehöriga i spårområdet | Tågtrafiken är åter igång vid Kimstad sedan kl 17:37 efter tidigare stopp på grund av obehöriga i spårområdet |
25 februari 18.14–19.10 | obehöriga i spårområdet | Stopp i tågtrafiken vid Stockholm C sedan kl 18:15 på grund av obehöriga i spårområdet |
25 februari 18.16–18.50 | obehöriga i spårområdet | Stopp i tågtrafiken vid Västerås C sedan kl 18:17 på grund av obehöriga i spårområdet |
27 februari 4.55–5.45 | fordonsfel | Stopp i tågtrafiken mellan Uppsala C och Morgongåva på grund av fordonsfel |
27 februari 16.48–19.00 | urspårning | Stopp i tågtrafiken mellan Kvicksunds södra och Kolbäck på grund av en olycka |
27 februari 18.50–22.00 | elfel | Stopp i tågtrafiken vid Arlanda C på grund av elfel |
27 februari 21.31–23.30 | växelfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av växelfel i Karlshamn |
28 februari 5.29–9.00 | växelfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av växelfel mellan Kallhäll och Kungsängen |
Kopiera tabellen (för eget CMS, Datawrapper, Infogram, etc.)
Osäker på hur du kopierar en tabell? Läs mer på www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
I vissa CMS finns ett tabellverktyg där du kan klistra in tabelldata direkt i tabellredigeringsverktyget (ofta som csv eller tsv).
I andra CMS måste du växla till ”källredigering”, ”kodläge” eller liknande, och klistra in tabellen som html.