Många sena Stockholm–Östersund-tåg i Ljusdal under februari

Ljusdals kommun Järnväg
Järnvägsstationen i Ljusdal
Leo Wallentin, Newsworthy

18 procent av tågen i Ljusdal var sena under februari, och sträckan Stockholm–Östersund var extra drabbad. Det visar Newsworthys sammanställning av alla sena och inställda tåg.

Totalt var 18 procent av de ankommande tågen i Ljusdals kommun mer än fem minuter försenade under februari bland de tåg som angjorde någon av stationerna i kommunen. Motsvarande siffra i februari förra året var 18,1 procent.

Graf över andel försenade tåg per månad
Ladda ner i fler format

Ladda ner grafen som bild:

Kopiera data för egna grafverktyg:

Ladda ner data för egna grafverktyg:

Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

Dagen med flest sena tåg var söndag den 11 februari, när 32 procent av tågen var mer än fem minuter försenade. Under 21 dagar var mer än var tionde tåg sent.

Stapeldiagram över andel försenade tåg per dag
Ladda ner i fler format

Ladda ner grafen som bild:

Kopiera data för egna grafverktyg:

Ladda ner data för egna grafverktyg:

Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

De omkring 1 200 tåg vi samlat ankomsttider för när de passerade1 Ljusdals kommun under månaden var sammanlagt 68 timmar och 8 minuter sena – i genomsnitt 4 minuter och 50 sekunder per tåg.

Den allra största förseningen bland de ankommande tågen hade tåg nummer 598 (SJ Snabbtåg) från Stockholm C den 20 februari. Enligt Trafikverkets trafikmeddelande var tåget 2 timmar och 40 minuter försenat när det nådde Ljusdal klockan 22.21. Detta är den ankomsttid som angavs på informationsskyltar och liknande. I extrema fall, till exempel när tåg evakuerats på spåren och passagerarna körts vidare med buss, kan den här ankomsttiden vara missvisande. Långa förseningar kan också bero på att tågtrafiken stoppats på en viss sträcka, och att ett avgående tåg fått en helt ny avgångstid senare på dygnet.

I tabellen nedanför ser du de sträckor som haft regelbunden tågtrafik under månaden. Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten. Till undantagen hör pendeltågstrafiken runt Stockholm, som har stora förseningar i relation till de små avstånden.

Av tågen på sträckan Stockholm–Östersund var alltså 46 procent mer än fem minuter försenade i Ljusdal under februari.

Förseningar på vanliga sträckor för tågen i Ljusdal
Rutt (båda riktningar)Andel tåg mer än 5 minuter senaGenomsnittlig förseningFågelvägsavstånd
Stockholm C–Östersund C (SJ Snabbtåg)46 %16 minuter och 3 sekunder46 mil
Duved–Stockholm C (SJ Nattåg · SJ InterCity · SJ Snabbtåg)28 %6 minuter och 25 sekunder53 mil
Linköping C–Ljusdal (SJ InterCity)22 %7 minuter och 39 sekunder38 mil
Ljusdal–Stockholm C (SJ InterCity)17 %8 minuter och 1 sekund30 mil
Gävle C–Ljusdal (SJ InterCity · X-Tåget)11 %2 minuter och 8 sekunder14 mil
Kopiera tabellen (för eget CMS, Datawrapper, Infogram, etc.)

Ladda ner tabellen som:

Osäker på hur du kopierar en tabell? Läs mer på www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

I vissa CMS finns ett tabellverktyg där du kan klistra in tabelldata direkt i tabellredigeringsverktyget (ofta som csv eller tsv).
I andra CMS måste du växla till ”källredigering”, ”kodläge” eller liknande, och klistra in tabellen som html.

För tåg som stannar vid flera stationer i ett län eller en kommun anges här den genomsnittliga förseningstiden vid ankomsterna till samtliga stationer i regionen, för tåg på den aktuella sträckan. Här ingår sträckor med fler än 20 tåg under månaden.

Förseningar per avgångsstation
Karta över förseningar vid olika avgångsstationer. Här visas stationer med fler än fem avgångar under månaden.

Andel försenade tåg från olika avgångsstationer till stationerna i Ljusdals kommun.
 >10 procent
 5–10 procent
 <5 procent
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Ljusdals kommun.

Kartdata från Mapbox, Newsworthy, OpenStreetMap och Trafikverket. Uppgifter om sträckor med passagerartrafik från jarnvag.net.

Ladda ner i fler format

Kopiera koordinater till egna kartverktyg:

Ladda ner koordinater till egna kartverktyg:

Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

Händelser som kan ha påverkat trafiken i Ljusdal under februari
TidOrsakSenaste meddelande om händelsen
5 februari 11.48–6 februari 6.00fordonsfelFörseningar i tågtrafiken på grund av spårhalka mellan Gistad och Linghem (mellan Linköping C och Norrköping C) till följd av tidigare fordonsfel
5 februari 17.38–18.45förlängt uppehållTågtrafiken är åter igång mellan Norrköping C och Katrineholm C/Kolmården sedan kl 18:37 efter tidigare stopp på grund av obehöriga i spårområdet
11 februari 7.52–12 februari 4.30signalfelFörseningar i tågtrafiken på grund av signalfel vid Upplands Väsby
25 februari 7.04–9.45operativa stödsystemTekniska problem i realtidsinformationen på trafikverket
25 februari 17.05–17.50obehöriga i spårområdetFörseningar i tågtrafiken på grund av tidigare obehöriga i spårområdet vid Älvsjö
25 februari 17.06–17.40obehöriga i spårområdetTågtrafiken är åter igång vid Kimstad sedan kl 17:37 efter tidigare stopp på grund av obehöriga i spårområdet
27 februari 18.50–22.00elfelStopp i tågtrafiken vid Arlanda C på grund av elfel
Kopiera tabellen (för eget CMS, Datawrapper, Infogram, etc.)

Ladda ner tabellen som:

Osäker på hur du kopierar en tabell? Läs mer på www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

I vissa CMS finns ett tabellverktyg där du kan klistra in tabelldata direkt i tabellredigeringsverktyget (ofta som csv eller tsv).
I andra CMS måste du växla till ”källredigering”, ”kodläge” eller liknande, och klistra in tabellen som html.

Här visas några meddelanden som kan ha påverkat punktligheten för tågen i Ljusdal under februari. Listan är inte fullständig.

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.