Under det senaste decenniet har antalet A-traktorer nästan femdubblats i Sverige – och under 2024 fortsatte utvecklingen. Precis som på Gotland.
För sjätte året i rad ökar antalet A-traktorer på Gotland, visar nya siffror från Trafikanalys. I slutet av 2024 fanns 553 A-traktorer registrerade i kommunen. Inte sedan åtminstone 2009, som är det första året vi har statistik för, har det funnits så många A-traktorer i kommunen.

Ladda ner i fler format
- Originalformat, högupplöst: pngsvg
- 4:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 16:9, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 8:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- Med ram (30px): pngwebpjpg
- Med ram (60px): pngwebpjpg
Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
Långsiktig ökning
Sedan 2009 har antalet A-traktorer nästan femdubblats i Sverige, från omkring 12 700 till omkring 59 300 i slutet av 2024. Det är främst under de senaste åren som A-traktorerna har ökat i popularitet. Enligt Trafikanalys är en stor förklaring att kraven för fordonen ändrades sommaren 2020, vilket gjorde det enklare att bygga om modernare bilar till A-traktorer.
Gotlands kommun följer samma mönster. Jämfört med 2009 har antalet mer än tredubblats – från knappt 200 till knappt 600 i slutet av 2024.
Den största procentuella ökningen över tid i landet står några kommuner i Stockholms län för: Lidingö, Täby och Danderyd. I andra kommuner har antalet inte ökat alls: Sundbyberg och Burlöv har i princip lika många A-traktorer nu som då.
A-traktortätast i Dorotea
Gotland sticker inte ut när det gäller A-traktortäthet i landet. Dorotea kommun har flest A-traktorer per invånare i landet följt av Åsele kommun (31 per 1 000 invånare) och Vilhelmina kommun (29 per 1 000 invånare).
Antalet olyckor har planat ut
Trots en kraftig ökning av antalet A-traktorer har antalet olyckor inte ökat i samma takt, visar Transportstyrelsens årliga genomgång (publicerades i mars 2024). 2023 skärptes reglerna, med bland annat krav på säkerhetsbälte och vinterdäck och det var då ännu för tidigt att se eventuella effekter av det.
Majoriteten av olyckorna med A-traktorer 2023 skedde på 50–70-vägar och tre av fyra skadade var under 18 år.