15 procent av tågen i Norrköping var sena under januari, och sträckan Stockholm–Berlin var extra drabbad. Det visar Newsworthys sammanställning av alla sena och inställda tåg.
I Norrköping var sju procent av pendeltågenoch 21 procent av fjärrtågen mer än fem minuter försenade under januari, enligt de ankomsttider som annonserades på stationerna.
Totalt var 15 procent av de ankommande tågen i Norrköpings kommun mer än fem minuter försenade under januari bland de tåg som angjorde någon av stationerna Kimstad, Kolmården eller Norrköping C. Sju procent var så mycket som en kvart försenade.

Ladda ner i fler format
Ladda ner grafen som bild:
- Lågupplöst: pngwebpjpgsvgpdf
- Högupplöst: pngwebpjpgsvgpdf
- 4:3: pngwebpjpgsvgpdf
- 16:9: pngwebpjpgsvgpdf
- 4:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 16:9, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 8:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- Med ram (30px): pngwebpjpg
- Med ram (60px): pngwebpjpg
Kopiera data för egna grafverktyg:
Ladda ner data för egna grafverktyg:
Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
Dagen med flest sena tåg var lördag den 13 januari, när 34 procent av tågen var mer än fem minuter försenade. Under 25 dagar var mer än var tionde tåg sent.

Ladda ner i fler format
Ladda ner grafen som bild:
- Lågupplöst: pngwebpjpgsvgpdf
- Högupplöst: pngwebpjpgsvgpdf
- 4:3: pngwebpjpgsvgpdf
- 16:9: pngwebpjpgsvgpdf
- 4:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 16:9, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 8:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- Med ram (30px): pngwebpjpg
- Med ram (60px): pngwebpjpg
Kopiera data för egna grafverktyg:
Ladda ner data för egna grafverktyg:
Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
De omkring 7 500 tåg vi samlat ankomsttider för när de passerade1 Norrköpings kommun under månaden var sammanlagt 427 timmar och 56 minuter sena – i genomsnitt 4 minuter och 31 sekunder per tåg. Av förseningen stod fjärrtågen för större delen, 346 timmar och 21 minuter.
Den allra största förseningen bland de ankommande tågen hade tåg nummer 346 (SJ EuroNight) från Berlin Gesundbrunnen den 4 januari. Enligt Trafikverkets trafikmeddelande var tåget 6 timmar och 38 minuter försenat när det nådde Norrköping C klockan 14.43. Detta är den ankomsttid som angavs på informationsskyltar och liknande. I extrema fall, till exempel när tåg evakuerats på spåren och passagerarna körts vidare med buss, kan den här ankomsttiden vara missvisande. Långa förseningar kan också bero på att tågtrafiken stoppats på en viss sträcka, och att ett avgående tåg fått en helt ny avgångstid senare på dygnet.
I tabellen nedanför ser du de sträckor som haft regelbunden tågtrafik under månaden. Generellt är förseningarna störst på längre sträckor, och allra störst på de internationella nattågen till kontinenten. Till undantagen hör SJ:s nyss nerlada nattågstrafik från Göteborg till Jämtland och övre Norrland, som haft relativt små förseningar trots lång sträcka, och pendeltågstrafiken runt Stockholm, som å andra sidan har stora föreningar i relation till de små avstånden.
Av tågen på sträckan Stockholm–Berlin var alltså 93 procent mer än fem minuter försenade i Norrköping under januari.
Rutt (båda riktningar) | Andel tåg mer än 5 minuter sena | Genomsnittlig försening | Fågelvägsavstånd |
---|---|---|---|
Berlin Hbf–Stockholm C (SJ EuroNight) | 93 % | 1 timme, 32 minuter och 9 sekunder | 81 mil |
Köpenhamn H–Stockholm C (Snälltåget) | 48 % | 22 minuter och 56 sekunder | 52 mil |
Linköping C–Ljusdal (SJ InterCity) | 32 % | 7 minuter och 7 sekunder | 38 mil |
Malmö C–Stockholm C (Snälltåget · SJ Snabbtåg · SJ Nattåg) | 29 % | 10 minuter och 5 sekunder | 51 mil |
Linköping C–Västerås C (Mälartåg) | 24 % | 3 minuter och 26 sekunder | 14 mil |
Norrköping C–Sala (Mälartåg) | 22 % | 4 minuter och 56 sekunder | 15 mil |
Gävle C–Linköping C (SJ InterCity) | 22 % | 5 minuter och 21 sekunder | 27 mil |
Linköping C–Stockholm C (SJ InterCity · SJ Snabbtåg) | 14 % | 3 minuter och 15 sekunder | 17 mil |
Linköping C–Sala (Mälartåg) | 14 % | 2 minuter och 57 sekunder | 18 mil |
Norrköping C–Stockholm C (Mälartåg) | 13 % | 2 minuter och 34 sekunder | 13 mil |
Norrköping C–Tranås station (Östgötapendel) | 8 % | 2 minuter och 20 sekunder | 9 mil |
Motala C–Norrköping C (Östgötapendel) | 7 % | 1 minut och 50 sekunder | 7 mil |
Mjölby–Norrköping C (Östgötapendel) | 7 % | 2 minuter och 41 sekunder | 7 mil |
Kopiera tabellen (för eget CMS, Datawrapper, Infogram, etc.)
Osäker på hur du kopierar en tabell? Läs mer på www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
I vissa CMS finns ett tabellverktyg där du kan klistra in tabelldata direkt i tabellredigeringsverktyget (ofta som csv eller tsv).
I andra CMS måste du växla till ”källredigering”, ”kodläge” eller liknande, och klistra in tabellen som html.
För tåg som stannar vid flera stationer i ett län eller en kommun anges här den genomsnittliga förseningstiden vid ankomsterna till samtliga stationer i regionen, för tåg på den aktuella sträckan. Här ingår sträckor med fler än 20 tåg under månaden.

Andel försenade tåg från olika avgångsstationer till stationerna i Norrköpings kommun.
█ >10 procent
█ 5–10 procent
█ <5 procent
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Norrköpings kommun.
Kartdata från Mapbox, Newsworthy, OpenStreetMap och Trafikverket. Uppgifter om sträckor med passagerartrafik från jarnvag.net.
Ladda ner i fler format
- Mindre karta, färre detaljer, 800 px: pngwebpjpg
- Mindre karta, färre detaljer, 1600 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 1280 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 2560 px: pngwebpjpg
- Med ram: pngwebpjpg
- 4:3: pngwebpjpg
- 16:9: pngwebpjpg
- 4:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 16:9, originalformat med padding: pngwebpjpg
Kopiera koordinater till egna kartverktyg:
Ladda ner koordinater till egna kartverktyg:
Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
Tid | Orsak | Meddelande |
---|---|---|
1 januari 19.22–21.50 | växelfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av ett växelfel i Nässjö |
2 januari 7.50–9.40 | signalfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av tidigare signalfel i Hässleholm |
2 januari 10.09–12.45 | växelfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av växelfel mellan Flen och Flemingsberg |
2 januari 14.03–15.30 | obehöriga i spårområdet | Förseningar i tågtrafiken på grund av obehöriga i spårområdet i Osby |
2 januari 16.27–3 januari 7.00 | fordonsfel | Stockholm – Malmö |
4 januari 13.50–16.00 | signalfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av tidigare signalfel mellan Älmhult och Diö |
5 januari 9.02–11.30 | fordonsfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av fordonsfel i Killeberg |
6 januari 11.49–14.10 | signalfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av signalfel vid Kolbäck |
6 januari 13.37–20.00 | växelfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av ett växelfel mellan Arlanda C och Knivsta |
6 januari 19.48–7 januari 7.00 | snö och is | Stopp i tågtrafiken mellan Nässjö och Stockaryd sedan kl 19:59 på grund av isbildning |
8 januari 19.08–21.30 | fordonsfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av ett stillastående tåg med fordonsfel i Tjörnarp |
9 januari 8.05–9.30 | signalfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av ett signalfel norr om Uppsala |
9 januari 13.34–16.15 | signalfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av signalfel mellan Arlanda/Märsta-Uppsala |
9 januari 14.49–16.10 | obehöriga i spårområdet | Tågtrafiken är åter igång efter tidigare stopp genom Eslöv på grund av obehöriga i spårområdet |
9 januari 21.00–22.30 | obehöriga i spårområdet | Tågtrafiken kör åter genom Höör efter tidigare obehöriga i spårområdet |
10 januari 21.29–23.20 | växelfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av ett växelfel i Alvesta |
11 januari 7.02–9.00 | träd | Stopp i tågtrafiken mellan Nyköping och Vagnhärad på grund av en naturhändelse |
11 januari 8.18–21.00 | signalfel | Stopp i tågtrafiken mellan Nässjö och Bodafors sedan kl 08:25 på grund av ett signalfel |
12 januari 19.21–19.50 | förlängt uppehåll | Stopp i tågtrafiken mellan Kimstad och Linghem på grund av polisingripande |
14 januari 16.32–20.30 | fordonsfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av ett stillastående tåg med fordonsfel mellan Sösdala och Hässleholm |
14 januari 21.18–22.00 | obehöriga i spårområdet | Stopp i tågtrafiken vid Eskilstuna C sedan kl 21:20 på grund av obehöriga i spårområdet |
15 januari 1.36–12.00 | olycka | Stopp i tågtrafiken i Höör sedan kl 01 |
15 januari 5.29–9.00 | banarbete | Förseningar i tågtrafiken på grund av ett förlängt banarbete mellan Älmhult och Osby |
15 januari 11.29–12.15 | förlängt uppehåll | Stopp i tågtrafiken förbi Västerås på grund av en incident |
15 januari 14.20–15.50 | obehöriga i spårområdet | Stopp i tågtrafiken vid Västerås C sedan kl 14:22 på grund av obehöriga i spårområdet |
15 januari 16.22–17.50 | signalfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av signalfel mellan Södertälje syd och Flen |
15 januari 20.24–21.50 | tillbud | Stopp i tågtrafiken vid Tranås sedan kl 20:35 på grund av obehöriga i spårområdet |
16 januari 19.10–20.40 | obehöriga i spårområdet | Stopp i tågtrafiken i Osby sedan kl 19:10 på grund av obehöriga i spårområdet |
17 januari 17.46–18 januari 14.00 | träd | Stopp i tågtrafiken mellan Hälleforsnäs och Eskilstuna på grund av elfel |
20 januari 4.54–7.00 | elfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av elfel vid Eskilstuna C |
20 januari 6.12–12.00 | fordonsfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av stillastående tåg med fordonsfel vid Kolbäck |
20 januari 6.42–9.00 | växelfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av växelfel mellan Vagnhärad och Nyköping C |
20 januari 15.27–16.50 | obehöriga i spårområdet | Stopp i tågtrafiken mellan Tjörnarp och Sösdala sedan klockan 15:30 på grund av obehörig i spårområdet |
22 januari 7.13–9.00 | växelfel | Förseningar i tågtrafiken mellan Älvsjö och Högdalen på grund av växelfel |
23 januari 7.58–9.10 | signalfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av signalfel mellan Arlanda och Knivsta |
23 januari 9.15–10.20 | obehöriga i spårområdet | Stopp i tågtrafiken mellan Tranås och Mjölby på grund av obehöriga i spårområdet |
24 januari 11.28–12.20 | obehöriga i spårområdet | Förseningar i tågtrafiken på grund av obehöriga i spåret mellan Tranås och Nässjö |
26 januari 10.53–13.00 | fordonsfel | Försening i tågtrafiken på grund av ett tillbud i Västerås |
27 januari 17.06–18.30 | fordonsfel | Förseningar och spårändringar i tågtrafiken på grund av ett stillastående tåg med fordonsfel på Malmö C |
27 januari 19.19–22.00 | djur i spåret | Stopp i tågtrafiken mellan Höör och Stehag sedan klockan 19:20 på grund av en befarad olyckshändelse |
28 januari 18.51–23.00 | olycka | Stopp i tågtrafiken mellan Mjölby och Vikingstad på grund av olycka i Mantorp |
29 januari 21.14–31 januari 1.00 | signalfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av signalfel mellan Norrköping C och Kimstad |
30 januari 7.42–11.24 | avgrävd signalkabel | Förseningar i tågtrafiken på grund av signalfel mellan Uppsala och Storvreta |
30 januari 8.31–13.00 | spårfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av spårfel mellan Knivsta och Uppsala |
31 januari 17.13–20.40 | djur i spåret | Tågtrafiken är åter igång mellan Linghem och Kimstad |
Kopiera tabellen (för eget CMS, Datawrapper, Infogram, etc.)
Osäker på hur du kopierar en tabell? Läs mer på www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
I vissa CMS finns ett tabellverktyg där du kan klistra in tabelldata direkt i tabellredigeringsverktyget (ofta som csv eller tsv).
I andra CMS måste du växla till ”källredigering”, ”kodläge” eller liknande, och klistra in tabellen som html.