Många sena Gävle–Hallsberg-tåg i Ludvika under januari

Ludvika kommun Järnväg
Järnvägsspår i vinterlandskap
Leo Wallentin, Newsworthy

24 procent av tågen i Ludvika var sena under januari, och sträckan Gävle–Hallsberg var extra drabbad. Det visar Newsworthys sammanställning av alla sena och inställda tåg.

Totalt var 24 procent av de ankommande tågen i Ludvika kommun mer än fem minuter försenade under januari bland de tåg som angjorde någon av stationerna Grängesberg eller Ludvika. Fem procent var så mycket som en kvart försenade.

Graf över andel försenade tåg per månad
Ladda ner i fler format

Ladda ner grafen som bild:

Kopiera data för egna grafverktyg:

Ladda ner data för egna grafverktyg:

Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

Dagen med flest sena tåg var söndag den 7 januari, när 49 procent av tågen var mer än fem minuter försenade. Under 25 dagar var mer än var tionde tåg sent.

Stapeldiagram över andel försenade tåg per dag
Ladda ner i fler format

Ladda ner grafen som bild:

Kopiera data för egna grafverktyg:

Ladda ner data för egna grafverktyg:

Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

De knappt 1 300 tåg vi samlat ankomsttider för när de passerade1 Ludvika kommun under månaden var sammanlagt 73 timmar och 57 minuter sena – i genomsnitt 4 minuter och 20 sekunder per tåg.

Den allra största förseningen bland de ankommande tågen hade tåg nummer 8182 (TiB) från Mjölby den 3 januari. Enligt Trafikverkets trafikmeddelande var tåget 1 timme och 22 minuter försenat när det nådde Grängesberg klockan 0.39. Detta är den ankomsttid som angavs på informationsskyltar och liknande. I extrema fall, till exempel när tåg evakuerats på spåren och passagerarna körts vidare med buss, kan den här ankomsttiden vara missvisande. Långa förseningar kan också bero på att tågtrafiken stoppats på en viss sträcka, och att ett avgående tåg fått en helt ny avgångstid senare på dygnet.

I tabellen nedanför ser du de sträckor som haft regelbunden tågtrafik under månaden. Generellt är förseningarna störst på längre sträckor, och allra störst på de internationella nattågen till kontinenten. Till undantagen hör SJ:s nyss nerlada nattågstrafik från Göteborg till Jämtland och övre Norrland, som haft relativt små förseningar trots lång sträcka, och pendeltågstrafiken runt Stockholm, som å andra sidan har stora föreningar i relation till de små avstånden.

Av tågen på sträckan Gävle–Hallsberg var alltså 34 procent mer än fem minuter försenade i Ludvika under januari.

Förseningar på vanliga sträckor för tågen i Ludvika
Rutt (båda riktningar)Andel tåg mer än 5 minuter senaGenomsnittlig förseningFågelvägsavstånd
Gävle C–Hallsbergs station (TiB)34 %5 minuter och 44 sekunder22 mil
Ludvika–Västerås C (TiB)32 %5 minuter och 9 sekunder10 mil
Gävle C–Laxå station (TiB)29 %4 minuter och 54 sekunder24 mil
Gävle C–Örebro C (TiB)21 %4 minuter och 7 sekunder20 mil
Gävle C–Mjölby (TiB)17 %3 minuter och 26 sekunder28 mil
Borlänge C–Mjölby (TiB)10 %4 minuter och 59 sekunder24 mil
Borlänge C–Hallsbergs station (TiB)0 %1 minut och 17 sekunder16 mil
Kopiera tabellen (för eget CMS, Datawrapper, Infogram, etc.)

Ladda ner tabellen som:

Osäker på hur du kopierar en tabell? Läs mer på www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

I vissa CMS finns ett tabellverktyg där du kan klistra in tabelldata direkt i tabellredigeringsverktyget (ofta som csv eller tsv).
I andra CMS måste du växla till ”källredigering”, ”kodläge” eller liknande, och klistra in tabellen som html.

För tåg som stannar vid flera stationer i ett län eller en kommun anges här den genomsnittliga förseningstiden vid ankomsterna till samtliga stationer i regionen, för tåg på den aktuella sträckan. Här ingår sträckor med fler än 20 tåg under månaden.

Förseningar per avgångsstation
Karta över förseningar vid olika avgångsstationer. Här visas stationer med fler än fem avgångar under månaden.

Andel försenade tåg från olika avgångsstationer till stationerna i Ludvika kommun.
 >10 procent
 5–10 procent
 <5 procent
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Ludvika kommun.

Kartdata från Mapbox, Newsworthy, OpenStreetMap och Trafikverket. Uppgifter om sträckor med passagerartrafik från jarnvag.net.

Ladda ner i fler format

Kopiera koordinater till egna kartverktyg:

Ladda ner koordinater till egna kartverktyg:

Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

Händelser som kan ha påverkat trafiken i Ludvika under januari
TidOrsakMeddelande
8 januari 19.05–21.40olyckaDet är störningar i tågtrafiken på grund av en olycka och stopp vid Frövi
15 januari 14.20–15.50obehöriga i spårområdetStopp i tågtrafiken vid Västerås C sedan kl 14:22 på grund av obehöriga i spårområdet
19 januari 6.59–8.00fordonsfelFörseningar och inställda tåg på delar av sin sträcka på grund av ett stillastående tåg med fordonsfel på Svågertorp
20 januari 6.12–12.00fordonsfelFörseningar i tågtrafiken på grund av stillastående tåg med fordonsfel vid Kolbäck
23 januari 16.57–18.45signalfelStopp i tågtrafiken förbi Storvik på grund av signalfel
25 januari 11.03–16.00växelfelStopp i tågtrafiken på grund av växelfel mellan Frövi och Örebro
Kopiera tabellen (för eget CMS, Datawrapper, Infogram, etc.)

Ladda ner tabellen som:

Osäker på hur du kopierar en tabell? Läs mer på www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

I vissa CMS finns ett tabellverktyg där du kan klistra in tabelldata direkt i tabellredigeringsverktyget (ofta som csv eller tsv).
I andra CMS måste du växla till ”källredigering”, ”kodläge” eller liknande, och klistra in tabellen som html.

Här visas några meddelanden som kan ha påverkat punktligheten för tågen i Ludvika under januari. Listan är inte fullständig.

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.