Många sena Stockholm–Berlin-tåg i Hässleholm under januari

Hässleholms kommun Järnväg
Spår och perrong
Leo Wallentin, Newsworthy

Elva procent av tågen i Hässleholm var sena under januari, och sträckan Stockholm–Berlin var extra drabbad. Det visar Newsworthys sammanställning av alla sena och inställda tåg.

I Hässleholm var nio procent av pendeltågenoch 19 procent av fjärrtågen mer än fem minuter försenade under januari, enligt de ankomsttider som annonserades på stationerna.

Totalt var elva procent av de ankommande tågen i Hässleholms kommun mer än fem minuter försenade under januari bland de tåg som angjorde någon av stationerna i kommunen. Fyra procent var så mycket som en kvart försenade.

Graf över andel försenade tåg per månad
Ladda ner i fler format

Ladda ner grafen som bild:

Kopiera data för egna grafverktyg:

Ladda ner data för egna grafverktyg:

Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

Dagen med flest sena tåg var lördag den 13 januari, när 21 procent av tågen var mer än fem minuter försenade. Under 19 dagar var mer än var tionde tåg sent.

Stapeldiagram över andel försenade tåg per dag
Ladda ner i fler format

Ladda ner grafen som bild:

Kopiera data för egna grafverktyg:

Ladda ner data för egna grafverktyg:

Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

De omkring 8 900 tåg vi samlat ankomsttider för när de passerade1 Hässleholms kommun under månaden var sammanlagt 365 timmar och 11 minuter sena – i genomsnitt 2 minuter och 58 sekunder per tåg. Pendeltågen och fjärrtågen stod båda för ungefär lika stor del av den totala förseningen.

Den allra största förseningen bland de ankommande tågen hade tåg nummer 346 (SJ EuroNight) från Berlin Gesundbrunnen den 4 januari. Enligt Trafikverkets trafikmeddelande var tåget 5 timmar och 58 minuter försenat när det nådde Hässleholm klockan 11.07. Detta är den ankomsttid som angavs på informationsskyltar och liknande. I extrema fall, till exempel när tåg evakuerats på spåren och passagerarna körts vidare med buss, kan den här ankomsttiden vara missvisande. Långa förseningar kan också bero på att tågtrafiken stoppats på en viss sträcka, och att ett avgående tåg fått en helt ny avgångstid senare på dygnet.

I tabellen nedanför ser du de sträckor som haft regelbunden tågtrafik under månaden. Generellt är förseningarna störst på längre sträckor, och allra störst på de internationella nattågen till kontinenten. Till undantagen hör SJ:s nyss nerlada nattågstrafik från Göteborg till Jämtland och övre Norrland, som haft relativt små förseningar trots lång sträcka, och pendeltågstrafiken runt Stockholm, som å andra sidan har stora föreningar i relation till de små avstånden.

Av tågen på sträckan Stockholm–Berlin var alltså 89 procent mer än fem minuter försenade i Hässleholm under januari.

Förseningar på vanliga sträckor för tågen i Hässleholm
Rutt (båda riktningar)Andel tåg mer än 5 minuter senaGenomsnittlig förseningFågelvägsavstånd
Berlin Hbf–Stockholm C (SJ EuroNight)89 %1 timme, 16 minuter och 33 sekunder81 mil
Köpenhamn H–Stockholm C (Snälltåget)43 %21 minuter och 2 sekunder52 mil
Hässleholm–Svågertorp (Pågatågen Exp)29 %5 minuter och 39 sekunder8 mil
Malmö C–Stockholm C (Snälltåget · SJ Snabbtåg · SJ InterCity · SJ Nattåg)28 %8 minuter och 50 sekunder51 mil
Karlskrona C–Malmö C (Öresundståg)23 %4 minuter och 14 sekunder18 mil
Hässleholm–Köpenhamn H (Öresundståg)19 %4 minuter och 34 sekunder9 mil
Kristianstad C–Köpenhamn H (Öresundståg)17 %4 minuter och 5 sekunder11 mil
Karlskrona C–Köpenhamn H (Öresundståg)16 %3 minuter och 15 sekunder19 mil
Kalmar C–Köpenhamn H (Öresundståg)14 %2 minuter och 46 sekunder25 mil
Köpenhamn H–Växjö (Öresundståg)14 %2 minuter och 49 sekunder18 mil
Hässleholm–Älmhult (Pågatågen Exp)13 %1 minut och 23 sekunder5 mil
Hässleholm–Trelleborgs station (Pågatågen)12 %1 minut och 57 sekunder10 mil
Svågertorp–Älmhult (Pågatågen Exp)10 %1 minut och 31 sekunder13 mil
Helsingborg C–Kristianstad C (Pågatågen)8 %1 minut och 27 sekunder9 mil
Hyllie–Kristianstad C (Pågatågen)6 %1 minut och 4 sekunder9 mil
Helsingborg C–Hässleholm (Pågatågen)5 %1 minut och 9 sekunder7 mil
Kristianstad C–Trelleborgs station (Pågatågen)5 %1 minut och 11 sekunder10 mil
Hässleholm–Kristianstad C (Pågatågen)4 %57 sekunder3 mil
Kalmar C–Malmö C (Öresundståg)3 %1 minut och 58 sekunder24 mil
Hässleholm–Växjö (Krösatågen)3 %37 sekunder10 mil
Hässleholm–Markaryd (Pågatågen)1 %27 sekunder4 mil
Alvesta–Hässleholm (Krösatågen)0 %30 sekunder10 mil
Kopiera tabellen (för eget CMS, Datawrapper, Infogram, etc.)

Ladda ner tabellen som:

Osäker på hur du kopierar en tabell? Läs mer på www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

I vissa CMS finns ett tabellverktyg där du kan klistra in tabelldata direkt i tabellredigeringsverktyget (ofta som csv eller tsv).
I andra CMS måste du växla till ”källredigering”, ”kodläge” eller liknande, och klistra in tabellen som html.

För tåg som stannar vid flera stationer i ett län eller en kommun anges här den genomsnittliga förseningstiden vid ankomsterna till samtliga stationer i regionen, för tåg på den aktuella sträckan. Här ingår sträckor med fler än 20 tåg under månaden.

Förseningar per avgångsstation
Karta över förseningar vid olika avgångsstationer. Här visas stationer med fler än fem avgångar under månaden.

Andel försenade tåg från olika avgångsstationer till stationerna i Hässleholms kommun.
 >10 procent
 5–10 procent
 <5 procent
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Hässleholms kommun.

Kartdata från Mapbox, Newsworthy, OpenStreetMap och Trafikverket. Uppgifter om sträckor med passagerartrafik från jarnvag.net.

Ladda ner i fler format

Kopiera koordinater till egna kartverktyg:

Ladda ner koordinater till egna kartverktyg:

Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.