Den svenska tågtrafiken är långt från det branchgemensamma målet att 95 procent av tågen ska komma fram i tid. Newsworthy har samlat in tågens ankomsttider under december, för att se hur stor andel av tågen till Åtvidabergs kommun som var i tid under den senaste månaden.
Totalt var fyra procent av de ankommande Linköpings–Västerviks-tågen mer än fem minuter försenade under december bland de tåg som angjorde någon av stationerna Åtvidaberg, Basthagen eller Falerum.

Ladda ner i fler format
Ladda ner grafen som bild:
- Lågupplöst: pngwebpjpgsvgpdf
- Högupplöst: pngwebpjpgsvgpdf
- 4:3: pngwebpjpgsvgpdf
- 16:9: pngwebpjpgsvgpdf
- 4:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 16:9, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 8:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- Med ram (30px): pngwebpjpg
- Med ram (60px): pngwebpjpg
Kopiera data för egna grafverktyg:
Ladda ner data för egna grafverktyg:
Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
Dagen med flest sena tåg var onsdag den 11 december, när 33 procent av tågen var mer än fem minuter försenade. Under fem dagar var mer än var tionde tåg sent.

Ladda ner i fler format
Ladda ner grafen som bild:
- Lågupplöst: pngwebpjpgsvgpdf
- Högupplöst: pngwebpjpgsvgpdf
- 4:3: pngwebpjpgsvgpdf
- 16:9: pngwebpjpgsvgpdf
- 4:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 16:9, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 8:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- Med ram (30px): pngwebpjpg
- Med ram (60px): pngwebpjpg
Kopiera data för egna grafverktyg:
Ladda ner data för egna grafverktyg:
Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
De drygt 100 tåg vi samlat ankomsttider för när de passerade1 Åtvidabergs kommun under månaden var sammanlagt 2 timmar och 28 minuter sena – i genomsnitt 1 minut och 2 sekunder per tåg.
Den allra största förseningen bland de ankommande tågen hade tåg nummer 28885 (Krösatågen) från Linköping C den 3 december. Enligt Trafikverkets trafikmeddelande var tåget 25 minuter försenat när det nådde Åtvidaberg klockan 21.06. Detta är den ankomsttid som angavs på informationsskyltar och liknande. I extrema fall, till exempel när tåg evakuerats på spåren och passagerarna körts vidare med buss, kan den här ankomsttiden vara missvisande. Långa förseningar kan också bero på att tågtrafiken stoppats på en viss sträcka, och att ett avgående tåg fått en helt ny avgångstid senare på dygnet.

Andel försenade tåg från olika avgångsstationer till stationerna i Åtvidabergs kommun.
█ >10 procent
█ 5–10 procent
█ <5 procent
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Åtvidabergs kommun.
Kartdata från Mapbox, Newsworthy, OpenStreetMap och Trafikverket. Uppgifter om sträckor med passagerartrafik från jarnvag.net.
Ladda ner i fler format
- Mindre karta, färre detaljer, 800 px: pngwebpjpg
- Mindre karta, färre detaljer, 1600 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 1280 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 2560 px: pngwebpjpg
- Med ram: pngwebpjpg
- 4:3: pngwebpjpg
- 16:9: pngwebpjpg
- 4:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 16:9, originalformat med padding: pngwebpjpg
Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
Tid | Orsak | Meddelande |
---|---|---|
4 december 5.10–9.00 | signalfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av signalfel mellan Tannefors och Linköpings C |
15 december 9.59–16 december 12.00 | akut kontroll av spår | Under 16 december mellan kl 00:00-12:00 är tågtrafiken mellan Linköping C och Västervik inställd på grund av oväder |
Kopiera tabellen (för eget CMS, Datawrapper, Infogram, etc.)
Osäker på hur du kopierar en tabell? Läs mer på www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
I vissa CMS finns ett tabellverktyg där du kan klistra in tabelldata direkt i tabellredigeringsverktyget (ofta som csv eller tsv).
I andra CMS måste du växla till ”källredigering”, ”kodläge” eller liknande, och klistra in tabellen som html.