Åtta procent av tågen i Malmö var sena under december, och sträckan Stockholm–Berlin var extra drabbad. Det visar Newsworthys sammanställning av alla sena och inställda tåg.
I Malmö var sju procent av pendeltågenoch 32 procent av fjärrtågen mer än fem minuter försenade under december, enligt de ankomsttider som annonserades på stationerna.
Totalt var åtta procent av de ankommande tågen i Malmö kommun mer än fem minuter försenade under december bland de tåg som angjorde någon av stationerna i kommunen. Tre procent var så mycket som en kvart försenade. Det är den bästa punktligheten vi har uppmätt det senaste året.

Ladda ner i fler format
Ladda ner grafen som bild:
- Lågupplöst: pngwebpjpgsvgpdf
- Högupplöst: pngwebpjpgsvgpdf
- 4:3: pngwebpjpgsvgpdf
- 16:9: pngwebpjpgsvgpdf
- 4:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 16:9, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 8:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- Med ram (30px): pngwebpjpg
- Med ram (60px): pngwebpjpg
Kopiera data för egna grafverktyg:
Ladda ner data för egna grafverktyg:
Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
Dagen med flest sena tåg var onsdag den 4 december, när 17 procent av tågen var mer än fem minuter försenade. Under tio dagar var mer än var tionde tåg sent.

Ladda ner i fler format
Ladda ner grafen som bild:
- Lågupplöst: pngwebpjpgsvgpdf
- Högupplöst: pngwebpjpgsvgpdf
- 4:3: pngwebpjpgsvgpdf
- 16:9: pngwebpjpgsvgpdf
- 4:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 16:9, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 8:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- Med ram (30px): pngwebpjpg
- Med ram (60px): pngwebpjpg
Kopiera data för egna grafverktyg:
Ladda ner data för egna grafverktyg:
Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
De omkring 18 800 tåg vi samlat ankomsttider för när de passerade1 Malmö kommun under månaden var sammanlagt 528 timmar och 6 minuter sena – i genomsnitt 2 minuter och 4 sekunder per tåg. Av förseningen stod pendeltågen för större delen, 337 timmar och 57 minuter.
Den allra största förseningen bland de ankommande tågen hade tåg nummer 346 (SJ EuroNight) från Berlin Hbf den 2 december. Enligt Trafikverkets trafikmeddelande var tåget 5 timmar och 56 minuter försenat när det nådde Malmö C klockan 8.48. Detta är den ankomsttid som angavs på informationsskyltar och liknande. I extrema fall, till exempel när tåg evakuerats på spåren och passagerarna körts vidare med buss, kan den här ankomsttiden vara missvisande. Långa förseningar kan också bero på att tågtrafiken stoppats på en viss sträcka, och att ett avgående tåg fått en helt ny avgångstid senare på dygnet.
I tabellen nedanför ser du de sträckor som haft regelbunden tågtrafik under månaden. Generellt är förseningarna störst på längre sträckor, och allra störst på de internationella nattågen till kontinenten. Till undantagen hör SJ:s nyss nerlada nattågstrafik från Göteborg till Jämtland och övre Norrland, som haft relativt små förseningar trots lång sträcka, och pendeltågstrafiken runt Stockholm, som å andra sidan har stora föreningar i relation till de små avstånden.
Rutt (båda riktningar) | Andel tåg mer än 5 minuter sena | Genomsnittlig försening | Fågelvägsavstånd |
---|---|---|---|
Berlin Hbf–Stockholm C (SJ EuroNight) | 76 % | 1 timme, 7 minuter och 14 sekunder | 80 mil |
Malmö C–Stockholm C (Snälltåget · SJ Snabbtåg) | 42 % | 14 minuter och 15 sekunder | 51 mil |
Köpenhamn H–Stockholm C (Snälltåget) | 29 % | 6 minuter och 3 sekunder | 52 mil |
Malmö C–Stockholm C (SJ InterCity · Snälltåget · SJ Snabbtåg · SJ Nattåg) | 28 % | 10 minuter och 21 sekunder | 51 mil |
Malmö C–Trelleborgs station (Pågatågen · Pågatågen Exp) | 27 % | 9 minuter och 3 sekunder | 3 mil |
Hyllie–Kristianstad C (Pågatågen) | 17 % | 3 minuter och 56 sekunder | 9 mil |
Göteborg C–Malmö C (SJ Snabbtåg) | 16 % | 3 minuter och 37 sekunder | 24 mil |
Hyllie–Höör station (Pågatågen) | 14 % | 1 minut och 49 sekunder | 5 mil |
Göteborg C–Malmö C (SJ Snabbtåg) | 14 % | 2 minuter och 20 sekunder | 24 mil |
Malmö C–Simrishamn (Pågatågen) | 13 % | 2 minuter och 7 sekunder | 7 mil |
Kävlinge–Simrishamn (Pågatågen) | 13 % | 2 minuter och 22 sekunder | 8 mil |
Helsingborg C–Köpenhamn H (Öresundståg) | 11 % | 1 minut och 50 sekunder | 4 mil |
Köpenhamn H–Växjö (Öresundståg) | 10 % | 1 minut och 36 sekunder | 16 mil |
Kalmar C–Köpenhamn H (Öresundståg) | 10 % | 1 minut och 34 sekunder | 24 mil |
Kristianstad C–Köpenhamn H (Öresundståg) | 10 % | 3 minuter och 4 sekunder | 11 mil |
Helsingborg C–Trelleborgs station (Pågatågen · Pågatågen Exp) | 9 % | 1 minut och 59 sekunder | 8 mil |
Helsingborg C–Simrishamn (Pågatågen) | 9 % | 2 minuter och 20 sekunder | 10 mil |
Hässleholm–Trelleborgs station (Pågatågen) | 9 % | 2 minuter och 10 sekunder | 9 mil |
Hässleholm–Svågertorp (Pågatågen Exp) | 9 % | 1 minut och 39 sekunder | 8 mil |
Karlskrona C–Köpenhamn H (Öresundståg) | 9 % | 1 minut och 36 sekunder | 18 mil |
Lund C–Ystad (Pågatågen) | 8 % | 5 minuter och 38 sekunder | 5 mil |
Köpenhamn H–Lund C (Öresundståg) | 8 % | 1 minut och 20 sekunder | 5 mil |
Göteborg C–Köpenhamn H (Öresundståg) | 8 % | 1 minut och 22 sekunder | 23 mil |
Svågertorp–Älmhult (Pågatågen Exp) | 8 % | 1 minut och 18 sekunder | 13 mil |
Hässleholm–Köpenhamn H (Öresundståg) | 7 % | 1 minut och 35 sekunder | 7 mil |
Halmstad C–Köpenhamn H (Öresundståg) | 7 % | 1 minut och 17 sekunder | 12 mil |
Hyllie–Kävlinge (Pågatågen) | 7 % | 1 minut och 37 sekunder | 3 mil |
Helsingborg C–Ystad (Pågatågen) | 6 % | 1 minut och 16 sekunder | 8 mil |
Kristianstad C–Trelleborgs station (Pågatågen) | 6 % | 1 minut och 20 sekunder | 9 mil |
Lund C–Trelleborgs station (Pågatågen) | 6 % | 1 minut och 8 sekunder | 4 mil |
Kävlinge–Trelleborgs station (Pågatågen) | 5 % | 1 minut och 8 sekunder | 6 mil |
Helsingborg C–Hyllie (Pågatågen · Öresundståg · Pågatågen Exp) | 5 % | 1 minut och 1 sekund | 6 mil |
Kävlinge–Ystad (Pågatågen) | 5 % | 1 minut och 20 sekunder | 5 mil |
Höör station–Trelleborgs station (Pågatågen) | 5 % | 1 minut och 42 sekunder | 6 mil |
Hyllie–Åstorp (Pågatågen) | 5 % | 1 minut och 4 sekunder | 6 mil |
Hyllie–Hässleholm (Pågatågen Exp) | 5 % | 53 sekunder | 8 mil |
Göteborg C–Hyllie (Öresundståg) | 4 % | 3 minuter och 40 sekunder | 25 mil |
Kävlinge–Malmö C (Pågatågen) | 3 % | 42 sekunder | 2 mil |
Hyllie–Lund C (Pågatågen) | 3 % | 58 sekunder | 2 mil |
Höör station–Ystad (Pågatågen) | 3 % | 57 sekunder | 5 mil |
Kävlinge–Malmö C (Pågatågen) | 2 % | 20 sekunder | 2 mil |
Hässleholm–Ystad (Pågatågen) | 0 % | 24 sekunder | 6 mil |
Kopiera tabellen (för eget CMS, Datawrapper, Infogram, etc.)
Osäker på hur du kopierar en tabell? Läs mer på www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
I vissa CMS finns ett tabellverktyg där du kan klistra in tabelldata direkt i tabellredigeringsverktyget (ofta som csv eller tsv).
I andra CMS måste du växla till ”källredigering”, ”kodläge” eller liknande, och klistra in tabellen som html.
För tåg som stannar vid flera stationer i ett län eller en kommun anges här den genomsnittliga förseningstiden vid ankomsterna till samtliga stationer i regionen, för tåg på den aktuella sträckan. Här ingår sträckor med fler än 20 tåg under månaden.

Andel försenade tåg från olika avgångsstationer till stationerna i Malmö kommun.
█ >10 procent
█ 5–10 procent
█ <5 procent
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Malmö kommun.
Kartdata från Mapbox, Newsworthy, OpenStreetMap och Trafikverket. Uppgifter om sträckor med passagerartrafik från jarnvag.net.
Ladda ner i fler format
- Mindre karta, färre detaljer, 800 px: pngwebpjpg
- Mindre karta, färre detaljer, 1600 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 1280 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 2560 px: pngwebpjpg
- Med ram: pngwebpjpg
- 4:3: pngwebpjpg
- 16:9: pngwebpjpg
- 4:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 16:9, originalformat med padding: pngwebpjpg
Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.