Så sena var tågen i Heby kommun i december

Heby kommun Järnväg
Järnvägsspår i vinterlandskap
Leo Wallentin, Newsworthy

Den svenska tågtrafiken är långt från det branchgemensamma målet att 95 procent av tågen ska komma fram i tid. Newsworthy har samlat in tågens ankomsttider under december, för att se hur stor andel av tågen till Heby kommun som var i tid under den senaste månaden.

Totalt var 15 procent av de ankommande tågen i Heby kommun mer än fem minuter försenade under december bland de tåg som angjorde någon av stationerna Heby eller Morgongåva. Sex procent var så mycket som en kvart försenade.

Graf över andel försenade tåg per månad
Ladda ner i fler format

Ladda ner grafen som bild:

Kopiera data för egna grafverktyg:

Ladda ner data för egna grafverktyg:

Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

Dagen med flest sena tåg var tisdag den 17 december, när 39 procent av tågen var mer än fem minuter försenade. Under 20 dagar var mer än var tionde tåg sent.

Stapeldiagram över andel försenade tåg per dag
Ladda ner i fler format

Ladda ner grafen som bild:

Kopiera data för egna grafverktyg:

Ladda ner data för egna grafverktyg:

Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

De omkring 700 tåg vi samlat ankomsttider för när de passerade1 Heby kommun under månaden var sammanlagt 38 timmar och 31 minuter sena – i genomsnitt 3 minuter och 21 sekunder per tåg.

Den allra största förseningen bland de ankommande tågen hade tåg nummer 8544 (Mälartåg) från Eskilstuna C den 2 december. Enligt Trafikverkets trafikmeddelande var tåget 59 minuter försenat när det nådde Heby klockan 17.40. Detta är den ankomsttid som angavs på informationsskyltar och liknande. I extrema fall, till exempel när tåg evakuerats på spåren och passagerarna körts vidare med buss, kan den här ankomsttiden vara missvisande. Långa förseningar kan också bero på att tågtrafiken stoppats på en viss sträcka, och att ett avgående tåg fått en helt ny avgångstid senare på dygnet.

En procent av tågen i Heby kommun var inställda under december. I den siffran ingår bara de tåg som ställts in under dygnet innan avfärd, och alltså inte alla de tåg som ställts in längre i förväg, till följd av till exempel förra vinterns vagnsbrist.

I tabellen nedanför ser du de sträckor som haft regelbunden tågtrafik under månaden. Generellt är förseningarna störst på längre sträckor, och allra störst på de internationella nattågen till kontinenten. Till undantagen hör SJ:s nyss nerlada nattågstrafik från Göteborg till Jämtland och övre Norrland, som haft relativt små förseningar trots lång sträcka, och pendeltågstrafiken runt Stockholm, som å andra sidan har stora föreningar i relation till de små avstånden.

Förseningar på vanliga sträckor för tågen i Heby
Rutt (båda riktningar)Andel tåg mer än 5 minuter senaGenomsnittlig förseningFågelvägsavstånd
Sala–Uppsala C (Mälartåg)16 %3 minuter och 11 sekunder6 mil
Eskilstuna C–Uppsala C (Mälartåg)15 %3 minuter och 40 sekunder8 mil
Uppsala C–Västerås C (Mälartåg)14 %4 minuter och 9 sekunder7 mil
Kopiera tabellen (för eget CMS, Datawrapper, Infogram, etc.)

Ladda ner tabellen som:

Osäker på hur du kopierar en tabell? Läs mer på www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

I vissa CMS finns ett tabellverktyg där du kan klistra in tabelldata direkt i tabellredigeringsverktyget (ofta som csv eller tsv).
I andra CMS måste du växla till ”källredigering”, ”kodläge” eller liknande, och klistra in tabellen som html.

För tåg som stannar vid flera stationer i ett län eller en kommun anges här den genomsnittliga förseningstiden vid ankomsterna till samtliga stationer i regionen, för tåg på den aktuella sträckan. Här ingår sträckor med fler än 20 tåg under månaden.

Förseningar per avgångsstation
Karta över förseningar vid olika avgångsstationer. Här visas stationer med fler än fem avgångar under månaden.

Andel försenade tåg från olika avgångsstationer till stationerna i Heby kommun.
 >10 procent
 5–10 procent
 <5 procent
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Heby kommun.

Kartdata från Mapbox, Newsworthy, OpenStreetMap och Trafikverket. Uppgifter om sträckor med passagerartrafik från jarnvag.net.

Ladda ner i fler format

Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

Händelser som kan ha påverkat trafiken i Heby under december
TidOrsakMeddelande
4 december 18.46–21.00urspårningStopp i tågtrafiken mellan Ransta och Västerås C på grund av olycka
8 december 10.12–12.00signalfelFörseningar i tågtrafiken på grund av signalfel mellan Kvicksunds södra och Kolbäck
9 december 7.21–9.30fordonsfelFörseningar och inställda tåg på grund av stillastående tåg med fordonsfel vid Rotebro
9 december 12.11–14.00anläggningsfelStopp i tågtrafiken mellan Kolbäck och Kvicksund på grund av brofel
12 december 12.56–19.00elfelFörseningar i tågtrafiken mellan Uppsala och Morgongåva på grund av kontaktledningsfel
14 december 11.30–15.00signalfelFörseningar i tågtrafiken på grund av signalfel mellan Uppsala och Sala
23 december 18.26–20.20trädStopp i tågtrafiken genom Borlänge på grund av elfel
27 december 15.36–18.30signalfelStopp i tågtrafiken på grund av signalfel i Borlänge
28 december 16.17–17.00obehöriga i spårområdetFörseningar i tågtrafiken på grund av obehöriga i spårområdet mellan Knivsta och Uppsala C
Kopiera tabellen (för eget CMS, Datawrapper, Infogram, etc.)

Ladda ner tabellen som:

Osäker på hur du kopierar en tabell? Läs mer på www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

I vissa CMS finns ett tabellverktyg där du kan klistra in tabelldata direkt i tabellredigeringsverktyget (ofta som csv eller tsv).
I andra CMS måste du växla till ”källredigering”, ”kodläge” eller liknande, och klistra in tabellen som html.

Här visas några meddelanden som kan ha påverkat punktligheten för tågen i Heby under december. Listan är inte fullständig.

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.